تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 7:02
کد خبر : 86433

مخالفت فرهنگیان با جزئیات لایحه رتبه‌بندی!/ تنها خواسته معلمان از وزیر/‌مخالف مطالبات معلمان کیست؟

مخالفت فرهنگیان با جزئیات لایحه رتبه‌بندی!/ تنها خواسته معلمان از وزیر/‌مخالف مطالبات معلمان کیست؟

آرمان شرق- دیروز ۲۰۰ ناحیه و شهر کشور صحنه اعتراضات صنفی گسترده هزاران معلم در واکنش به بدقولی دولت و مجلس در اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان بود. این اعتراض، گسترده‌ترین واکنش صنفی معلمان معترض طی ۲۰ سال گذشته لقب گرفت درحالی‌که محور آن هم، اعتراض به بازداشت‌ها و برخوردهای توهین‌آمیز نیروهای امنیتی با معلمان طی روزهای گذشته و همچنین موکول شدن اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق به سال ۱۴۰۱ بود.

این روزها بررسی لایحه رتبه بندی معلمان مورد انتقاد بسیاری از فرهنگیان کشور شده است.

به گزارش تازه نیوز، اسماعیل جعفری یکی از نمایندگان فرهنگیان در یادداشتی در روز نو نوشت:

در اعتراض به تاخیر در روند بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس و متن بسیار ضعیف این لایحه که در کمیسیون آموزش تهیه شده است تجمعات گسترده ای در مقابل مجلس شورای اسلامی، ادارات کل استان ها و ادارات شهرستان ها از سوی معلمان برگزار شد.

جزییات لایحه فعلی و لایحه شهریور ماه به هیچ وجه مورد رضایت معلمان قرار نگرفته و طبق نظر سنجی صورت گرفته در گروه رتبه بندی ۱۴۰۰ بیش از ۸۷ درصد فرهنگیان با تصویب و اجرای این لایحه مخالفت صریح خود را اعلام کردند و امروز هم معلمان با تجمعات گسترده اعتراض خود را بابت تاخیر در روند بررسی و تضعیف متن لایحه نشان دادند.

اجرای ضعیف و ناقص ظرفیت های قانونی مربوط به حقوق و دستمزد برای معلمان در مقایسه با سایر کارمندان در سالهای اخیر ( از جمله فوق العاده شغل، فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی، چندین بند مزایا و رفاهیات در فیش حقوقی و… ) همچنین زمزمه تصویب و اجرایی شدن فوق العاه خاص برای برخی کارکنان از جمله قوه قضاییه و پرستاران در روزهای اخیر و لایحه بسیار ضعیف رتبه بندی معلمان همگی از مواردی است که بر تبعیض بین معلمان با سایر کارمندان افزوده است و موجب سرخوردگی و اعتراض معلمان شده است.

انتظار می رود دولت مردمی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر آموزش و پرورش، رئیس و هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون آموزش و سایر نمایندگان مجلس صدای مطالبه به حق و قانونی معلمان در ماه های گذشته را شنیده و یک بار برای همیشه مشکل معیشت معلمان را با رتبه بندی همترازی حداقل هشتاد درصد حقوق و‌ مزایای هیئت علمی متناظر حل کنند و به هیچ وجه به فکر تعدیل و ضعیف کردن لایحه تیرماه نباشند که طبق نظر سنجی بیش از ۸۷ درصد معلمان با روش درصد بندی اجرای رتبه بندی مخالف هستند.

