تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 6:49
کد خبر : 80662

دو سناریوی غیررسمی از آینده اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۶

دو سناریوی غیررسمی از آینده اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۶

آرمان شرق- نرخ تورم در صورت ادامه تحریم‌ها به ۶۵ درصد خواهد رسید. گفتنی است؛ سال گذشته عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی در نشستی اعلام کرده بود: ما برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم بنابراین ۲۸۰ میلیارد دلار ظرف ۱۵ سال گذشته به‌عبارتی به‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز را کنترل کنیم اما بسیاری از این ارزها به ‌صورت سرمایه از کشور خارج شده و این‌ همه امکاناتی که در خارج از کشور خریداری شده به ‌خاطر همین ارزها بوده است.

دو سناریوی غیررسمی از آینده اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۶

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی از بدهی‌های دولتی هشدار داده که ساختار اقتصادی ناسالم کشور باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد وگرنه تبعات بسیار گسترده‌ای در انتظار ایران خواهد بود. این گزارش به‌طور غیررسمی در فضای مجازی منتشر شده و روی وب‌سایت این سازمان قرار نگرفته است. روابط عمومی این سازمان نیز گزارش مذکور را نوعی «پیش‌بینی» و در سطح «گمانه‌زنی غیررسمی» خوانده است. با این حال اعداد و ارقام بیرون آمده از این گزارش و پیش‌بینی‌های آن، دو سناریوی مختلف را پیش روی اقتصاد ایران گذاشته است. سناریوی اول رفع تحریم‌هاست و دومی ادامه تحریم‌ها. طبق آنچه این گزارش عنوان کرده اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند شرایط موجود دولت را تا سال ۱۴۰۳ به سمت ورشکستگی می‌برد و ممکن است نرخ دلار تا سال ۱۴۰۶ به ۲۸۴هزار تومان نیز برسد. دولت ورشکسته دولتی است که بدهی‌اش از دارایی‌اش بیشتر باشد و منابع درآمدی کفاف هزینه‌هایش را ندهد. بحران جهش نرخ ارزی در ایران که به روند سقوط آزاد ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای جهانی منجر شد از ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۰ آغاز شد. این افزایش در مقطعی ثابت و در سال ۱۳۹۵ دوباره به اوج رسید. در بهار ۱۳۹۷ قیمت دلار در ایران از ۵۸۰۰ تومان نیز فراتر رفت به‌گونه‌ای که در نیمه تیر ماه ۹۷ هر دلار قریب به ۹هزار تومان داد و ستد شد، در اوایل مرداد ۱۳۹۷ به ۱۲هزار تومان، در اواسط شهریور ۱۳۹۷ به ۱۴هزار تومان و در اوایل مهر ۱۳۹۷ به ۱۹هزار تومان رسید، بر اثر این بحران، ارزش ریال ایران در برابر دلار امریکا و سایر ارزهای جهانی به پایین‌ترین سطح در تاریخ رسید. در ۱۴ دی ۱۳۹۸ قیمت دلار برای فروش در صرافی‌ها، ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان اعلام شد. در بهار سال ۱۳۹۹، روند سقوط ارزش ریال ایران دوباره اوج گرفت و قیمت دلار طی حدود سه ماه بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹از مرز ۲۳ هزار تومان و در ۲۰ مهر۱۳۹۹ از مرز ۳۱ هزار تومان عبور کرد.
در جدولی که با عنوان «برآورد متغیر‌های اصلی اقتصاد ایران و منابع و مصارف اقتصادی بودجه عمومی دولت با استفاده از مدل برنامه‌ریزی مالی (FP)» منتشر شده، ادعا شده که نرخ دلار در صورت لغو تحریم به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید. عموما دولت‌هایی که با کسری بودجه مستمر مواجهند، بالقوه در پرتگاه ورشکستگی قرار دارند، اما این ورشکستگی، بالقوه است و زمانی به ورشکستگی بالفعل منتهی و قطعی می‌شود که راه‌حل بالقوه‌ای برای خروج از این کسری وجود نداشته باشد؛ در این صورت است که به بن‌بست و شکست دولت می‌انجامد.مطابق با این جدول در سناریوی اول، در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند و ایران بتواند روزانه ۲،۵ میلیون بشکه نفت در روز بفروشد، قیمت دلار در سال بعد ۱۸ هزار تومان و در پایان دولت رییسی ۳۵ هزار تومان خواهد شد. در این سناریو قیمت دلار در سال ۱۴۰۶، ۵۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است.
در سناریوی دوم و در صورت تداوم تحریم‌ها و فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز، دلار در سال بعد ۳۵ هزار تومان و در پایان دولت رییسی، ۱۱۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۶، ۲۸۴ هزار تومان خواهد شد.
در این جدول، نرخ رشد اقتصادی و تورم نیز آمده است. در این جدول پیش‌بینی شده که نرخ تورم در صورت ادامه تحریم‌ها به ۶۵ درصد خواهد رسید. گفتنی است؛ سال گذشته عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی در نشستی اعلام کرده بود: ما برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم بنابراین ۲۸۰ میلیارد دلار ظرف ۱۵ سال گذشته به‌عبارتی به‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز را کنترل کنیم اما بسیاری از این ارزها به ‌صورت سرمایه از کشور خارج شده و این‌ همه امکاناتی که در خارج از کشور خریداری شده به ‌خاطر همین ارزها بوده است.
اما به گفته کارشناسان آنچه مسلم است با به حاشیه رفتن مذاکرات برجام و تداوم احتمالی تحریم‌ها تنها شانس بازار ارز ایران شکل‌گیری تورم در نظام بین‌المللی است که احتمالا می‌تواند موجب شود درآمد ناشی از صادرات کشور بیشتر شود اما این نکته حایز اهمیت است که در ایجاد شرایط فعلی اقتصاد، سوءمدیریت دولت‌های قبلی را نمی‌توان نادیده گرفت و در شرایط فعلی شاید پیش پا افتاده‌ترین انتظاری که مردم از دولت دارند، کاهش قیمت‌ها و ثبات بازارها باشد./اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.