تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 23:34
کد خبر : 86962

آیا دلایل شورای نگهبان در رد صلاحیت علی لاریجانی دارای استحکام منطقی و حقوقی است؟

آیا دلایل شورای نگهبان در رد صلاحیت علی لاریجانی دارای استحکام منطقی و حقوقی است؟

آرمان شرق- به نظر می‌رسد مسئله اصلی وجود اراده‌ای برای رد صلاحیت آقای لاریجانی است؛ زیرا تجربه نشان داده این موارد، مواردی نیست که باعث رد صلاحیت افراد شود. به عنوان مثال در بندی به «عدم رعایت ساده‌زیستی» آقای لاریجانی اشاره شده است، مشخص است که این بند، بندی نیست که بتوان به واسطه آن فرد را رد صلاحیت کرد زیرا زمانی یک فردی می‌تواند ساده‌زیست نباشد اما منشاء خدمات بزرگی به کشور شود.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی نگهبان نشان‌دهنده آن است که خواسته تنها مواردی را کنار هم بگذارد و به عنوان رد صلاحیت رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نامه منتشر شده منسوب به دبیر شورای نگهبان برای ارائه دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای لاریجانی بسیار اصرار داشت دلایل رد صلاحیتش گفته شود و پیگیری‌هایی هم در این زمینه داشتند؛ توصیه‌هایی هم به شورای نگهبان شد که جواب داده شود از همین رو این شورا در مقابل فشارهای مطرح شده به نوعی خواسته، مواردی را کنار هم بگذارد و به عنوان دلایل رد صلاحیت آقای لاریجانی مطرح کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد مسئله اصلی وجود اراده‌ای برای رد صلاحیت آقای لاریجانی است؛ زیرا تجربه نشان داده این موارد، مواردی نیست که باعث رد صلاحیت افراد شود. به عنوان مثال در بندی به «عدم رعایت ساده‌زیستی» آقای لاریجانی اشاره شده است، مشخص است که این بند، بندی نیست که بتوان به واسطه آن فرد را رد صلاحیت کرد زیرا زمانی یک فردی می‌تواند ساده‌زیست نباشد اما منشاء خدمات بزرگی به کشور شود.

وی افزود: موارد دیگری که به عنوان رد صلاحیت آقای لاریجانی مطرح شده است؛ سفرهای متعدد خانواده وی به خارج از کشور است این هم نمی‌تواند باعث رد صلاحیت کسی شود، در هیچ قانونی این نیامده است که فرد به واسطه سفرهای خارج از کشور خانواده‌اش رد صلاحیت شود.

میرزایی ادامه داد: بندی دیگری می‌گوید آقای لاریجانی در نابسامانی موجود و در واقع حمایت از دولت روحانی سهیم است این مورد هم باعث رد صلاحیت فردی نمی‌شود! به نظر می‌رسد موارد دیگری هم وجود داشته باشد که در این نامه به آنها اشاره نشده باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: بند دیگری اشاره می‌کند لاریجانی از افراد رد صلاحیت شده حمایت و آنان را در حوزه مسئولیت خودش که همان مجلس باشد، به کار گرفته است؛ در توجیه این امر می‌توان گفت رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با هدف جذب این افراد دست به چنین کاری زده است و نخواسته این‌ها از قطار انتخابات پیاده شوند.

وی با اشاره به این‌که در جای دیگر به موضع‌گیرها و نطق‌های سیاسی آقای لاریجانی در سال ۸۸ اشاره شده است، گفت: لاریجانی در قبال حوادث ۸۸ سکوت نکرد، ایشان نطق‌هایی در مجلس دارد برای همین معتقدم این موارد نمی‌تواند دلیل اصلی رد صلاحیت باشد و بعد از آن سال هم در دو انتخابات دیگر شرکت کرده و صلاحیتش تایید شده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه نهاد شورای نگهبان و دبیر محترم این شورا برای اولین بار آمده است و اینچنین دلایل رد صلاحیت را به یک کاندیدای رد صلاحیت شده یا به قول خودشان عدم احراز صلاحیت شده اعلام می‌کند، نقطه قوت است و باید به حساب پاسخگویی شورای نگهبان گذاشت و از این اقدام استقبال کرد، زیرا این شورا در ماجرای رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی علیرغم اینکه ایشان بارها اعلام کردند دلایل رد صلاحیتش را اعلام کنند، این کار را نکرد.

وی ادامه داد: امیدوارم این روند در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری که افراد شناخته بعضاً رد می‌شوند بتواند به نوعی قدم مثبت باشد و به شفاف‌سازی کمک کند و به نوعی آثار و تبعات مثبتی را در ارتباط با افرادی که کاندیدا می‌شوند و هم شورای نگهبان داشته باشد؛ این‌گونه هر شخصی کاندیدا شود، شورای نگهبان هم خودش را پاسخگو می‌داند اما در این میان شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت را اعلام کند و اگر مستند و مستدل نباشد هزینه‌ای برای این شورا خواهد داشت و باید پاسخگو باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.