اجرای لایحه رتبه‌بندی با درخواست دولت به سال ۱۴۰۱ موکول شد

اعتماد نوشت:دیروز ۲۰۰ ناحیه و شهر کشور صحنه اعتراضات صنفی گسترده هزاران معلم در واکنش به بدقولی دولت و مجلس در اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان بود. این اعتراض، گسترده‌ترین واکنش صنفی معلمان معترض طی ۲۰ سال گذشته لقب گرفت درحالی‌که محور آن هم، اعتراض به بازداشت‌ها و برخوردهای توهین‌آمیز نیروهای امنیتی با معلمان طی روزهای گذشته و همچنین موکول شدن اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق به سال ۱۴۰۱ بود. حضور اعتراض‌آمیز هزاران معلم روز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و ادارات کل آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها و همچنین ساختمان مجلس در تهران، با تعطیلی گسترده کلاس‌های درس و توقف برگزاری جلسات درسی در شبکه آموزشی شاد توسط سایر معلمان هم همراه شد اما با قطعنامه پایانی شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان به‌طور موقت پایان یافت. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت برخلاف تعهدی که داشته، اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان را به سال ۱۴۰۱ موکول کرده است. قرار است امروز یا فردا، اجرای ناقص لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق در نیمه دوم سال جاری، در صحن علنی مجلس بررسی شود در‌حالی‌که طبق قول‌های دولت دوازدهم، این لایحه ‌باید از اردیبهشت ۱۳۹۹ اجرا می‌شد که بدعهدی دولت دوازدهم، خود موجب اعتراضات چندباره معلمان در سال گذشته شد اما در سال جاری، دولت سیزدهم وعده داد که این لایحه از ابتدای امسال برای تمام معلمان تسری می‌یابد ولی سه هفته قبل و با وجود آنکه رییس سازمان برنامه و بودجه هم با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شمول اجرای این لایحه از ابتدای سال جاری موافقت کرده بود، رییس مجلس اعلام کرد که شمول این لایحه از مهرماه امسال و آن‌هم با اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است و اجرای کامل لایحه به سال آینده موکول خواهد شد. به دنبال این اعلام محمدباقر قالیباف، روز ۱۱ آذر، معلمان معترض در بیش از ۶۵ شهر کشور، اعتراضات آرام در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها برگزار کردند ولی طی دو هفته گذشته نه‌تنها هیچ اتفاق مثبتی در واکنش به اعتراضات معلمان رخ نداد بلکه به دنبال تجمعات خودجوش معلمان که از صبح شنبه ۲۰ آذرماه آغاز شد، روز شنبه «آمانج امینی» از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه هم به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد و همزمان، رسول بداقی؛ نماینده ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم در منزل شخصی خود و توسط ماموران امنیتی و به دنبال برخوردی نامناسب بازداشت شد. به دنبال بازداشت رسول بداقی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز بیانیه‌ای صادر کرد که در متن این بیانیه آمده بود: «متاسفانه آقای رسول بداقی عضو هیات‌مدیره کانون صنفی اسلامشهر و نماینده این تشکل‌ در شورای هماهنگی توسط پلیس امنیت به صورت خشونت‌آمیز و همراه با هتک حرمت بازداشت شده‌اند. رسول بداقی یکی از فعالان برجسته صنفی و فداکار است که پیش از این نیز ۷ سال به خاطر فعالیت صنفی متحمل زندان شده‌ اما هرگز از مطالبه‌گری دست برنداشته و شجاعانه در مسیر حق‌طلبی و تحقق مطالبات معلمان و حقوق دانش‌آموزان ایستادگی کرده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید می‌کند که خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آقای رسول بداقی و سایر معلمان زندانی و توقف احضار و دادگاهی کردن فعالان صنفی است.» مجموع اتفاقات روزهای شنبه و یکشنبه سبب شد که شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان با صدور فراخوانی از معلمان بخواهد که صبح دوشنبه، اعتراض خود به بازداشت معلمان و بی‌توجهی دولت و مجلس به تعهداتی که در اعلام علنی به ایفای آنها مقید شده