تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 - 0:18
کد خبر : 81559

آیا اسرائیل واقعا به فکر جنگ با ایران است؟

آیا اسرائیل واقعا به فکر جنگ با ایران است؟

آرمان شرق- اسرائیل قبلاً تأسیسات هسته‌ای خارجی را منهدم کرده است. اما این تاسیسات دارای دفاع ضعیف بودند. ایران با پراکنده ساختن تاسیسات خود و به ویژه با مدفون ساختن آنها زیر ده ها متر بتن یا در کوه ها از آن حملات عبرت گرفته است. در نتیجه، قطعاً به هیچ وجه دولت یهود، با سلاح هایی که در اختیار دارد، نمی تواند صدماتی غیرقابل جبران وارد کند. برای دستیابی به این هدف، اسرائیل به جدیدترین فناوری امریکایی به عنوان مثال، بمب‌های سنگر شکن فوق‌العاده قدرتمند امریکایی از نوع GBU، ملقب به «مادر همه بمب‌ها» نیاز دارد که می‌تواند زیرزمین را نابود کند.

تشدید تنش توسط مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل دیگر فقط شفاهی نیست. دولت یهود آمادگی های خود را برای حمله افزایش می دهد.
این بلوف ساده به عنوان عامل بازدارنده یا تهدید بسیار واقعی است؟ تشخیص این که آیا اسرائیل شمارش معکوس برای جنگ با ایران و برنامه هسته‌ای اش را آغاز کرده است یا خیر، دشوار باشد.

با مشاهده این که موضوع هسته ای ایران به بن بست رسیده، تمایل به نبرد با تهران در طرف اسرائیلی به وضوح نمایان شده است. در روزهای اخیر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که برای تدارک حمله «بالقوه» به سایت‌های هسته‌ای ایران ۱.۵ میلیارد دلار بیشتر به دست آورده است. او پیش از این به ارتش دستور داده بود تا توسعه «طرح های عملیاتی» را تسریع کنند. در ماه سپتامبر، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل که نمی‌خواهد در مساله ایران «نرم‌تر» از سلف خود ظاهر شود، در سخنرانی در سازمان ملل هشدار داده بود که «کلمات نمی‌توانند سانتریفیوژها را متوقف کنند». وی همچنین گفته بود که «حکومت جمهوری اسلامی با غنی سازی اورانیوم به طورآشکار درصدد «محو» اسرائیل از نقشه جهان است.» ایران همواره تاکید کرده است که تلاش برای دستیابی به توانایی هسته ای اش صرفا جنبه صلح آمیز دارد و به هیچ عنوان دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز پس از دو سال وقفه تمرینات فشرده نیروی هوایی، فقط برای آزمایش هواپیماهایی که می توانند در عملیات بمباران اهدافی در ایران شرکت کنند، چراغ سبز نشان داده است. اسرائیل همچنین هشدارهای خود را به حزب الله لبنان افزایش داده است.

هدف حمله دائمی هواپیماها یا پهپادهای اسرائیلی به کاروان های تسلیحاتی ایران که از خاک سوریه می گذرند، جلوگیری از گشودن جبهه دوم در لبنان یا سوریه در صورتی است که دولت عبری با اقدامات تلافی جویانه ایران مواجه شود.

با این حال، این راهبرد تنش با ناشناخته جدی روبه رو است. اسرائیل قبلاً تأسیسات هسته‌ای خارجی را منهدم کرده است. اما این تاسیسات دارای دفاع ضعیف بودند. ایران با پراکنده ساختن تاسیسات خود و به ویژه با مدفون ساختن آنها زیر ده ها متر بتن یا در کوه ها از آن حملات عبرت گرفته است. در نتیجه، قطعاً به هیچ وجه دولت یهود، با سلاح هایی که در اختیار دارد، نمی تواند صدماتی غیرقابل جبران وارد کند. برای دستیابی به این هدف، اسرائیل به جدیدترین فناوری امریکایی به عنوان مثال، بمب‌های سنگر شکن فوق‌العاده قدرتمند امریکایی از نوع GBU، ملقب به «مادر همه بمب‌ها» نیاز دارد که می‌تواند زیرزمین را نابود کند. در حال حاضر مذاکراتی با دولت جو بایدن برای دستیابی به این تجهیزات در جریان است. اکنون با توجه به متوقف شدن مذاکرات هسته ای با تهران به نظر می رسد اسرائیل احساس می کند که زمان برایش مطلوب است. اما هنوز مشخص نیست که واشنگتن که برای تمرکز بر چین خواستار خروج از خاورمیانه است، بدون داشتن حق کنترل، درخواست‌های اسرائیل را برای تجهیزات بپذیرد. در غیر این صورت ممکن است خواه ناخواه دوباره خود را در منطقه کاملاً درگیر کند.

منبع: ماریان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.