تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 0:27
کد خبر : 92690

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

آرمان شرق-گروه اقتصاد: عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به همراه هیات عملیات، استاندار و نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی‌آغاز شد. این پروژه‌ها شامل احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن، احداث سیلوهای ذخیره آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزارتن، احداث مگامدول احیای مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت ۱‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن هستند که با حمایت فولاد مبارکه و سرما‌یه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی انجام خواهد گرفت.

آرمان شرق-گروه اقتصاد: عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به همراه هیات عملیات، استاندار و نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی‌آغاز شد. این پروژه‌ها شامل احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن، احداث سیلوهای ذخیره آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزارتن، احداث مگامدول احیای مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت ۱‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن هستند که با حمایت فولاد مبارکه و سرما‌یه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل فولاد مبارکه در این مراسم گفت: در چند دهه گذشته اتفاقات مطلوبی در خصوص توسعه صنعتی کشور شکل گرفته ویکی از صنایعی که رشد خوبی داشته، صنعت فولاد است.

محمد یاسر طیب‌نیا، افزود: ما از تولید یک میلیون تن فولاد در پیش از انقلاب به موقعیت فعلی رسیده‌ایم و در حال حاضر ایران ظرفیت تولید ۴۰ میلیون تن فولاد در سال را دارد.

وی با بیان اینکه فولاد یک صنعت زیربنایی است، تصریح کرد: با رشد فولاد به طور مستقیم و غیر‌مستقیم بسیاری از صنایع بالادستی و پایین دستی رشد خواهد کرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: در گذشته تمامی‌قطعات فولاد مبارکه از خارج وارد می‌شد؛ اما امروزه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیش از ۹۰درصد از قطعات در داخل بومی‌سازی شده است.

به گفته وی، فولاد مبارکه یک دهه است که وارد سرمایه‌گذاری فرامنطقه‌ای شده است؛ از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در فولاد هرمزگان است. امروز شاهد هستیم که این شرکت از ظرفیت تولید ۵/ ۱ میلیون تن در سال عبور کرده است.

وی با بیان اینکه شعار ما، فولاد مبارکه به وسعت ایران است، افزود: برای جذب سرمایه‌گذار به ایجاد بسترهای مناسب نیاز داریم. ما در فولاد مبارکه بیش از حمایت به رفع موانع نیاز داریم.

به گفته مدیر عامل فولاد مبارکه اولویت این شرکت طرح‌های توسعه‌ای است و در این طرح‌ها، استان هرمزگان جزو اولویت‌های ما است.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند طرح‌های زیرساختی است، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل انتقال آب و تامین برق می‌شود. فولاد مبارکه در این بخش نیز ورود کرده است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: موضوع تخصصی فولادمبارکه تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بالا و قابلیت صادرات است. چرا باید مواد خام صادر شود.

وی گفت: موضوع بعدی توجه به محیط زیست و مسوولیت اجتماعی است که توجه جدی به آن شده است. اجرای این طرح‌های توسعه‌ای باعث ایجاد اشتغال می‌شود.
فلسفه وجودی فولادمبارکه، توسعه زیرساخت‌ها‌ی کشور است

مدیر عامل فولاد هرمزگان نیز در این مراسم گفت: در سالی که متاسفانه شرایط قطعی‌برق و کاهش گاز همه صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داده اگر همراهی فرماندار،همکاران و استاندار نبود متحمل آسیب‌های جدی می‌شدیم. عطالله معروفخانی افزود: در حال حاضر همه معاونان فولاد مبارکه همت دارند تا طرح‌های توسعه در آینده بیش از پیش رقم بخورد چون فلسفه وجودی فولادمبارکه ایجاد توسعه‌‌ها و زیرساخت‌ها و صنعتی شدن کشور است.
محدودیت‌های انرژی تاثیری بر روند تولید فولاد هرمزگان نگذاشت

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه گفت: محدودیت‌های انرژی تاثیری بر روند رو به رشد تولید در فولاد هرمزگان نگذاشت و تا کنون این شرکت با کمترین خللی در تولید، اهداف خود را دنبال کرده است. به گفته معروفخانی فولاد هرمزگان با خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام شرکت ۱۰ میلیون تنی ستاره سیمین در مهر سال جاری ، با بیش از ۵۱ درصد، سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده است که با راه اندازی آن استان هرمزگان به یکی از قطب های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال زایی چند هزار نفری را به همراه دارد.مدیر عامل فولاد هرمزگان خاطر نشان کرد: فاز اول این طرح با ساخت مگا مدول احیا مستقیم با تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ، همزمان با پروژه‌های توسعه ای فولاد هرمزگان ، کلنگ زنی خواهد شد.پروژه های نصب لنس‌های ساید وال کوره های قوس الکتریکی با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی و افزایش ۱۲۰ هزار تنی تولید تا پایان سال جاری در فولاد هرمزگان به بهره برداری خواهند رسید.
لزوم دستیابی به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی‌نیز در آیین افتتاح چهار طرح توسعه صنعت فولاد هرمزگان گفت: تلاش ما این است که تولیدات مجموعه‌های فولادی استان هرمزگان به ۱۰ میلیون تن در سال برسد.