بودند را با حضور در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش (در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها) و ساختمان مجلس (در شهر تهران) نشان دهند و این‌بار، خواسته خود را با صدایی بلندتر به گوش روسای قوای مقننه و مجریه برسانند؛ خواسته‌هایی صنفی شامل اجرای لایحه رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق معادل ۸۰ درصدی پرداختی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و همچنین، آزادی معلمان بازداشتی و زندانی. درحالی‌که روز شنبه، بیش از ۱۲۰ شهر و روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ شهر کشور صحنه اعتراضات معلمان به وضعیت موجود بود، به گفته محمد حبیبی؛ سخنگوی کانون صنفی معلمان، دیروز معلمان بیش از ۲۰۰ ناحیه و شهر کشور به این فراخوان پاسخ مثبت دادند علاوه بر آنکه در بیش از ۸۰ شهر، کلاس‌های درس و حضور در شبکه آموزشی شاد را تعطیل و متوقف کردند. علاوه بر این، معلمان معترض با هشتگ‌های «هم_از_فرق_می‌نالیم_هم_از_فقر»، «همه_می‌آییم»،«معلم_از_فرق_می‌نالد_نه_فقر»، «همه_با_هم_می‌آییم»،«اعتراضات_سراسری_معلمان» همراهی کرده و حضور خود در این اعتراض گسترده را نشان دادند و البته به استناد تصاویر منتشرشده در پایگاه‌های خبری از تجمعات اعتراضی معلمان مشاهده می‌شد که معترضان تاکید می‌کردند که «اگر مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به خواسته‌های منطقی آنان توجه نکند، به‌طور حتم این تجمعات، بیشتر و کلاس‌های حضوری و مجازی درس در روزهای آینده تعطیل خواهد شد.» در این تصاویر، معلمان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهای «از فرق می‌نالیم نه از فقر / اجرای طرح رتبه‌بندی حق مسلم ماست / معلم زندانی آزاد باید گردد» اعتراض خود را به گوش دولت و مجلس می‌رساندند درحالی‌که یکی از دیگر خواسته‌های هزاران معلم معترض، آزادی ۵ معلم زندانی و بازداشتی؛ رسول بداقی، اسماعیل عبدی، محمدرضا رمضان‌زاده، مهدی فتحی و یعقوب یزدانی بود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با صدور بیانیه پایانی این تجمع اعتراضی گسترده به دولت این پیام را داد که حقوق صنفی معلمان، مانند حقوق صنفی تمام اقشار جامعه لازم‌الاجراست و هیچ قانونی به دولت‌ها این اجازه را نمی‌دهد که بنا به سلیقه خود، از اجرای قانون عدول و تخلف کنند. درحالی‌که طبق اعلام برخی پایگاه‌های خبری، دیروز و در اعتراضات شهر تهران، برخوردهایی بین معلمان معترض و نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان مجلس شکل گرفت اما به دنبال اوج گرفتن شعارهای صنفی معلمان، بازداشت معترضان منتفی شد و تجمع اعتراضی ادامه یافت، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان دربخشی از قطعنامه پایانی این اعتراض گسترده اعلام کرد: «دولت و مجلس نه تنها در جلسه دیروز توجهی به مطالبات نکردند بلکه با رونمایی از بودجه انقباضی سال ۱۴۰۱ نشان دادند که اراده‌ای برای حل مشکلات ندارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام می‌کند بودجه ۱۴۰۱ و عملکرد دولت و مجلس تاکنون مورد رضایت فرهنگیان نیست و اگر خروجی جلسه سه‌شنبه ۲۳ آذر، حداقل حقوق معلمان را بر مبنای حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تا خط فقر یعنی ۱۲ میلیون افزایش ندهد و بودجه همسان‌سازی واقعی برای اجرا از مهر ۱۴۰۰ تامین نشود.
همچنین تصاویری به دست «اعتماد» رسید که حکایت از همراهی دانش‌آموزان با اعتراضات معلمان‌شان در برخی استان‌ها داشت؛ دانش‌آموزانی که پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در همراهی با معلمان معترض‌شان در دست داشتند. طی سه ماه اخیر و از زمان آغاز فصل مدرسه در روز اول مهرماه، تا امروز ۴ نوبت اعتراضات گسترده معلمان را شاهد بوده‌ایم اما تا امروز هیچ‌کدام از اعضای قوای مقننه و مجریه در دلجویی و توضیح به صنف معلمان قدمی پیش نگذاشته‌اند و صرفا طبق ابلاغ‌ها و دستورها و از پشت دیوارهای بسته و یک‌سویه، با این قشر فرهنگی حرف زده‌اند.

