تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 0:45
کد خبر : 86237

دور هشتم مذاکرات؛ در وین چه خبر است؟

دور هشتم مذاکرات؛ در وین چه خبر است؟

آرمان شرق- طرف اروپایی گفته که پیشنهاد‌های جدید ایران زیاده خواهی و غیر قابل قبول است. بعد آمدند و گفتند که ما به پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات داشته ایم، به این خاطر که ایران تجدید نظر کرده است. اما بعد ایران گفت که ما هیچ تجدید نظری نداشته ایم. اما این مسائل را زمانی متوجه می‌شویم که دقیق در جریان مذاکرات باشیم. اما در حال حاضر باید منتظر باشیم که مذاکرات تمام شود و معمولا پس از آن یا بیانیه صادر می‌کنند و یا کلیاتی را ارائه می‌دهند. آن وقت از لابه لای این مواضع می‌توان حدس زد که مذاکرات به کجا رسیده است.

وقتی مذاکراتی انجام می‌شود، دو طرف عملیات و کار‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند، به منظور اینکه موضوعات اصلی مطرح نشود. بدین جهت که زمانی مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، توقع رسانه‌ها این است که به این موضوع یه عنوان مسئله مهم روز که بر امنیت و اقتصاد و مردم اثر مستقیم دارد بپردازند. اما طرفین مذاکره کننده، چون می‌خواهند اخبار اصلی درون نشست به رسانه‌ها درز نکند، شروع به خبرسازی می‌کنند و تحلیل‌های انحرافی را ارائه می‌دهند.

هشتمین دور از مذاکرات وین پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد. این در شرایطی است که ایران در دور قبلی گفتگوها، دو سند جدید را به طرفین ارائه داده بود. سند‌هایی که با واکنش متفاوت اعضای نشست مواجه شد. اما حالا پس از برگزاری دور هشتم مذکرات، هر یک از طرفین اظهارات مبهمی را ارائه می‌کنند.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مذاکره کنندگان اروپایی مدعی شده است که ایران از مواضع خود نسبت به دو سند ارائه شده پیشین عقب نشینی کرده است. این منبع گفته که ایران در سند‌های جدید نتایج حاصل شده در شش دور مذاکره قبلی را نادیده گرفته است.

اما در نهایت این منبع که خواسته نام اش فاش نشود، ادعا کرد که هیات مذاکره کننده ایرانی پذیرفته که گفتگو‌ها از همان متن پیش نویس پایانی دور ششم ادامه پیدا کند.

در طرف مقابل، رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم همچون فارس می‌گویند که هیات مذاکره کننده ایرانی از مواضع خود کوتاه نیامده است. این خبرگزاری به نقل از منبع مطلع خود ادعا‌های مطرح شده در گزارش رویترز را رد کرده است.

البته در ادامه هم، این منبع مطلع گفته که سه کشور اروپایی عضو برجام از مواضع خود عقب نشینی کرده و وارد مذاکره درباره پیشنهاد‌های ایران شده اند.

در این میان علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین و نماینده روسیه نیز پس از نشست هشتم، موضعی سربسته و کلی گرفتند. آن‌ها معتقدند که طرف مقابل اراده جدی‌تری برای ورود به گفتگو‌های موثر و نتیجه‌بخش دارد.
خبرسازی و تحلیل‌های انحرافی برای جلوگیری از اثرگذاری بر روند مذکرات

در وین چه خبر است؟حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در مورد وضعیت مذاکرات در وین در گفتگو با فرارو گفت: وقتی مذاکراتی انجام می‌شود، دو طرف عملیات و کار‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند، به منظور اینکه موضوعات اصلی مطرح نشود. بدین جهت که زمانی مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، توقع رسانه‌ها این است که به این موضوع یه عنوان مسئله مهم روز که بر امنیت و اقتصاد و مردم اثر مستقیم دارد بپردازند. اما طرفین مذاکره کننده، چون می‌خواهند اخبار اصلی درون نشست به رسانه‌ها درز نکند، شروع به خبرسازی می‌کنند و تحلیل‌های انحرافی را ارائه می‌دهند.

او معتقد است که هیات‌های مذاکره کننده خبرسازی‌ها و تحلیل‌های انحرافی را برای تحت تاثیر قرار نگرفتن روند مذاکرات ارائه می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: تحلیلگران باید از لابه لای اخبار و سطور نانوشته حدس و گمان بزنند؛ و گرنه آنچه که رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و داخل کشور می‌گویند تبلیغات رسانه‌ای است و در واقع دو طرف در حاشیه مذاکرات مشغول جنگ رسانه‌ای با یکدیگر هستند؛ بنابراین برای دانستن متن اصلی مذاکرات و اصل جریان، باید قدری صبور بود تا پس از پایان یافتن نشست‌ها از لابه لای موضع گیری طرفین مذاکره کننده بتوان به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها را تحلیل کرد.

بهشتی پور با اشاره به اظهارات کلی مذاکره کنندگان و ابهام در متن گفتگوها، افزود: ایران دو سند کلی به طرفین مذاکره کننده داده است که ما هیچ جزئیاتی از متن آن نداریم. در واقع ایران نه تنها هنوز هیچ برگ گزاره‌ای از متن پیشنهادی جدید منتشر نکرده، بلکه کلیاتی از این پیشنهاد‌ها را هم به افکار عمومی ارائه نداده است؛ تا مشخص شود که ایران از طرفین چه خواسته‌ای داشته است.

او ادامه داد: ایران فقط توضیحی کلی داده و آن هم این است که سند‌های ارائه شده، اولا منطبق بر خواسته‌هایی است که در برجام مطرح شده و خارج از برجام نیست. ثانیا در تعارض با شش دور مذاکرات پیشین نیست، بلکه آن را تکمیل هم می‌کند. این دو توضیح را می‌توان از لابلای حرف‌های آقای عبداللهیان و باقری فهمید. اما باقی اظهارات نامفهوم و در حد ابراز امیدواری است و بیان خواسته‌هایی است که در طول سال‌های اخیر بار‌ها تکرار شده است. از جمله آن‌ها پایان دادن به تحریم ها، راستی آزمایی و همچنین پرداخت غرامت از سوی آمریکا به ایران، به دلیل خسارت‌های ناشی از خروج آن‌ها از برجام بوده است.

وی گفت: طرف اروپایی گفته که پیشنهاد‌های جدید ایران زیاده خواهی و غیر قابل قبول است. بعد آمدند و گفتند که ما به پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات داشته ایم، به این خاطر که ایران تجدید نظر کرده است. اما بعد ایران گفت که ما هیچ تجدید نظری نداشته ایم. اما این مسائل را زمانی متوجه می‌شویم که دقیق در جریان مذاکرات باشیم. اما در حال حاضر باید منتظر باشیم که مذاکرات تمام شود و معمولا پس از آن یا بیانیه صادر می‌کنند و یا کلیاتی را ارائه می‌دهند. آن وقت از لابه لای این مواضع می‌توان حدس زد که مذاکرات به کجا رسیده است./فرارو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.