تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1400 - 19:27
کد خبر : 82757

دولت توافق چندانی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد ؛ مجلسی‌ها بر حذف این ارز اصرار دارند

دولت توافق چندانی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد ؛ مجلسی‌ها بر حذف این ارز اصرار دارند

آرمان شرق- «با توجه به خط قرمز‌های دولت و جایگزین‌های حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر رفاه خانوارها، در حال حاضر امکان حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و با خط قرمز‌های دولت در تعارض است. بنابراین، نتیجه نهایی نشست این شد تا فعلا برای ماه‌های آینده همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران باقی بماند و تغییری در این زمینه صورت نگیرد.»

در میان اقتصادانان دعوت شده به جلسه خبری از اقتصادنان مشهور به لیبرال و موافق بازار آزاد نبود. چهره هایی همچون مسعود نیلی، موسی غنی نژاد در این جلسه حضور نداشتند. حتی علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی که پیشتر نام او در میان گزینه وزارت اقتصاد نیز دیده می شد در جلسه حضور نداشت.
شب گذشته نشست اقتصاددانان با رییس جمهور برگزار شد. در این نشست اقتصادانان اصولگرا حضور پر رنگی داشتند و اقتصادانان اصلاح طلب و میانه رو حضور بسیار کمرنگی داشتند. محور جلسه نیز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. آنگونه که حسین راغفر گفته قرار است فعلا تا چند ماه این اتفاق رخ ندهد.

مهمترین چهره‌های حاضر در این نشست احمد توکلی، حسین راغفر، پرویز داودی و غلامحسین مصباحی مقدم، داود دانش جعفری بودند.

اقتصادانانی که بیشتر آن‌ها همسو با دولت هستند.

از دولت نیز مسعود میرکاظمی، محسن رضایی، احسان خاندوزی و دیگر اعضای اقتصادی دولت حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی در ابتدا جلسه چهار سوال مطرح کرد و خواستار پاسخگویی اقتصادانان به ان‌ها شد. این سوالات عبارتند از:

۱- چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

۲- چرا تورمی که قرار بود تک رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

۳- چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

۴- چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

رئیس جمهور کفت: «باید نسخه‌های اقتصادی که قرار است برای مشکلات کشور نوشته شود باعث رکود نشود. باید بررسی شود که چه کنیم هم رونق داشته باشیم و هم تورم نداشته باشیم. از دولت توقع است که شرایط را تغییر دهد و مردم بخوبی می‌دانند که اینکار یک شبه اتفاق نمی‌افتد.»

رئیسی توجه به تولید را از اولویت‌های اصلی دولت دانست و اظهار کرد: «دولت، راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را رونق تولید می‌داند و عمیقاً به دنبال تحقق تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید است.»

رئیس جمهور افزود: “ثبات قیمت‌ها و مدیریت تورم جزء محور‌های اصلی مورد تأکید دولت است به نحوی که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و با حفظ ارزش پول ملی، اقتصاد را برای تولیدکننده و صاحبان کسب و کار و عموم مردم قابل پیش‌بینی کند، چرا که اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی نباشد، اداره امور برای همه دشوار خواهد بود. ”

رئیسی با تأکید بر تقویت نقش نظارتی دولت، گفت: “دخالت دولت را در بازار و اقتصاد مفید نمی‌دانیم و معتقدیم دولت به جای دخالت در بازار باید نقش نظارت، حمایت و هدایت داشته باشد. ”

جزییات سخنان اقتصادانان منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که بحث‌هایی پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فارس از میان اقتصاددانان و کارشناسان حاضر در جلسه غلام‌رضا مصباحی مقدم و محمد خوش‌چهره در صحبت‌های خودبه سوالات رئیسی پاسخ دهند.

این خبرگزاری گزارش داد: “در ادامه بحث، با توجه به فضایی که در رسانه‌ها و اظهارات برخی مسئولان دولت در روز‌های اخیر، موضوع بحث به برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت آن به صورت یارانه نقدی کشیده شد. برخی اقتصاددانان حاضر در جلسه مانند پرویز داوودی، احمد توکلی، خوش‌چهره و حسین راغفر انتقادات خود را نسبت به این طرح بیان کردند. ”

براساس این گزارش “سایر اعضای حاضر در جلسه هم اغلب بر ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومان تاکید کردند و معتقدند بودند نتایج مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت، اما در کنار آن نگرانی‌هایی نسبت به آثار تورمی این تصمیم دولت ابراز کردند. ”

فارس نوشت: «گفته می‌شود اختلاف دیدگاه بین اقتصاددانان حاضر در جلسه درباره طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی و به مناظرات بین مکاتب اقتصادی نزدیک شد؛ و این مباحثات تا پیش از اتمام جلسه ادامه داشته و در دقایق پایانی جلسه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرده است که در روز‌های آینده جلسات جداگانه با اقتصاددانان در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری برگزار و فرصت کافی برای تبیین نظرات و دیدگاه‌ها فراهم می‌شود.»