تنها خواسته معلمان از وزیر

اگر بحث بودجه ۱۴۰۱ و وضع بلاتکلیف و نامطلوب رتبه‌بندی یا ترمیم حقوق و به تعبیر درست ایشان همسان‌سازی نبود، می‌شد به وزیر محترم فرصت ۱۰۰روزه داد تا گزارش عملکردی در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت اعلامی دهند. اما این دو مقوله اضطراری و تعیین‌کننده توانمندی مقام عالی وزارت به عنوان دو شاخص تعیین‌کننده عیار وزیر است که تاکنون بر خلاف روحیه جهادی‌ای که از جناب نوری سراغ داشتیم…

ورود موثری به این دو اقدام اضطراری و کوتاه‌مدت مورد مطالبه جامعه فرهنگیان، از ایشان مشاهده نشده است، به نحوی که جامعه معلمان بر آن شد خود از مجاری ممکن، مطالبه این دو مهم را ‌کند که قطعا وضع خوشایندی برای هیچ یک از طرفین نیست نه نهاد‌های حاکمیتی ذی‌ربط و نه جامعه فرهیخته معلمان.
اگر جناب وزیر بخواهند منفعلانه کماکان به نظاره بنشینند یا نهایت به یک مصاحبه اکتفا کنند و برون‌داد عینی از دغدغه‌مندی ایشان در حل مطلوب مساله را شاهد نبود یا همچون برخی وزرای مستعجل پیشین اهتمام لازم و بهنگام به ‌این مهم نداشته باشند که مقام عالی وزارت می‌تواند با مطالبه‌گری موثر خود آرامش را در مدرسه و خانواده بزرگ آموزش و پرورش برقرار کند، قطعا مسیر پیش‌رو چندان امیدبخش نخواهد بود.
افراد عاقل تجربیات خود را به‌ کار می‌بندند و افراد هوشمند تجربیات مفید دیگران را نیز هم.
جا دارد جناب نوری با هماهنگی نمایندگان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان را دعوت به آرامش کنند و قول پیگیری عاجل و مطالبه‌گری موثر هم در بحث رتبه‌بندی شایسته منزلت جامعه معظم فرهنگی به عنوان صاحبان قلم و هم ترمیم بحث بودجه ۱۴۰۱ در راستای افزایش سهم آوپ از GDP و بودجه عموی که کمتر از ۱۱ درصد پیشنهاد شده است را بدهند و در تحقق آن تمام مساعی خود را به ‌کار بندند، چراکه این عین تعامل سازنده و مدیریت جهادی است، همچون رییس‌جمهور محترم باید به دل رویداد بزنند و در کنار معلمان بایستند تا دوشادوش به عنوان راهبر آموزش مدرسه‌ای یک به یک برنامه‌های عمل مدنظر را پیش برند.
پرواضح است که همه اهداف پیش روی وزیر و حوزه تعلیم و تربیت بدون همراهی همدلانه بدنه با حوزه ستادی و رفع دیوار موجود بین صف و ستاد که در طول چند دهه شکل گرفت، قابل تحقق نخواهد بود کما اینکه در ۱۹ سال اخیر محقق نشد.
مگر جناب نوری قصد تحول مطلوب و تحقق اهداف سند تا افق ۱۴۰۴ را ندارند؟
مگر برنامه عملیاتی برای تحقق آن ارایه نکردند؟
مگر جز جامعه بزرگ آموزش و پرورش گروه هدف دیگری باید در تحقق آن گام بردارند؟
برادر ارزشی، انقلابی و مومن
بیایید پای کار تا معلمان ببینند که شما دغدغه‌مند دغدغه‌های‌شان هستید تا دغدغه‌مند دغدغه‌های‌تان شوند. آن‌گونه که دیگر وزرا برای کارکنان خود می‌کنند و لزومی نیست چاره راه کف خیابان و… باشد.
وزیر محترم اگر در چنین روزهایی در کنار معلمانش نباشد و خود به نمایندگی گزارشی از روند رو به جلوی مطالبه‌گری از نهادهای مسوول به جامعه معلمان و خانواده بزرگ آوپ ارایه نکنند، به تجربه دیدیم که سرنوشتی جز استعفا، استیضاح و وزارت مستعجل نمی‌توان متصور بود، چراکه معلمان هرگز در این‌گونه موارد پای حمایت از وزیرشان نایستادند و عدم همراهی بدنه آوپ با وزیر یعنی مجدد هدررفت وقت و منابع.
با نگاهی به ۴ دهه اخیر می‌توان دید، وزیری که یک قدم برای جامعه بزرگ فرهنگیان برداشته و خنثی و منفعل عمل نکرده و به نحوی دغدغه‌مندی خود را بروز داده است، همواره نام‌شان به نیکی یاد می‌شود و نقاط عملکردی ضعیفی هم اگر داشت که داشتند، نادیده گرفته می‌شود.
جناب وزیر بدانند که جامعه معلمان بسیار منصف بوده و کمترین انتظارشان از وزیر آوپ این است که تمام‌قد وزیر باشد./اعتماد-محمودرضا اسفندیار

