تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 - 7:17
کد خبر : 92138

جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی!

جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی!

آرمان شرق- آیا بهتر نیست وزیر صمت یا هر فرد مسوول دیگری در یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها درباره این وعده بزرگ بیشتر توضیح دهند. واقعیت‌ها را باید به شهروندان توضیح داد و به فعالان بخش خصوصی نیز مهلت داد در این‌باره اظهارنظر کنند. اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق ایران باید برای ابهام‌زدایی از این طرح اقدام کند و دولت نیز می‌تواند به صورت جزئی‌تر درباره وعده بزرگ به بخش خصوصی توضیح دهد تا آن‌ها ناامید نشوند.

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در ستون نقد روز جهان صنعت با عنوان جزئیات تازه از غول ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نوشت: آخرین وزیر سابق دولت روحانی در شروع کارش وعده داد می‌تواند غول‌های صنعتی و معدنی ایران به ویژه غول‌های استان کرمان را متحد و سرمایه‌گذاری بزرگی را ترسیم و راه‌اندازی کند.
به نظر می‌رسد حالا او در مقام مشورت به دولت سیزدهم طرح یادشده را دنبال کرده است و به این ترتیب بود که سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم روز یکشنبه در نشست مدیران هفت غول صنعتی و معدنی حاضر شد و اعلام کرد قرار است این هفت غول صنعتی و معدنی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در ۴۸ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری کنند. دیروز پس از آنکه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرد این شرکت‌ها متعهد شده‌اند که سرمایه‌گذاری بزرگی را انجام دهند وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به این خبر توجه کرد و از رونمایی از ۴۲ پروژه بزرگ صنعتی، گفت و افزود: این پروژه‌ها با حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. سیدرضا فاطمی‌امین در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ صنعتی کشور در حضور رییس‌جمهور در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما اظهار کرد: ۴۲ پروژه از ۴۸ پروژه‌ای که رونمایی شد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
یک محاسبه ساده نشان می‌دهد از کل رقم اعلام‌شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای شش طرح می‌ماند که به طور متوسط به هر طرح ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر برای ۴۲ طرح که بنا به قول وزیر صمت سهم این وزارتخانه است به طور متوسط پنج هزار میلیارد تومان اختصاص می‌یابد. با توجه به ارقام یادشده باید گفت علاوه بر ابهام در اینکه این میزان سرمایه قرار است از کجا تامین شود این سوال وجود دارد که ابرطرح‌های دو میلیارد دلاری کدام طرح‌ها هستند؟ یادمان نرفته است که پیش از این فرهاد دژپسند نیز وعده داده بود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه یا بورس سرمایه تامین خواهد کرد. آیا بهتر نیست وزیر صمت یا هر فرد مسوول دیگری در یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها درباره این وعده بزرگ بیشتر توضیح دهند. واقعیت‌ها را باید به شهروندان توضیح داد و به فعالان بخش خصوصی نیز مهلت داد در این‌باره اظهارنظر کنند. اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق ایران باید برای ابهام‌زدایی از این طرح اقدام کند و دولت نیز می‌تواند به صورت جزئی‌تر درباره وعده بزرگ به بخش خصوصی توضیح دهد تا آن‌ها ناامید نشوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.