تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 20:44
کد خبر : 89123

مهاجرانی: هاشمی هیچ اشتباه استراتژیکی نداشت

مهاجرانی: هاشمی هیچ اشتباه استراتژیکی نداشت

آرمان شرق- غلامحسین کرباسچی در کلاب هاوس کافه خبر گفت: آقای زیباکلام گفت که هاشمی دید اهداف انقلاب پرپر می شود و کاری نکرد. گفت که دید زندان اوین تقویت شده و ایشان کاری نکردند. یاد این افتادم که به کسی گفتند پدرت از گرسنگی مرد؛ گفت: داشت و نخورد و مرد؟ یا نه؟ حالا آقای زیباکلام هر جایی که آقای هاشمی می توانست {کاری کند} و نکرد را بگوید.

آخرین نشست «هاشمی بدون سانسور» برگزار شد/ با نظراتی از سردار حسین علایی، محمدرضا باهنر، غلامحسین کرباسچی، صادق زیباکلام، عطاءالله مهاجرانی، غلامعلی رجایی، شهربانو امانی، یاسر هاشمی و محمد هاشمی

کافه خبر نشست کلاب هاوسی اختتامیه برنامه های «هاشمی بدون سانسور» را با حضور سردار حسین علایی، محمدرضا باهنر، غلامحسین کرباسچی، صادق زیباکلام، عطاءالله مهاجرانی، غلامعلی رجایی، شهربانو امانی، یاسر هاشمی و محمد هاشمی و… برگزار کرد.
آخرین نشست «هاشمی بدون سانسور» برگزار شد/ با نظراتی از سردار حسین علایی، محمدرضا باهنر، غلامحسین کرباسچی، صادق زیباکلام، عطاءالله مهاجرانی، غلامعلی رجایی، شهربانو امانی، یاسر هاشمی و محمد هاشمی

به گزارش جماران؛ کافه خبر نشست کلاب هاوسی اختتامیه سلسله برنامه های «هاشمی بدون سانسور» را برگزار کرد.

محمد هاشمی: آیت الله هاشمی می‌گفت نباید بر دوش مردم حکومت کنیم
محمد هاشمی در کلاب هاوس کافه خبر گفت: اندیشه های امام نه تنها برای ایران، بلکه اندیشه هایی جهانگیر است؛ آیت الله هاشمی برای تثبیت اندیشه های امام تلاش کرد. آیت الله هاشمی می گفت که ما نباید بر دوش مردم حکومت کنیم، باید بر قلب های مردم حکومت کنیم؛ جمهوری اسلامی باید این طور باشد.

یاسر هاشمی: آیت الله هاشمی به دنبال رفاه مردم بود

یاسر هاشمی گفت: آنچه که از آقای هاشمی به خانواده اش به ارث رسید آن محبتی که از مردم گرفتیم.

رجایی: در خیلی از خدماتی که آقای هاشمی انجام داد اسمی از او نمی بینید

غلامعلی رجایی گفت: ناسپاسی برخی تخم نفرت می کارد، اما موفق نشدند. ۱۸ مرکز مثل توپخانه به آقای هاشمی حمله می کردند، اما ایشان لبخند می زدند.

چیزی از ارزش هایش کم نشد؛ او نفر اول خبرگان در تهران شد. مراسم تشییع آقای هاشمی استثنایی بود؛ این نشان داد که مردم قدردان او بودند.

امروز سالگرد آقای هاشمی بود؛ چند روز است که همه شبکه ها را چک می کنم، چیزی از او نبود.

او به یک جریان فکری تبدیل شد؛ برای همین او را تخریب می کنند.

مثل کاری که در حق آقای خاتمی می کنند.

اگر اجازه می‌دادند سید محمد خاتمی سخنران مراسم تشییع آیت الله هاشمی می‌شد

شهربانو امانی فعال اصلاح طلب گفت: اگر محدودیت ها اجازه می داد مراسم تشییع آقای هاشمی باشکوه تر می شد. بسیاری از مردم از شهرستان ها برای مراسم به تهران آمدند. ایشان فقط یک خط قرمز داشتند: اسلام و حقوق مردم. ایشان از خودشان شروع کردند.