گمانه‌زنی‌ها از اختلاف بین هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش مجلس
‌مخالف مطالبات معلمان کیست؟

‌نیلوفر حامدی: پس از یک دهه انتظار، قرار بود معلمان با تغییراتی در ساختار دریافت حقوق روبه‌رو شوند که از یک‌سو امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین اصناف کشور را به‌همراه داشت و از سوی دیگر، می‌توانست اهرم قدرتی باشد در تقویت هرچه ‌بیشتر ساختار آموزشی کشور و کیفی‌سازی آن. اما پس از تمامی آن مطالبه‌گری‌ها، حالا معلمان در آستانه نصف و نیمه اجراشدن یک طرح مهم هستند. طرح رتبه‌بندی معلمان که در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه، بر آن تأکید شده است، نزدیک به یک دهه از این اتاق به آن اتاق دولتی‌ها و مجلس رفت‌وآمد می‌کرد و به جایی نمی‌رسید. حالا و درست هم‌زمان با تصویب این طرح، نارضایتی قشر فرهنگیان دوباره بالا گرفته است چراکه طرح پیش‌رو هیچ سنخیتی با آنچه پیش‌تر بوده، ندارد. طبق طرح رتبه‌بندی، قرار بود معلمان براساس هم‌ترازی حداقل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی را دریافت کنند. اما آنچه مجلس اعلام کرد، خیلی کمتر از این حرف‌هاست. همین اتفاقات هم سبب شد که جمع کثیری از معلمان در شهرهای مختلف ایران، از تهران و قم و شیراز تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش دست به تجمع و اعتراض بزنند. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری شنبه ۲۰ آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روزهای پس از آن هم دست به تجمع زدند. معترضان در تجمعات خود با جملاتی چون «آموزش تعطیل است مجلس به فکر پول است»،‌ «اجرای هم‌ترازی حق مسلم ماست» ‌ شعار می‌دادند.
معلمان را درگیر سیاسی‌بازی کرده‌اند
محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی، معتقد است این رفتارها خلف‌ وعده مسئولان است: «این رفتارها خلف‌ وعده دولت و مجلس است. ما معلمان درگیر سیاست‌بازی‌هایی شدیم که نتیجه آن بر معلم و به‌طور غیرمستقیم روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. ما تجربه‌ای در لایحه خدمات کشوری داشتیم که دولت خاتمی آن را بر دوش دولت بعدی محول کرد. محمود احمدی‌نژاد می‌خواست این لایحه را پس بگیرد که همان تحصنات سال ۸۴ و ۸۵ را به همراه داشت. البته دولت هم درنهایت لایحه را پس نگرفت اما چنان خرد و خمیرش کردند که هیچ‌چیزی از آن باقی نماند. خیلی از وزارتخانه‌ها جدا شدند و وزارتخانه‌های درآمدزا هم تحت عناوین دیگری پول به کارمندانشان رساندند. اما من فیش حقوقی کارمند مترو دیدم با ۱۸ سال سابقه که حقوقش ۱۴ میلیون تومان بود، آن هم با مدرک لیسانس. اما من با مدرک فوق‌لیسانس و ۳۰ سال سابقه حکم هشت‌و‌نیم‌ میلیونی دارم که دریافتی‌اش هم حدود شش میلیون می‌شود».‌ او ادامه داد: «دیدارهای پیاپی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون انسانی آموزش‌وپرورش و جلسات مختلف حالا تبدیل به هیچ شده است. چقدر همه رفتند و آمدند تا بالاخره طرح رتبه‌بندی تصویب شد. اما روحانی هم شبیه به دولت خاتمی اجرای آن را به دولت بعدی منتقل کرد. رئیسی که رسید می‌خواست لایحه را برگرداند اما سروصداها جلوی آن را گرفت. حالا هم همان بلایی را که بر سر قانون خدمات کشوری آمد، سر این لایحه می‌آورند».‌او با اشاره به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین بندهای این لایحه این است که حقوق یک معلم در پنج پایه‌ای که تعیین می‌شوند باید ۸۰ درصد هم‌پایه خودشان در دانشگاه باشد. اما همین بند را هم دور زده‌اند چون همه معلمان را با پایین‌ترین رتبه استادی دانشگاه یعنی مربیان دانشگاه مقایسه می‌کنند. این همان لایحه نیست و نتیجه این شده است که همه دست به تجمع زده‌‌اند».
