تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آبان 1400 - 15:39
کد خبر : 81175

قانون برای حمایت از فولاد به میدان بیاید

قانون برای حمایت از فولاد به میدان بیاید

آرمان شرق- ما به عنوان بخش خصوصی می‌خواهیم برای تامین الکترود گرافیتی در کنار بخش دولتی با سرعت بیشتری نیاز فولادسازان را تامین کنیم. برای انجام این طرح به دنبال وارد کردن تکنولوژی هستیم که تجهیزات آن در کشور ساخته خواهد شد و انشااله با انجام این طرح محصولی با کیفیت محصول اروپایی تولید خواهیم کرد.

عزیز قنواتی؛یک نام آشنا و مدیر توانمند بومی در صنعت فولاد بحساب می آید.دکتر قنواتی که پیش از این مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بود،در تیرماه سال۹۸ به عنوان مدیرعامل فولاد آتیه خاورمیانه منصوب شد.
وی از مدیران تواتمند و موفق خوزستانی بوده که در زمان تصدی مدیریت فولاد اکسین خوزستان و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان مفتخر به دریافت نشان یکی از مدیران برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران شد.
این مدیرخوزستانی و موفق صنعت فولاد کشور و مدیرعامل فعلی فولاد آتیه خاورمیانه در گفت وگویی به بررسی عملکرد خود در فولاد امیرکبیر کاشان پرداخت و اظهار کرد: در اواخر آذرماه سال ۹۵ در سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب شدم و ۲۷ تیرماه ۹۸ از سمت مدیرعاملی این شرکت جابه جا شدم اما همچنان عضو هیئت مدیره هستم.

وی افزود: در طول خدمت من در این شرکت با استفاده از خردجمعی، کار تیمی، بسیج تمامی استعدادهای نیروهای انسانی و هماهنگی تمامی سهام‌داران و هیات مدیره و ذی نفعان این شرکت توانستیم ۳۰ درصد نسبت به اواخر سال ۹۵ رشد تولید داشته باشیم.

درادامه مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه با اشاره به هدف تأسیس این شرکت یادآور شد: هدف از تأسیس در شهرک صنعتی شماره پنج موقعیت مطلوب و همجواری با فولاد خوزستان به عنوان تأمین کننده مواد اولیه آن است.هدف دیگر آن ایجاد اشتغال در خوزستان است و در همین راستا ۹۹ درصد نیروهای آن بومی محلی هستند‌.

دکترعزیز قنواتی افزود: با رویکرد صادرات محور شروع به کار کردیم و ۹۰ درصد تولید خود را به عراق، افغانستان و پاکستان صادرات می کنیم.
وی بیان کرد: از طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی همه کارها به صورت تولید داخلی انجام می شود و با توانمندی داخلی دیگر نیاز به خرید قطعات خارجی نداریم و نه تنها ارزی به خارج از کشور نمی فرستیم بلکه ارز هم وارد می کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه اضافه کرد: کارخانه ورق ۵۰۰ هزار تنی کارخانه فولاد سازی و نورد تیرآهن از طرح ها و پروژه های در دست پیگیری برای شرکت هستند.

قنواتی گفت: طرح ساخت و راه اندازی کارخانه الکترود گرافیکی و ورق برای این شرکت با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورو در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه پیگیری می شود که یکی از طرح های ساخت کارخانه ای امسال استارت زده شود، گفت: موانع و چالش های ما مانند سایر فولاد سازی های کشور است که عمدتا سرمایه در گردش و حمایت های قانونی است، یعنی قانون برای حمایت فولاد به میدان بیاید.
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه درباره برنامه های آینده این شرکت توضیح داد: قصد داریم که برای افزایش توسعه صادرات یک دفتر نمایندگی فروش در شهر بغداد کشور عراق افتتاح کنیم تا از آنجا به شمال و جنوب عراق صادرات محصول داشته باشیم.

قنواتی بیان کرد: ما در این مجتمع یک طرح ۴۵۰ هزار تنی ورق داریم که معتقدیم با چابکی و مکانیزیم بخش خصوصی این کار با موفقیت انجام خواهد شد. همچنین یک طرح ۴۵۰ هزار تنی تولید تیرآهن و ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی داریم که طرح توجیه فنی آن انجام شده است. از سویی دیگر این مجتمع دارای یک طرح ۵۰۰ هزار تنی فولاد است که فعلا فاز نخست آن به اتمام رسیده است.