آنچه روشن است در میان اقتصادانان دعوت شده به جلسه خبری از اقتصادنان مشهور به لیبرال و موافق بازار آزاد نبود. چهره‌هایی همچون مسعود نیلی، موسی غنی نژاد در این جلسه حضور نداشتند. حتی علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی که پیشتر نام او در میان گزینه وزارت اقتصاد نیز دیده می‌شد در جلسه حضور نداشت.

اقتصادانان دولت روحانی هم یا به این جلسه دعوت نشدند و یا اینکه حضور پیدا نکردند. ظاهرا چهره‌های همچون فرشاد مومنی، محسن رنانی نیز که به عملکرد دولت پیشین انتقاد داشتند هم دعوت نشده بودند.

منتقدان این جلسه می‌گویند مهمانان اصلی آن خود نماد خطا‌های بزرگ اقتصادی همچون طرح “تثبیت قیمت‌ها” بوده اند

روایت راغفر

تنها اقتصاددان اصلاح‌طلب حاضر در این جلسه حسین راغفربود. او در گفت‌وگویی به تشریح جزییات نشست پرداخت.

راغفر گفت: «محور اصلی جلسه شب گذشته حول مشکلات مالی دولت و بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سپری شد که از اقتصاددان در این جلسه خواسته شد تا به بیان راهکار‌هایی در رابطه با ارز ترجیحی بپردازند. رئیس جمهور در این نشست، در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سه خط قرمز دولت را اعلام کرد که شامل تورم، ارزش پول ملی و معیشت قشر ضعیف جامعه است.»

او افزود: «با توجه به خط قرمز‌های دولت و جایگزین‌های حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر رفاه خانوارها، در حال حاضر امکان حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و با خط قرمز‌های دولت در تعارض است. بنابراین، نتیجه نهایی نشست این شد تا فعلا برای ماه‌های آینده همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران باقی بماند و تغییری در این زمینه صورت نگیرد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت در حال حاضر با مشکلات جدی از نظر مالی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: “خبر خوشی که در این نشست از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد مبنی بر افزایش درآمد‌های ارزی دولت در هفت ماهه امسال و پیش‌بینی گشایش‌های ارزی در ماه‌های آتی بود که چشم انداز امیدوار کننده‌ای از آینده اقتصاد ایران ایجاد می‌کند.”

روایت راغفر از جلسه اقتصاددانان با رییس‌جمهور

راغفر ضمن انتقاد از زمان کوتاه نشست برای بررسی مشکلات مختلف اقتصادی و ارائه راهکار برای آن‌ها از جمله تورم، بیان کرد: “محور اصلی این نشست، ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و فرصتی برای بیان سایر موضوعات وجود نداشت که در نشست‌های آتی به این موضوعات پرداخته خواهد شد. نتیجه کلی نشست دیشب اقتصاددانان با رئیس جمهور این است که دولت توافق چندانی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و مجلسی‌ها هستند که بر حذف این ارز اصرار دارند.”

علاوه بر این، احمد توکلی از دیگر اقتصاددانان شرکت کرده در نشست دیشب با رئیس جمهور به ایسنا توضیح داد که موضوع این جلسه بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است که درباره نظرات و دلایل مخالفت و موافقت با حذف این ارز از اقتصاددانان پرسیده شده است و به دلیل زمانی کمی که برای اعلام نظر درباره موضوع با اهمیت ارز ترجیحی داده شده بود، جلسه صرفا به اعلام موضع گذشت و راه حلی در این زمینه از سوی اقتصاددانان مطرح نشد.

غیب اقتصادانان مشهور در جلسه با رییس‌جمهور
واکنش محمد طبیبیان به جلسه رئیسی

بعد از برگزاری نشست ابراهیم رئیسی با اقتصاددانان، محمد طبیبیان، اقتصاددان با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «آقای رییسی اقتصاددانان را جمع کرده که لابد برای دولت نظر کارساز بدهند. اولاً این آقایان اکثراً از مسئولین سابق هستند. اگر کاری بلد بودند در زمان مسئولیت خودشان صورت داده بودند. دوماً همیشه بلندگو در اختیار داشته‌اند. اگر حرفی کارساز داشته‌اند بایستی قبلاً مطرح کرده باشند.»

طبیبیان در این مطلب به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته این مهمانان رئیسی «به جز آنچه خوشایند شما باشد یا آنچه رقبایشان را تخطئه کند مطلبی بر زبان نمی‌رانند. اما هرکس در رده مسئولیت بالا است باید به دنبال کسانی باشد که حقایق ناخوشایند را با جرات برایش بیان کنند.»

او در نهایت پیشنهاد داده که رئیسی از این اقتصاددانان بخواهد که هر کدام در ۱۰ صفحه به صورت مستدل و با اتکا به اعداد و ارقام بگویند چه راهکاری برای اقتصاد دارند و البته رئیسی این راهکار‌ها منتشر کند../
فرارو-

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.