تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 20:29
کد خبر : 79640

۵۲ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند باید سهمی در رسانه ملی داشته باشند

۵۲ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند باید سهمی در رسانه ملی داشته باشند

آرمان شرق- صداوسیما به عنوان رسانه ای تاثیرگذار در کشور ما تعریف نمی شود. اگر واقعا تاثیر گذار بود باید می توانست کاری کند که مردم در انتخابات به جای ۴۸ درصد، ۷۸ درصد شرکت کنند. دیدیم که صداوسیما تلاش زیادی در این رابطه کرد، ولی چنین نشد.

فعال رسانه ای اصولگرا گفت: صداوسیما باید تکلیف خود را روشن کند. بدین ترتیب باید دید اگر می خواهد از دولت حمایت کند آیا بلندگوی همان ۱۸میلیونی خواهد بود که به آقای رئیسی رای دادند یا می خواهد آن ۵۲ درصدی را هم که در انتخابات رای نداده اند، به رسمیت بشناسد یا خیر؟
مهاجری: صداوسیما باید تکلیف خود را روشن کند/ نشاط و امید چگونه در صداوسیما ایجاد می شود؟

محمد مهاجری درباره رئیس تازه صداوسیما و اظهاراتش در بدو روی کارآمدن گفت: اگر به کاربردن اصطلاح عدالت از سوی آقای جبلی، به معنای حرف هایی باشد که تندروها در سال های اخیر به کار بردند، بدین معنا است که قرار نیست اتفاق خاصی در صداوسیما رخ دهد.

وی افزود: اما اگر عدالت محوری به معنای این است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد و مدیرانی که در حال حاضر در صداوسیما حضور دارند و اهلیت این کار را ندارند کنار گذاشته شوند و افراد مناسب در جای خود قرار بگیرند، می توان گفت که عدالت محوری در معنای خود به کار گرفته شده است.

مهاجری ادامه داد: نکته دیگری که در بحث عدالت مطرح می شود این است که عدالت در برابر ظلم است. بدین معنا که ظلمی در صداوسیما صورت نگیرد. متاسفانه به خصوص در دوره مدیریت آقای علی عسگری، بدین خاطر که ایشان نمی توانست هیچ مدیریتی در این سازمان اعمال کند، صداوسیما به ویژه در بخش سیاسی اش کاملا رها بود و هر کسی هرچه دلش می خواست خطاب به دیگران می گفت بدون اینکه فرصتی به دیگران برای پاسخ دهند.
وی بیان کرد: نکته ای از طرف مقام معظم رهبری در پیام به رئیس جدید صداوسیما آمده که به بحث امید و نشاط اشاره دارد. نمی دانم رئیس جدید صداوسیما می خواهد این امید و نشاط را تنها در موسیقی و پخش سریال های شاد و طنز خلاصه کند، که معلوم نیست چنین برنامه هایی تا چه اندازه بتواند در صداوسیما به امیدبخشی تبدیل شود یا اینکه امید و نشاط سیاسی هم مدنظر مدیر جدید این سازمان قرار دارد؟

صداوسیما باید تکلیف خود را روشن کند
این فعال رسانه ای اصولگرا گفت: اینکه صداوسیما در اختیار گروه اقلیتی باشد که بسیار در جامعه محدود هم هستند نه امیدی ایجاد خواهد شد نه نشاطی. صداوسیما باید تکلیف خود را روشن کند. بدین ترتیب باید دید اگر می خواهد از دولت حمایت کند آیا بلندگوی همان ۱۸میلیونی خواهد بود که به آقای رئیسی رای دادند یا می خواهد آن ۵۲ درصدی را هم که در انتخابات رای نداده اند، به رسمیت بشناسد یا خیر؟

صداوسیما جای سختی برای کارکردن است
مهاجری گفت: صداوسیما جای سختی برای کارکردن است و می توان فهم کرد که چرا روسای این سازمان نمی توانند موفق عمل کنند. ضمن اینکه بدنه بسیار بزرگ و لختی در صداوسیما وجود دارد که به خصوص در بخش های سیاسی ناکارآمد و پرهزینه است. کاش می شد همانطور که شورای نگهبان اصل۴۴ را تفسیر کرد و بسیاری از امکاناتی که در اختیار دولت بود، پس از آن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت از اصل ۱۷۵ این قانون نیز تفسیری ارائه می کرد که بتوان بعضی از شبکه های صداوسیما را به بخش خصوصی واگذار کرد.

این فعال رسانه ای اصولگرا ادامه داد: در حال حاضر چندان نمی توان به دلیل انحصاری که در صداوسیما وجود دارد و مردم نمی توانند بر آن نظارت داشته باشند، به آینده این سازمان خوش بین بود. دست کم در ۱۵ سال گذشته با این مشکل مواجه بوده ایم.

۵۲ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند باید بتوانند سهمی در رسانه ملی داشته باشند
وی با اشاره به این گفته پیمان جبلی که در دوره مدیریت او صداوسیما متعلق به همه مردم خواهد بود، گفت: دوصد گفته چو نیم کردار نیست. صبر کنیم و بگذاریم رئیس جدید این سازمان مشغول به کار شود. من نمی گویم همه ۸۰ میلیون ایرانی باید در صداوسیما بلندگو داشته باشند. اما به نظرم این ۵۲ درصدی هم که در انتخابات شرکت نکردند باید بتوانند سهمی در رسانه ملی داشته باشند. اگر همه چیز در اختیار گروهی پرهیاهو که در برخی مناصب حضور دارند قرار بگیرد، قطعا هم صداوسیما را تخریب خواهد کرد هم فضای سیاسی کشور را از بین خواهد برد.

مهاجری گفت: بالا رفتن مخاطبین فضای مجازی تنها در ایران نیست و در همه دنیا چنین است. در کشور ما البته مقداری هنوز رادیو تلویزیون پیشتاز است به خاطر اینکه میزان اطلاعات عمومی و سواد رسانه ای مردم کمتر از بعضی کشورها است. با این وجود، صداوسیما به عنوان رسانه ای تاثیرگذار در کشور ما تعریف نمی شود. اگر واقعا تاثیر گذار بود باید می توانست کاری کند که مردم در انتخابات به جای ۴۸ درصد، ۷۸ درصد شرکت کنند. دیدیم که صداوسیما تلاش زیادی در این رابطه کرد، ولی چنین نشد.

وی در پایان گفت: با اینکه هیچ وقت آدم بدبینی نیستم و همیشه خوش بینم اما چاره ای ندارم که بگویم با سوابقی که در صداوسیما و حتی کارنامه رئیس جدید صداوسیما در معاونت برون مرزی وجود دارد، آن سوابق نمی گوید که ایشان می تواند شعار «صداوسیما برای همه» را اجرایی کند. مگر اینکه ایشان دنده ای معکوس بکشد و برگردد به روزگاری که صداوسیما را می شد به عنوان رسانه ای بی طرف تعریف کرد./جماران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.