تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1400 - 8:01
کد خبر : 81531

دلایل افزایش حلقه‌های ضد امنیتی در اطرف ایران

دلایل افزایش حلقه‌های ضد امنیتی در اطرف ایران

آرمتن شرق- پیچیدگی‌های افغانستان است که آمریکا آنها را به منطقه تحمیل کرده و یکی از این سناریوها زیاد شد حلقه‌های ضد امنیتی در اطرف ایران است و ما باید در این مورد هوشیار باشیم. اینکه عده‌ای می‌گویند آمریکا با استفاده از کارت داعش می‌خواهد مجدداً به افغانستان بازگردد تحلیل نادرستی است؛ چراکه بازگشت دوباره واشنگتن به افغانستان تبعات سیاسی و حیثیتی بسیار بدی برای آنها خواهد داشت.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بسیاری از کشورها معتقدند که طالبان به دلیل تعهدی که طی توافق دوحه به آمریکا داده است، با داعش مقابله می‌کند اما به نظرم آنها درگیر چالش‌های دیگری هستند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر احتمال حمله داعش به منافع ایالات متحده در افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: اینکه شاخه داعش در افغانستان با عنوان «ولایت خراسان» در حال تقویت کردن خود است، یک موضوع حقیقی و غیرقابل انکار به حساب می‌آید؛ بر این اساس برآوردهایی که از سوی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد تقویت این جریان منتشر شده است، حقیقت دارد. معتقدم که این جریان حتی در پشت مرزهای افغانستان در حال تسلیح هستند و بخش کوچک آن در داخل افغانستان حضور دارند. از منظر دیگر باید گفته شود که برخی از انشعابی‌های طالبان حالا به داعش ملحق شده است که این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و به تقویت جبهه بومی داعش در افغانستان بینجامد. این که دیده می‌شود نهادهای امنیتی آمریکا اعلام می‌کنند داعش به دنبال حمله به منافع واشنگتن در افغانستان است، به نظرم یک موضوع چند وجهی است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ایالات متحده پایگاه‌های محدودی در منطقه دارد و در افغانستان منافع خاصی پس از خروج از این کشور برای خود به صورت فیزیکی تعریف نکرده است، مگر آن که شاخه داعش افغانستان بخواهد در حاشیه خلیج‌فارس دست به اقدام بزند که به دلیل حضور اسراییل، آمریکا و اروپا در کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی قرار باشد رخ دهد. بسیاری معتقدند که طالبان به آمریکایی‌ها تعهد داده در مقابل داعش بایستند اما معتقدم طالبان فعلاً درگیر مسایل بزرگ‌تری است که یکی از آنها بحث مجاب کردن کشورها برای به رسمیت شناختن آنها است. بارها دیده‌ایم چین و روسیه در حرف و عمل به طالبان نزدیک شده‌اند تا مهار داعش اتفاق بیفتد، اما طالبان فعلاً چالش‌های سیاسی و اقتصادی دیگری دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که برآورد ایالات متحده در مورد داعش را باید جدی گرفت؛ چراکه این جریان تروریستی، انتقام جویی را در دستور کار خود قرار داده و در جای جای دنیا از روسیه و سوریه گرفته تا عراق، یمن و اروپا به دنبال ضربه زدن به کشورهایی هستند که آنها را در عراق و سوریه مورد ضربه قرار داده‌اند. بدون تردید یکی از این کشورها هم ایران خواهد بود که می‌تواند در فهرست اهداف داعش به خصوص شاخه افغانستان آنها قرار بگیرد. در این میان باید توجه کرد زمانی که قرارداد دوحه میان طالبان و آمریکا امضاء شد، بحث بر این بود که هیچ تهدیدی منافع آمریکا و کشورهای همسایه افغانستان را نباید تهدید کند اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ایالات متحده به این زودی از افغانستان خارج شود و اداره امور را به دست طالبان بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس انتظار جامعه بین‌الملل در مورد تقابل طالبان و داعش به نظرم تا حد زیادی بلندپروازانه است؛ چراکه آنها حتی اجازه مشارکت هزاره‌ها و تاجیک‌ها در ساختار سیاسی افغانستان را ندادند، حال چگونه می‌خواهند با داعش مقابله کنند؟ این مؤلفه‌ها پیچیدگی‌های افغانستان است که آمریکا آنها را به منطقه تحمیل کرده و یکی از این سناریوها زیاد شد حلقه‌های ضد امنیتی در اطرف ایران است و ما باید در این مورد هوشیار باشیم. اینکه عده‌ای می‌گویند آمریکا با استفاده از کارت داعش می‌خواهد مجدداً به افغانستان بازگردد تحلیل نادرستی است؛ چراکه بازگشت دوباره واشنگتن به افغانستان تبعات سیاسی و حیثیتی بسیار بدی برای آنها خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.