احمد مرادی افزود: امروز در فولاد هرمزگان تمام سعی و تلاش ما مبتنی بر حمایت و پشتیبانی است؛ امروز چند مجموعه فولادی در استان هرمزگان فعالیت می‌کنند و تلاش ما این است که تولیدات این مجموعه‌ها به ۱۰ میلیون تن در سال برسد. این میزان تولید فولاد شاید به زبان ساده باشد، اما در عمل نیازمند پشتیبانی‌ها و حمایت‌های گسترده مسوولان خواهد بود.وی تصریح کرد: فولاد هرمزگان تا آنجا که توانسته در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود به وظایفش عمل کرده است بر همین اساس برای تامین نیاز چادر زلزله‌زدگان کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۷ میلیارد تومان کمک از سوی فولاد هرمزگان صورت پذیرفت. بر همین اساس در کنار تمام توسعه و سودآوری‌های انجام شده در راستای مسوولیت‌های اجتماعی به مردم و توسعه منطقه نیز توجه می‌شود.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی‌خاطرنشان کرد: از مسوولان درخواست داریم سهم نیروهای بومی ‌را در مدیریت‌ها و مجموعه‌های بالادستی مشخص کنند با ادعا می‌توان گفت در حوزه فولادی جوانان هرمزگانی مانند سایر متخصصان ایرانی متبحر هستند و در کنار فعالیت‌های نمایندگان استان هرمزگان، بی‌شک صنعت فولاد استان با سرعت و شتاب بیشتری رونق خواهد گرفت.
لزوم تامین پایدار انرژی برای صنعت فولاد

فرماندار استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: دولت سیزدهم با دو کلید واژه مهم و اساسی یعنی مردمی ‌بودن و دستیابی به ایران قوی فعالیت خود را آغاز کرد و بی‌شک همه دستگاه‌ها، خادمین و نمایندگان این ملت بزرگ در همین راستا اهداف و برنامه‌های دولت را پیش خواهند برد.

مهدی دوستی افزود: مردم و عدالت جزو مهم‌ترین پایه‌های انقلاب اسلامی ‌هستند که دولت کنونی نیز بر آن تاکید دارد. دستیابی به ایران قوی ذیل توسعه کشور خلاصه می‌شود که امروز در همین زمینه شاهد کلید خوردن پروژه‌های بزرگ و عظیم فولادی در استان هرمزگان هستیم. وی تصریح کرد: با وجود بحران‌های بزرگ در صنعت کشور، صنعت فولاد هرمزگان یکی از بازوهای مهم صنعتی کشور به حساب می‌آید که توانست اهداف و برنامه‌های خود را محقق سازد. همان طور که می‌دانید استان هرمزگان با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای از جمله بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. به گونه‌ای که رتبه سوم نرخ بیکاری با میزان ۲/ ۱۸ درصد در این استان ثبت شده است.

فرماندار استان هرمزگان خاطرنشان کرد: هرمزگان در زمینه تولید فولاد دارای فرصت بی‌نظیری است و در افق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ هرمزگان رتبه یک تولید فولاد کشور را در اختیار خواهد گرفت؛ پتانسیل‌های سرزمینی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی و زیرساخت‌های لازم، این نوید را خواهد داد؛ تا هرمزگان به قطب تولید فولاد کشور تبدیل شود.

دوستی افزود: بی‌شک یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد، تامین انرژی است چرا که نباید این صنعت هم در زمان پیک مصرف انرژی یعنی تابستان و هم در فصل زمستان تاوان بدهد، لذا ما در هر سطحی به دنبال تامین پایدار انرژی برای صنعت فولاد هستیم.

وی تصریح کرد: درخواست ما از مسوولان صنعت فولاد هرمزگان این است که خوشه‌های صنعتی و خدماتی توسعه پیدا کند. در خصوص معادن استان هرمزگان نیز باید گفت که در برخی موارد نزدیک به ۸۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید و استخراج سنگ هماتیتی در این استان و بخش‌هایی از جنوب کرمان پیش‌بینی می‌شود که فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک و صنایع خود توسعه پیدا کند در همین راستا نیاز است تا صنایع بزرگ همچون فولاد هرمزگان در این بخش نیز ورود کند و حمایت‌های لازم را از صنایع کوچک داشته باشد.

فرماندار استان هرمزگان عنوان کرد: دولت‌ها اگر بتوانند زیرساخت‌های اولیه همچون تامین آب و برق و گاز را برای صنایع تامین کنند سایر مشکلات توسعه رفع خواهد شد. تاکنون نزدیک به ۱۱۰۰ روستا از میان ۱۷۰۰ روستا با تنش‌های آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که بالغ بر ۴۰۰ روستا از طریق تانکر آب رسانی می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل تامین آب روستاها نبود لوله‌های فولادی است و اگر صنعت فولاد هرمزگان بتواند در تامین و ساخت لوله‌های آبرسانی ورود کند کمک شایانی در توسعه و رونق استان هرمزگان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بحث معدن استان نیز بحث استخراج کانی‌های فلزی در مسیر توسعه قرار دارد و افتتاح طرح‌های جدید گواهی بر این مدعا است، اما بخش دیگر توسعه معدنی استان هرمزگان فعال سازی کانی‌های غیرفلزی است که نیازمند حمایت صنعت فولاد است. برهمین اساس این نوید را به بخش معدن استان هرمزگان خواهم داد که به زودی شاهد فعال‌سازی و استخراج و توسعه کانی‌های غیرفلزی خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.