بودجه جدید شوخی ‌ با معلمان است
ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را چیزی شبیه به یک شوخی ‌ با معلمان می‌داند: «آموزش‌و‌پرورش تنها ۱۳ درصد افزایش بودجه داشته که به معنی یک شوخی ‌ با فرهنگیان است. ۱۳ درصد اصلا عددی نیست که بتوان درباره آن گفت‌وگو کرد. بودجه مصوب با بودجه عملکردی اختلاف فاحش و معناداری دارد. در سال ۹۹ ما بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه گرفتیم اما باز هم با گذشت یک سال نتوانستیم پاداش و پایان‌ کار معلمان را پرداخت کنیم. حالا چطور ممکن است با چنین عدد و بودجه‌ای به برنامه‌های این وزارتخانه رسید؟».‌ ضمن اینکه نباید فراموش کرد علاوه بر عدد مرتبط با رتبه‌بندی، افزایش سنوات و حقوق کارمندان دولت هم باید به حقوق معلمان اضافه شود: «در این صورت وزارتخانه بدهکار هم خواهد شد.‌ سال‌هاست که مشکلات مزمنی در این حوزه وجود دارد آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش یک‌سری هزینه اجتناب‌ناپذیر دارد که آن هم مرتبط با رقم‌های حقوق و شبه‌حقوقی است. در چنین شرایطی دیگر پولی برای کیفیت‌بخشی باقی نمی‌ماند».‌ سحرخیز همچنین به موضوع کیفی‌سازی آموزش می‌پردازد: «تبعیض مثبت، ایجاد برابری، جلوگیری از طبقاتی‌شدن آموزش و افزایش کیفیت آموزش باید هدف وزارتخانه باشد اما این حوزه همواره درگیر پرداخت حقوق معلمانش خواهد بود. بیش از یک دهه است که چیزی تحت عنوان سرانه به مدارس دولتی پرداخت نشده است. در نتیجه مدیران مجبور می‌شوند از جیب والدین کمک بگیرند. اگر جیب والدین نرسد، مدارس تعطیل می‌شوند و ما با افت آموزشی مواجه می‌شویم. مشکل اینجاست که آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان یک نهاد انسان‌ساز که بودجه‌اش نه هزینه برای دولت که سرمایه‌گذاری برای آینده است، دغدغه هیچ دولتی نبوده است. خط فقر در کشور ما ۱۲ میلیون است و دریافتی یک معلم به زور به هفت میلیون می‌رسد. چطور می‌شود از این معلم انتظار داشت؟».
این اعداد کف مطالبه معلمان است
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان هم می‌گوید این مطالبات برای امروز و دیروز نیست: «در طول ۹ ماه گذشته که بارها تجمعات‌ فراوان از سوی معلمان انجام شده بود، این قشر فریاد زدند که دو مطالبه مشخص دارند. مسئله اول اجرای طرح رتبه‌بندی برای معلمان شاغل بود و دومی هم همسان‌سازی حقوق شاغل و بازنشسته. مطالبه‌ای که البته محدود به امروز و دیروز هم نیست و سال‌هاست که معلمان با دولت‌های مختلف بر سر آن حرف زده‌‌اند. پس از اینکه وقعی به خواسته‌های معلمان گذاشته نشد، معلمان دست به اعتراضی جدی‌تر از گذشته زدند. اعتراضی سه‌روزه که در روزهای ابتدای هفته یعنی شنبه و یکشنبه در مدارس بود و روز گذشته هم معلمان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در حدود ۱۰۰ شهر ایران دست به تجمع زدند». ‌او با اشاره به حواشی این تجمعات گفت: «تجمعات کاملا مسالمت‌آمیز بود و هیچ اتفاق بدی هم رخ نداده است. تنها در یکی از تجمعات در شهر تهران موبایل یکی از معلمان توسط یکی از نیروهای امنیتی گرفته شد که پس از گفت‌وگو مسئول انتظامی تجمع با مسئول امنیتی حاضر در محیط مسئله ختم به خیر شد».