تاریخ انتشار : جمعه 8 بهمن 1400 - 21:01
کد خبر : 90925

مذاکرات احیای برجام؛ پایان جمع بندی های کارشناسی،یک هفته فرصت برای تصمیم‌گیری‌ سیاسی

مذاکرات احیای برجام؛ پایان جمع بندی های کارشناسی،یک هفته فرصت برای تصمیم‌گیری‌ سیاسی

آرمان شرق- هشتمین دور مذاکرات وین بر سر برجام که از بیست و هفتم دسامبر آغاز شده و تاکنون طولانی‌ترین دور مذاکرات بوده با وقفه مواجه شده است. مشارکت‌کنندگان جهت رایزنی و دریافت دستور العمل راهی پایتخت‌هایشان خواهند شد تا هفته دیگر بازگردند. هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است.بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده فردا برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

خبرگزاری ها: بر اساس توافق صورت گرفته بین طرفین، مذاکرات احیای برجام در وین از فردا (شنبه) به مدت چند روز متوقف خواهد شد.
این مطلب را یک منبع مطلع به خبرنگاران ایرانی مستقر در وین اعلام کرد.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

اولیانوف: مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است
انتخاب : میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توئیتی نوشت: مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی می‌باشد.
اولیانوف: مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی اعلام کرد که مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین پس از وقفه‌ای کوتاه جهت رایزنی با پایتخت‌های‌شان، دور هشتم مذاکرات را در هفته آینده از سرخواهند گرفت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین بر سر برجام وقفه‌ای نه چندان طولانی در مذاکرات می‌اندازند تا جهت رایزنی به پایتخت‌های‌شان بازگردند. مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی می‌باشد. انتظار می‌رود که ادامه دور هشتم هفته‌ آینده ازسرگرفته شود.

هشتمین دور گفت‌وگوهای احیای برجام در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
خوش بینی فرانسه به توافق در وین
ایسنا : رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص توافق هسته‌ای عنوان کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان دشوار است اما نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق وجود دارد.

خوش بینی فرانسه به توافق در وین

یک مقام ارشد فرانسوی از احتمال حصول توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خبر داد.

به گزارش رویترز، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص توافق هسته‌ای عنوان کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان دشوار است اما نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق وجود دارد.
این مقام فرانسوی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد بیان کرد که مسئله تضمین‌های امنیتی برای ایران و چگونگی تحت کنترل بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور همچنان نیاز به شفاف‌سازی دارد.

نمایندگی روسیه در وین ساعاتی پیش در توییتی نوشته بود: در بیست و هشتم ژانویه ولادیمیر پوتین تماسی تلفنی با امانوئل مکرون برقرار کرد. روسای‌جمهور درخصوص برجام گفت‌وگو کردند و بر مواضع روسیه و فرانسه در رابطه با تداوم تلاش‌های بین‌المللی جهت حفظ و اجرای توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید داشتند.

هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

طرفین مذاکرات از جمله دولت آمریکا که به طور غیرمستقیم و از طریق هیات‌های دیگر کشورها با ایران در وین مذاکره می‌کند، گفته‌اند پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است.

اکنون تصمیمات سیاسی لازم است

بر اساس تفاهم صورت‌گرفته میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت.

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در توییتی از بازگشت‌ هیات‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین جهت رایزنی با پایتخت‌هایشان خبر داد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین بر سر برجام که از بیست و هفتم دسامبر آغاز شده و تاکنون طولانی‌ترین دور مذاکرات بوده با وقفه مواجه شده است. مشارکت‌کنندگان جهت رایزنی و دریافت دستور العمل راهی پایتخت‌هایشان خواهند شد تا هفته دیگر بازگردند. هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است.
بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده فردا برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

بعد از ظهر امروز دیدار دوجانبه علی باقری، رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

قرار بود پس از این نشست نیز جلسه با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برگزار شود.

بیانیه مهم سه کشور اروپایی درباره برجام منتشر شد

نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات وین عنوان کردند که گفت‌وگوها در حال رسیدن به مراحل نهایی و نیازمند تصمیمات سیاسی است.
دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان جمعه شب با صدور بیانیه‌ای مشترک که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت عنوان کردند: ژانویه فشرده ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیم گیری های سیاسی دارد. بنابراین، مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

پیشتر یک منبع آگاه اعلام کرد که بر اساس تفاهم صورت‌گرفته میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت. بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده فردا برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.