تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 6:44
کد خبر : 81294

افزایش ۲۸ درصدی طلاق؛ کاهش ۳۶ درصدی ازدواج

افزایش ۲۸ درصدی طلاق؛ کاهش ۳۶ درصدی ازدواج

آرمان شرق- آمار طلاق نسبت به ازدواج، طی سال‌های گذشته از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته است که این روندی رو به افزایش را نشان می‌دهد. اما در سال ۱۳۹۸ در بالاترین نقطه خود یعنی ۳۳ درصد قرار می‌گیرد.

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور: «شاخص‌های جمعیتی کشور، رکوردهای نگران‌کننده‌ای را ثبت کرده است. به‌طوری‌که نرخ رشد جمعیت ایران حدود ۰.۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت، صفر درصد و سپس نرخ کاهش جمعیت را ثبت کنیم.»

نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده و حالا پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است. علاوه بر این موضوع، رکورد سرعت کاهش نرخ باروری هم در سه دهه گذشته، به نام ایران ثبت شده است و این درحالی است که در سال ۶۵ نرخ باروری ۶.۵ فرزند به ازای هر زن بود.

نرخ باروری در کلان‌شهرها کمتر از ۱.۵ فرزند است به‌طوری‌که نرخ باروری در تهران، حدود ۱.۴ فرزند به ازای هر زن است. همچنین استان‌هایی مانند گیلان، مازندران و مرکزی با نرخ باروری حدود ۱.۱ فرزند، پایین‌ترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

گروه اجتماعی|مرکز آمار ایران اعلام کرد؛ میزان طلاق در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که نرخ بارآوری در ۵ سال اخیر، در کلان‌شهرها کمتر از ۱.۵ فرزند است.
مرکز آمار ایران طی گزارشی به بررسی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی از سال ۱۳۹۰ تاکنون پرداخته است. در بخشی از این گزارش، به آمار طلاق و ازدواج در دهه ۹۰ و نرخ کاهش فرزندآوری اشاره می‌شود .
ایسنا دیروز در گزارشی از وضعیت طلاق و ازدواج از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ اعلام کرد؛ آمار طلاق نسبت به ازدواج، طی سال‌های گذشته از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته است که این روندی رو به افزایش را نشان می‌دهد. اما در سال ۱۳۹۸ در بالاترین نقطه خود یعنی ۳۳ درصد قرار می‌گیرد.
در سال ۱۳۹۰ مجموع ازدواج ثبت‌شده ۸۷۴ هزار و ۷۰۲ نفر بوده، درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر کاهش یافته است.
در سال ۱۳۹۵ به میزان کمی در ثبت ازدواج افزایش حاصل شد و این روند از حدود ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ به ۷۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسید. اما در یک سال بعد، روند ازدواج با افت حدود ۱۰۰ هزار نفر مواجه شد.
بر این اساس، محاسبات نشان از آن دارد که ازدواج در ایران، در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته است.
اما درخصوص وضعیت طلاق در کشور، آمار نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۰؛ ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر برای اقدام به طلاق در حالی که ۹ سال بعد، درست در سال ۱۳۹۹؛ ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ نفر اقدام به طلاق کردند و این آمار نشان از افزایش روند طلاق داشته است.
طی این سال‌ها، روند آمار طلاق به صورت افزایشی بوده است. ولی در فاصله ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ کمی با کاهش مواجه شده است. اما این روند در سال گذشته مجدد افزایش داشته است.
به گزارش مرکز آمار ایران؛ ثبت ازدواج و طلاق در کشور، به شرح زیر اعلام شده است.
در سال ۱۳۹۰ آمار ازدواج ۸۷۹۷۹۲ نفر و آمار طلاق ۱۴۲۸۴۱ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۱۶.۳ درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۱آمار ازدواج ۸۲۹۹۶۸ نفر و آمار طلاق ۱۵۰۳۲۴ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۱۸.۱ درصد بوده است.
در سال۱۳۹۲ آمار ازدواج ۷۷۴۵۱۳ نفر و آمار طلاق ۱۵۵۳۶۹ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۰.۱درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۳ آمار ازدواج ۷۳۴۳۲۴ نفر و آمار طلاق ۱۶۳۵۶۹ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۲.۶درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۴ آمار ازدواج ۶۸۵۳۵۲ نفر و آمار طلاق ۱۶۳۷۶۵ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۳.۹درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۵ آمار ازدواج ۷۰۴۷۱۶ نفر و آمار طلاق ۱۸۱۲۶۴ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۵.۷درصد بوده است.
در سال۱۳۹۶ آمار ازدواج ۶۰۹۹۰۰ نفر و آمار طلاق ۱۸۰۲۶۴ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۹.۶درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۷ آمار ازدواج ۵۵۲۸۹۴ نفر و آمار طلاق ۱۷۶۹۲۲ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۲.۰درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۸ آمار ازدواج ۵۳۰۲۲۵ نفر و آمار طلاق ۱۷۴۸۳۱ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۳.۰درصد بوده است.
در سال ۱۳۹۹ آمار ازدواج ۵۵۶۷۳۱ نفر و آمار طلاق ۱۸۳۱۹۳ نفر، در نتیجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۲.۱درصد بوده است.
آمار اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران؛ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ آمار ازدواج نزولی بوده است. اما درست یک سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۵ آمار ازدواج به میزان کمی افزایش داشته است؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ آمار طلاق به میزان کمی کاهش یافت.

کاهش ۵۵۰ هزار تولد
صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور؛ دیروز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «شاخص‌های جمعیتی کشور، رکوردهای نگران‌کننده‌ای را ثبت کرده است. به‌طوری‌که نرخ رشد جمعیت ایران حدود ۰.۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت، صفر درصد و سپس نرخ کاهش جمعیت را ثبت کنیم.»
قاسمی در خصوص نرخ باروری در سه دهه گذشته اعلام کرد: «نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده و حالا پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است. علاوه بر این موضوع، رکورد سرعت کاهش نرخ باروری هم در سه دهه گذشته، به نام ایران ثبت شده است و این درحالی است که در سال ۶۵ نرخ باروری ۶.۵ فرزند به ازای هر زن بود.»
قاسمی در ادامه بیان کرد: «نرخ باروری در کلان‌شهرها کمتر از ۱.۵ فرزند است به‌طوری‌که نرخ باروری در تهران، حدود ۱.۴ فرزند به ازای هر زن است. همچنین استان‌هایی مانند گیلان، مازندران و مرکزی با نرخ باروری حدود ۱.۱ فرزند، پایین‌ترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.» او در آخر اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد ثبت شد، این میزان باروری، سالانه کاهش پیدا کرد و هر سال میزان روند کاهشی هم بیشتر شد. تا جایی که در سال ۱۳۹۹ تعداد باروری به حدود یک میلیون تولد رسید. یعنی در یک دوره پنج‌ساله، بیش از ۵۵۰ هزار تولد را از دست دادیم.»/اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.