وی درباره طرح الکترود گرافیتی گفت: ما به عنوان بخش خصوصی می‌خواهیم برای تامین الکترود گرافیتی در کنار بخش دولتی با سرعت بیشتری نیاز فولادسازان را تامین کنیم. برای انجام این طرح به دنبال وارد کردن تکنولوژی هستیم که تجهیزات آن در کشور ساخته خواهد شد و انشااله با انجام این طرح محصولی با کیفیت محصول اروپایی تولید خواهیم نمود.

وی اظهار امیدواری کرد که در این سمت نیز بتواند خدمات ارزنده ای به فولاد و اقتصاد کشور ارایه دهد و در پایان از کلیه سهام‌داران و هیات مدیره و مسئولین کاشان و استان اصفهان به دلیل همکاری که در طول خدمتش در سمت مدیرعاملی فولاد امیرکبیر کاشان داشته‌اند، تشکر کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه گفت: ما با توجه به وضعیت موجود و اگر نخواهیم به فناوری‌های روز اشاره کنیم، وضع قوانین خلق الساعه و بخش‌نامه‌های پشت میزی و غیر عملیاتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش معدن است.
این مدیر موفق خوزستانی در ادامه تصریح کرد:از مسئولان تقاضا می‌کنم در کنار صبر و حوصله در کنار تولیدکنندگان باشند و حرف‌ها را بشنوند. باید کاری کنیم که این صنعت روز به روز به سمت بهبود حرکت کند و در جایی که قوانین کشور نمی‌تواند کارساز باشد این اجازه داده شود تا خود صنعتگران هر ابتکاری که دارند را انجام دهند. باید از نظرات استفاده شود چه بسا که تولیدکننده بتواند مشکل را حل کند و به یک وفاق فنی نزدیک و به روز برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالشی که امروز در زمینه فولاد با آن مواجه هستیم، چیست، گفت: ما با توجه به وضعیت موجود و اگر نخواهیم به فناوری‌های روز اشاره کنیم، وضع قوانین خلق الساعه و بخش‌نامه‌های پشت میزی و غیر عملیاتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش معدن است

قنواتی گفت: درحال‌حاضر همراهی وزارتخانه و دولت با انجمن فولاد و تولیدکنندگان بسیار خوب شده است و میزان حمایتی در خصوص تامین سرمایه در گردش می‌کند مناسب است اما باید از این صنعت حمایت بیشتری شود. با توجه به مازاد فولادی که داریم باید صادرات را تسهیل کنیم و اگر این کار انجام نشود با توجه به مازاد تولیدی که داریم می‌توان گفت یکی از چالش‌ها نیز همین مازاد فولاد باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه تاکید کرد:صنعت فولاد مانند یک جاندار است و آزمایشات مختلفی انجام دهیم و این اجازه را ندهیم که نیازی به دارو داشته باشد. باید خیلی سریع مشکلات صنعت فولاد را حل کنیم تا در عملکرد آن مشکلی به وجود نیاید و رو به جلو حرکت کند. خیلی از شرکت‌های فولادی هنوز ظرفیت خالی دارند و باید کارهایی انجام شود تا به ظرفیت اسمی خود برسند. به طور کلی چالش‌های صنعت فولاد ایران را می‌توان در چهار مورد صادرات و مشکلات صادر کننده‌ها، قوانین خلق الساعه، تعرفه‌ها، دیپلماسی، کف نرخ داخلی (ثبات نرخ‌های داخلی) اعلام کرد که این موارد از جمله چالش‌های اساسی و مشکلات بزرگ حال حاضر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی دنیا و همچنین کشور ما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط خاصی به سر می‌برند،خاطر نشان ساخت:فعالیت ما در این زمینه به دو بخش می‌شود: بخش اول اقداماتی است که در داخل شرکت انجام شده و یا همچنان در حال انجام است؛ و بخش دوم اقدامات و حمایت‌هایی است که در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت انجام گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.