تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 آبان 1400 - 14:17
کد خبر : 82108

تیم جلیلی به دنبال اعمال ایده‌هایشان در روند مذاکرات هستند

تیم جلیلی به دنبال اعمال ایده‌هایشان در روند مذاکرات هستند

آرمان شرق- «به نظرم طرح موضوع گرفتن ضمانت از آمریکا بیشتر برای افزایش فشار سیاسی است و ضمانت اجرای حقوقی خاصی ندارد. غربی‌ها هم از ایران نمی‌توانند ضمانت خاصی بگیرند. البته این را هم بگویم که جدای از آنکه در کلیت طرح موضوع ضمانت برای فشار سیاسی در مذاکرات بر طرف‌های غربی است اما برخی هم این موضوع را مطرح می‌کنند تا مذاکرات را با شکست مواجه کنند»

برخی افراد مانند آقای جلیلی و دوستانشان سعی می‌کنند ایده‌های خود را مذاکرت وین به کرسی بنشانند.

انتظار از مذاکرات وین چیست؟ و آیا می‌توان امید داشت که متعاقب این مذاکرات تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران رفع شود؟ اینها پرسش‌هایی است که با نزدیک‌تر شدن به مذاکرات پیش رو بیش از پیش در فضای سیاسی مطرح می‌شود.

محمد مهاجری در تحلیل آنچه در مذاکرات پیش رو باید در نظر داشت، به نامه‌نیوز گفت: «اگر بپذیریم مذاکرات هسته‌ای هیچ ارتباطی به دولت ندارد و مذاکره‌کنندگان نظرات نهادهای بالادستی را اجرا می‌کنند، بعضی از این نگرانی‌ها که ممکن است برخی نیروها در جریان مذاکرات اِعمال نظر کنند، رفع می‌شود».

او ادامه داد: «به هر حال برخی افراد مانند آقای جلیلی و دوستانشان سعی می‌کنند ایده‌های خود را به کرسی بنشانند اما من تصور می‌کنم آنها نمی‌توانند در این مسیر موفق باشند و تصمیم نظام در جران مذاکرات پیش خواهد رفت».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه مذاکره تیم مذاکره‌کننده جدید می‌تواند بر روند مذاکرات تأثیر بگذارد یا خیر، بیان کرد: «حتما شیوه مذاکره در روند مذاکره تأثیرگذار است و گرچه من باور دارم هیئت مذاکره‌کننده اراده محتوایی خاصی از خود ندارند اما به هر حال روش‌های انجام مذاکره می‌تواند در مسیر مذاکرات تأثیرگذار باشد».

او درباره اینکه آیا ایران می‌تواند از طرف‌های غربی و مشخصا آمریکا ضمانت بگیرد یا خیر، اظهار کرد: «به نظرم طرح موضوع گرفتن ضمانت از آمریکا بیشتر برای افزایش فشار سیاسی است و ضمانت اجرای حقوقی خاصی ندارد. غربی‌ها هم از ایران نمی‌توانند ضمانت خاصی بگیرند. البته این را هم بگویم که جدای از آنکه در کلیت طرح موضوع ضمانت برای فشار سیاسی در مذاکرات بر طرف‌های غربی است اما برخی هم این موضوع را مطرح می‌کنند تا مذاکرات را با شکست مواجه کنند».

او پیش‌بینی خود از مذاکرات را هم اینگونه مطرح کرد: «تصور می‌کنم هم ایران و هم دیگر طرفین مذاکره قصد شکست‌خوردن مذاکرات را ندارند».

مهاجری در پایان گفت: «به هر حال اکنون وضعیت اقتصادی ایران خوب نیست و راهی جز رفع تحریم‌ها هم وجود ندارد. ایران باید بتواند در شرایطی عادی به دادوستد تجاری در عرصه بین‌الملی بپردازد تا وضعیت اقتصاد داخلی هم بهبود یابد. اینکه برخی می‌گویند نباید سرنوشت معیشت را به برجام و مذاکرات گره زد، چندان دقیق نیست زیرا ناخودآگاه گره خورده است و باید به سمت رفع تحریم‌ها برویم»./تازه‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.