کرباسچی: مشکل آقای هاشمی اعتماد به برخی افراد بود

غلامحسین کرباسچی در کلاب هاوس کافه خبر: ایشان چون به دنبال سازندگی بود از برخی مسائل سیاسی دوری می کرد.

آقای هاشمی بعد از استعفای آقای خاتمی، میرسلیم را در وزارت ارشاد گذاشت. میرسلیم متخصص موتور بود! شما کتاب «ممیزی کتاب» را بخوانید. تمام حرکات تیم میرسلیم را ببینید. ببینید این کارها چه خشمی ایجاد کرد؛ در دو خرداد دیدیم که {این خشم} جمع شد و یکپارچه مقابل جناح راست ایستادند.

متاسفانه در جناح چپ هم آقای هاشمی رودبایستی داشت.

بسیاری از چیزهایی که به ایشان ربط نداشت را به گردن آقای هاشمی انداختند.

بعد از همت ایشان در دو خرداد، که به خاطرش جایگاهش در جناح راست را از دست داد، انتظار می رفت جناح چپ جبران کند؛ برعکس با ایشان تندتر شدند.

بسیاری از این کارها خلاف نظر آقای خاتمی بود، آقای خاتمی به ایشان بسیار علاقه داشت، ولی آن یک جناح بود.

بسیاری از تاریخ نوشته های امروز را ابطال خواهند کرد؛ تاریخ را نمی شود تغییر داد.

مهاجرانی: هاشمی هیچ اشتباه استراتژیکی نداشت

سید عطاءالله مهاجرانی با برشمردن ویژگی های آیت الله هاشمی گفت: آقای هاشمی هیچ اشتباه استراتژیکی در زندگی خود نداشت؛ حاضرم با هر کسی که مخالف این باشد مناظره کنم.

زیباکلام: آقای هاشمی آدم انتقام گرفتن نبود/ امام هیچکس را به اندازه آقای هاشمی قبول نداشت

صادق زیباکلام در کلاب هاوس کافه خبر گفت: هر اتفاق بد بعد از انقلاب را به گردن آقای هاشمی انداختند.

بزرگترین نکته منفی در مورد آقای هاشمی، بزرگترین نقض او، این بود که جلوی چشمانش اهداف و آرمان های انقلاب پرپر شد و کاری نکرد. چیزی نگفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی می دانست که انقلاب و ۲۲ بهمن برای انتخابات آزاد است، برای نبود زندانی سیاسی بود، برای این بود که اوین را آسفالت کنند و زندان اوین نباشد. او بیش از هر کسی این را می دانست. انقلاب برای آزادی مطبوعات و آزادی بیان بود. برای پاسخگویی حکومت بود. اکبر هاشمی می دانست، می دانست مبارزه برای چه بود. بزرگترین انتقاد من از ایشان این بود که چرا شما سکوت کردید. چرا اجازه داد اهداف انقلاب پرپر شود؟

بزرگترین نکته مثبت در مورد هاشمی، بزرگترین خدمت هاشمی به انقلاب و ایران خواباندن غائله جنگ بود. هیچکس دیگر نمی توانست جنگ را تمام کند، چون امام هیچکس را به اندازه آقای هاشمی قبول نداشت./ جماران

پاسخ کرباسچی به ادعای زیباکلام در مورد آیت الله هاشمی

غلامحسین کرباسچی در کلاب هاوس کافه خبر گفت: آقای زیباکلام گفت که هاشمی دید اهداف انقلاب پرپر می شود و کاری نکرد. گفت که دید زندان اوین تقویت شده و ایشان کاری نکردند. یاد این افتادم که به کسی گفتند پدرت از گرسنگی مرد؛ گفت: داشت و نخورد و مرد؟ یا نه؟ حالا آقای زیباکلام هر جایی که آقای هاشمی می توانست {کاری کند} و نکرد را بگوید.

محمدرضا باهنر: برخی از یاران انقلاب به آیت الله هاشمی جفا کردند

محمدرضا هنر در کلاب هاوس کافه خبر گفت: متاسفانه بعضی از کینه ورزان و بعضی از دوستان و یاران انقلاب به ایشان جفا کردند و می کنند. اما نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در نهضت امام و تاسیس نظام جمهوری اسلامی و اداره آن تا آخرین ساعات عمر پربرکتش بی بدیل بود.

