تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 17:31
کد خبر : 93060

فاضل میبدی : برخی اصولگرایان برای کاهش نقش جمهوریت و حق مردم خواب‌هایی دیده‌اند

فاضل میبدی : برخی اصولگرایان برای کاهش نقش جمهوریت و حق مردم خواب‌هایی دیده‌اند

آرمان شرق- شاید عده‌ای اصرار دارند که مقام ریاست جمهوری را برداشته و پارلمانی کنند که نباید خوشحال باشیم که این کار انجام شود. مگر اینکه انتخابات آزادی باشد و در آن انتخابات، کسانی که می‌خواهند قانون اساسی را اصلاح کنند، همه نمایندگان ملت از هر تفکر، جناح، رشته، دانشمندان، دانشگاهیان و کارشناسان باشند که به آن مجلس رفته تا با بحث و بررسی به قانون اساسی جدیدی برسند که خوب و مورد پسند همه مردم باشد. در غیر این صورت اگر به امید همین روند باشیم تا قانون اساسی اصلاح شود، به نفع ملت نخواهد بود.

آرمان شرق- گروه سیاست :شاید عده‌ای اصرار دارند که مقام ریاست جمهوری را برداشته و پارلمانی کنند که نباید خوشحال باشیم که این کار انجام شود. مگر اینکه انتخابات آزادی باشد و در آن انتخابات، کسانی که می‌خواهند قانون اساسی را اصلاح کنند، همه نمایندگان ملت از هر تفکر، جناح، رشته، دانشمندان، دانشگاهیان و کارشناسان باشند که به آن مجلس رفته تا با بحث و بررسی به قانون اساسی جدیدی برسند که خوب و مورد پسند همه مردم باشد. در غیر این صورت اگر به امید همین روند باشیم تا قانون اساسی اصلاح شود، به نفع ملت نخواهد بود.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اصلاح قانون اساسی گفت: برخی اصولگرایان برای اینکه حقوق ملت را کم کنند خوابی دیده‌اند یعنی از نقش جمهوریت کاسته و بر نقش شورای نگهبان اضافه کنند.

محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اصلاح قانون اساسی گفت: مدتی است برخی از کارشناسان ایران، بعضی از بندهای قانون اساسی فعلی را نقد می‌کنند و حتی می‌گویند بعضی تناقضات در آن وجود دارد و بنابراین لازم است در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد. حالا اینکه چگونه می‌توان اصلاحاتی در آن را انجام داد، خود آن قابل بحث است.

وی افزود: در قانون اساسی برای این موضوع، راهکاری پیشنهاد شده است که در نهایت باید رهبری با این کار موافقت کنند. اما این سؤال مطرح است، در وضعیت فعلی، اگر بخواهیم قانون اساسی را عوض و بندهای آن را تغییر دهیم، چقدر به نفع ملت بوده و چقدر نیست؟ کسانی که می‌خواهند درباره قانون اساسی بحث و بررسی انجام داده و آن را تغییر دهند، از کدام نگاه و زاویه وارد خواهند شد؟

فاضل میبدی همچنین تصریح کرد: اگر شورای نگهبان و مجلس خبرگان و گروه فکری حاکم در آنها بخواهند اصلاحاتی را انجام دهد، به نظر همین قانون اساسی فعلی بهتر است. برای اینکه ممکن است همان مقدار حقوقی که برای ملت در قانون اساسی وضع شده، کمرنگ‌تر از آن هم شود. یعنی در انتخابات مجلس، از انتخابات مستقل به انتخابات پارلمانی برویم که ممکن است این اتفاق هم بیافتد. امروز نمی‌دانم دست بردن به قانون اساسی به نفع ملت است یا خیر زیرا ممکن است، قانون اساسی جدید به نفع ملت نباشد و قانون اساسی بدتری باشد که در نهایت بگوییم ای کاش همان قانون اساسی قبلی اجرا می‌شد.

میبدی تاکید کرد: باید در قانون اساسی اصلاحاتی انجام شود و به بعضی از بندهای آن نیز نقدهای جدی وجود دارد که هیچ شکی در آن نیست. اما اینکه آیا با این تفکری که امروز در برخی نهادها حاکم است، اصلاح قانون اساسی به نفع حقوق ملت خواهد بود یا خیر جای سوال دارد.

این فعال سیاسی درباره احیای پست نخست وزیری و بازگشت به نظام پارلمانی گفت: این تصمیم یک کار کاملاً کارشناسی است و به این اصل معتقدم، هر چیزی که نقش و حضور مردم در انتخابات و جمهوریت نظام را کم‌رنگ‌تر کند، به زیان ملت بوده و سودی نخواهد داشت. آیا امروز در این وضعیت، احیای پست نخست‌وزیری، اختیارات رئیس‌جمهوری را که منتخب مردم است کمتر می‌‌کند یا بیشتر ؟ بالاخره نخست‌وزیر که منتخب مردم نیست، منتخب رئیس‌جمهور است. یعنی به طور مثال اگر، در اصلاح قانون اساسی، رئیس‌جمهوری به نظام پارلمانی تغییر پیدا کند، آن وقت دیگر همه چیز انتخابی – انتصابی خواهد شد و مردم انتخاب مستقیم ندارند. وقتی مجلس با اتصال به شورای نگهبان شکل بگیرد و بخواهد رئیس دولت هم مشخص کند معلوم است که تکلیف ملت چه می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین به اعتقاد من، چیزی که امروز ضرورت دارد این است که باید بتوانیم نقش ملت در انتخابات را پررنگ کنیم. کاری که امروز انجام می‌شود، چندان به سود ملت نیست و باید آن را اصلاح کنیم. یعنی باید به شکلی باشد که نقش نظارتی شورای نگهبان، نقش مردم را کمرنگ نکند. اگر قرار است با همین وضعیت فعلی، مقام نخست وزیری احیا شود، کار درستی نخواهد بود. باید کاری کنیم که ریاست‌جمهوری از دست مردم خارج نشود و مردم بتوانند به طور آزادانه در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی درباره اینکه چرا در دولت گذشته که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود و بر اصلاح قانون اساسی تاکید داشت این استقبال و این کار انجام نشد و حالا اصولگرایان با وجود یک دست شدن قوا به فکر اصلاح قانون اساسی افتادند، گفت: شاید برای اینکه حقوق ملت را کم کنند خوابی دیده‌اند. یعنی از نقش جمهوریت کاسته و بر نقش شورای نگهبان بیفزایند.

میبدی همچنین افزود: افرادی که می‌خواهند قانون اساسی را اصلاح کنند باید بدانند که با توجه به وضعیت فعلی برخی مسئولیت‌های بیشتری انتصابی خواهند بود و افرادی ممکن است باشند که یکسویه فکر می‌کنند و بیشتر جانب تفکر فعلی شورای نگهبان را می‌گیرند که اگر این اتفاق بیافتد به نفع ملت نخواهد بود. شاید عده‌ای اصرار دارند که مقام ریاست جمهوری را برداشته و پارلمانی کنند که نباید خوشحال باشیم که این کار انجام شود. مگر اینکه انتخابات آزادی باشد و در آن انتخابات، کسانی که می‌خواهند قانون اساسی را اصلاح کنند، همه نمایندگان ملت از هر تفکر، جناح، رشته، دانشمندان، دانشگاهیان و کارشناسان باشند که به آن مجلس رفته تا با بحث و بررسی به قانون اساسی جدیدی برسند که خوب و مورد پسند همه مردم باشد. در غیر این صورت اگر به امید همین روند باشیم تا قانون اساسی اصلاح شود، به نفع ملت نخواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.