‌ حبیبی می‌گوید تازه این اعداد کف مطالبات معلمان است: «مشکل اینجاست که مجلس در اجرای طرح رتبه‌بندی بودجه مورد نظر را اختصاص نمی‌دهد. عدد مورد نظر ما ۲۵ میلیون بود اما مجلس حرف از دوازده‌و‌نیم میلیون برای شش ماه می‌زند. در این صورت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده بسیار ناچیز خواهد بود و رقم دریافتی هیچ نسبتی با مطالبات معلمان نخواهد داشت. تازه اینها عدد مطلوب حداقلی است. چراکه معلمان می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است و تنها رقم حداقلی خود را مطرح می‌کنند، نه رقمی که واقعا لیاقت دریافتش را دارند».‌ او با اشاره به حضور یک نماینده مجلس در تجمع روز گذشته عنوان کرد: «در تجمع روز گذشته، چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش در جمع حاضر شد و وعده‌هایی داد که امیدواریم اجرا شود. او قول داد تمام تلاشش را به کار گیرد تا طرح‌ها همان‌طور که پیش‌تر مطرح شده بودند اجرا شوند و بودجه کافی برای آموزش‌وپرورش اختصاص داده شود. البته همین که لایحه به صحن نرسیده است نشان می‌دهد که خودشان هم درباره آن به توافق نرسیده‌اند اما باید دید که نتیجه چه خواهد شد».‌حبیبی معتقد است راه مقابله با این مشکلات نه رفتارهای امنیتی که مبارزه با فساد است: «دولت می‌گوید این مشکلات به خاطر تحریم است. شما می‌بینید که تنها معلمان هم نیستند که اعلام نارضایتی می‌کنند. کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری از اصناف دیگر هم به خیابان‌ها آمده‌‌اند چون درآمدی ندارند. ‌راه‌حل نه رفتارهای امنیتی بلکه مقابله با فساد سیستماتیک است».
هیئت رئیسه با کمیسیون آموزش سر ناسازگاری دارد؟
در آخرین ساعت از روز گذشته خبری جدید هم از مجلس رسید. طبق این خبر، منادی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصدهای افزایش حقوق ناشی از به ۴۵ تا ۷۵ درصد تغییر کرد که در متن قبلی ۱۰ تا ۵۳ درصد بود. سهمیه‌بندی رتبه‌ها هم حذف شده و دیگر محدودیتی مشخص نمی‌شود.‌ به گفته او، در متن قبلی سهمیه‌های محدودکننده‌ای از جمله ۱۰ درصد برای هر یک از رتبه‌های استادمعلم، دانشیارمعلم و استادیارمعلم تعیین شده بود.‌ اما این اولین‌بار نیست که منادی چنین اظهارات امیدوارکننده‌ای را مطرح مِی‌کند. او پیش‌تر هم از تصویب ۶۰ هزار میلیارد بودجه برای اجرای طرح رتبه‌بندی خبر داده بود. اما هربار و پس از این اظهارات از سوی منادی، قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس صریحا حرف او را تکذیب کرده است. این تکذیبیه‌ها تا حدی بوده که برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر وجود اختلاف بین کمیسیون آموزش و هیئت‌رئیسه مجلس در ماه‌های اخیر قوت گرفته است. به همین دلیل هم این انتظار می‌رود که این اظهارنظر منادی بار دیگر ازسوی قالیباف تکذیب شود. ‌اینها همه در حالی است که به جز مشکلات معیشتی معلمان که قرار است به عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده کشور عمل کنند، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه آموزش و پرورش شده است. نمود بارز طبقاتی‌شدن آموزش عمومی مدارس در همین دو سال اخیر و در مواجهه با پاندمی کرونا خود را نشان داد. آنجا که دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی توانستند با استفاده از کلاس‌های جبرانی مدارس دوران سخت آموزش مجازی را پشت‌سر بگذراند اما دانش‌آموزان مدارس دولتی با انواع مشکلات تحصیلی مواجه شده بودند.‌ مشخص نیست در شرایطی که طبق پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها، کشور در همین سال جاری با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه شده است، چطور قرار است مطالبات فرهنگیان عملی شود. آن هم در شرایطی که معلمان صراحتا اعلام کرده‌اند در صورت اجرانشدن طرح‌ها به شکلی که باید، به تجمعات و تحصنات خود ادامه خواهند داد./شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.