سردار علایی: هیچکسی به اندازه آقای هاشمی رفسنجانی مسائل جنگ را هم در سطح استراتژیک و هم سطح عملیاتی خوب نمی‌دانست

سردار حسین علایی در کلاب هاوس کافه خبر گفت: از سال ۱۳۵۷ با اسم و عملکرد آقای هاشمی آشنا شدم. در دوره تظاهرات به دنبال این بودیم که کدام شخصیت هارو باید مطرح کرد و در این میان دیدیم یکی از کسانی که در کنار آیت طالقانی، منتظری و ربانی شیرازی بود آقای رفسنجانی بودند و متوجه شدیم ایشان از علمای زندانی است که بیشترین شکنجه و آسیب را دیده اند.

آقای رفسنجانی هم راه و شیوه امام خمینی را به درستی می‌دانست و هم بسیار به ایشان علاقه مند بود و در تمام اقدامات خود سعی می‌کرد مسیری که امام برای مبارزه با استبداد دنبال می‌کند را پیروی کند و از طرف دیگر در عین حال انسان واقع گرایی بود و در عمل شیوه های خاص خود را دنبال می‌کرد.

هرکسی در زمان شاه علیه رژیم مبارزه می‌کرد را حمایت می‌کرد و نظام مطلوب که اسلامی بود را دنبال می‌کرد به همین خاطر آقای رفسنجانی کسی هست که با مبانی اسلام آشناست و روی قرآن تدبر کرده است.

ایشان در همه مسائل بسیار ریز می‌شد و با طرح سوالات مختلف ابعاد موضوع را درک می‌کرد به همین دلیل خیلی خوب یاد می‌گرفت. من معتقدم در میان کسانی که به مسائل جنگ آشنا بودند هیچکسی به اندازه آقای رفسنجانی مسائل جنگ را هم در سطح استراتژیک و هم سطح عملیاتی خوب نمی‌دانست.

ایشان در افکار، رفتار و دیدگاه خود تغییر ایجاد کرد، آقای رفسنجانی فرد متفاوتی بود.

آیت الله رفسنجانی در مورد مسائل مختلف حاضر به صحبت کردن و توضیح دادن بود. بعد از جنگ با جمعی از دوستان هرچند وقت یکبار خدمت ایشان می‌رسیدیم و درباره تمام ابعاد جنگ صحبت میکردیم. ایشان زودتر از بقیه متوجه شد استراتژی ما در ادامه جنگ با واقعیات و ظرفیت های کشور و استراتژی آمریکا و شوروی همخوانی ندارد و به دنبال راه حلی برای این کار برآمد و به نظرم از عملیات رمضان تقریبا به این نتیجه رسید باید از موضع قدرت جنگ را تمام کنیم ولی مشکلی که وجد داشت این بود همانطور که امام مسئله عبور از مرز را مطرح کردند و هیچکس حمایت نکرد، دیگران از نظر ایشان حمایت نکردند.

ایشان به این نتیجه رسیدند در ساختار کشور اشکالاتی وجود دارد که درنتیجه آن قانون اساسی دوم نوشته شد ولیکن ایشان در اواخر عمر خود که مسئولیت اجرایی نداشتند، تغییرات اساسی از نظر فکری پیدا کردند و متوجه اشکالات اساسی در حکمرانی ایران و سیستم اداری کشور شدند و به شدت دنبال این بودند تا بتوانند این مسائل را حل و فصل کنند.

یکی از ویژگی های آقای رفسنجانی این بود که ارتباطش با مردم بسیار نزدیک بود و مردم خطبه های نماز جمعه ایشان را می‌فهمیدند.

یک کار بزرگ دیگر آیت الله رفسنجانی که بسیار تاثیرگذار است نوشتن خاطرات روزانه بوده است که بسیار راهگشاست.

آخرین نکته این است که آقای هاشمی رفسنجانی به دنبال این بود ایران را تبدیل به الگو کند. او می‌گفت ثمره جمهوری اسلامی این است ایرانی آزاد داشته باشیم برهمین اساس معتقد به آزادی اقتصادی و سیاسی بود و میگفت با باز گذاشتن دست مردم می‌توان پیشرفت کرد. او معتقد بود ما باید با کشورهای دنیا جهت بهره گیری از ظرفیت های فناوری و علمی وابستگی متقابل ایجاد کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.