تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 16:28
کد خبر : 79277

تشدید تنش ها میان ایران و آذربایجان

تشدید تنش ها میان ایران و آذربایجان

آرمان شرق-در حال حاضر، سیگنال هایی در خصوص کاهش تنش ها مشاهده نمی شود. به زودی، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در تهران برگزار خواهد شد. انتظار می رود که طرفین برای حل و فصل وضعیت کنونی تلاش کنند، زیرا هیچ یک از طرفین برای آغاز جنگ جدید آمادگی ندارد و تعداد زیادی پروژه های مشترک و سودمند مطرح است.

به زودی، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در تهران برگزار خواهد شد. انتظار می رود که طرفین برای حل و فصل وضعیت کنونی تلاش کنند، زیرا هیچ یک از طرفین برای آغاز جنگ جدید آمادگی ندارد و تعداد زیادی پروژه های مشترک و سودمند مطرح است.
تشدید تنش ها میان ایران و آذربایجان
دیپلماسی ایرانی: تنش میان ایران و آذربایجان نه فقط فروکش نکرده، بلکه روز به روز، افزایش می یابد. علت تشدید این ناخرسندی متقابل و عمیق، برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، آذربایجان و پاکستان در آذربایجان و همچنین دریای خزر است. سید حسن عاملی، نماینده رهبر دینی ایران در اردبیل، نخستین کسی بود که به این رزمایش سه جانبه در آذربایجان واکنش نشان داد. عاملی به آذربایجان توصیه کرده که با دم شیر بازی نکند و از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته است تا به باکو قدرت خود را نشان دهد.

این سخنان نماز جمعه اردبیل، به تهدیدهای متقابل باکو و تهران منجر شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزاری رزمایش های نظامی گسترده ای را در مرز با آذربایجان آغاز کرد. بخشی از لشکر ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عازم مرز شمال غربی شد. در زمان برگزاری رزمایش، باکو به سوی یک بالگرد ایرانی تیراندازی کرده است. در شبکه های اجتماعی فورا درخواست هایی برای دادن پاسخ تند منتشر شد و برخی از کاربران انتشار هشتگ «مرگ بر باکو» را درخواست داده اند.

الله شکور پاشازاده، رئیس دفتر مسلمانان قفقاز، به سخنان حسن عاملی واکنش نشان داد. او به ایران میراث فرهنگی و دینی مشترک را یادآور شد و از این کشور خواست، از آذربایجان در احیای میراث اسلامی در قره باغ حمایت کند. المان محمداف، نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان، نیز به عاملی پاسخ داده و اعلام کرده که اگر ایران دم داشته باشد، آذربایجان آن را قطع خواهد کرد. سردار جلال اوغلو، رهبر حزب دموکرات آذربایجان، نیز به نوبه خود، در پاسخ به رزمایش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «به محض آن که ایران علیه ما اقدام کند، نیروهای پاکستانی در تهران خواهند بود! ایران باید از چنین اقداماتی اجتناب کند!»

نمایندگان مجلس ایران نیز فعالانه، با همتاهای آذری خود وارد درگیری شدند. ولی اسماعیلی، نماینده شهر اردبیل، در صفحه توییترش نوشته که در سال گذشته، رهبر دینی اعلام کرد که هر گونه تغییر در سیاست جغرافیایی در منطقه، واکنش ایران را به همراه خواهد داشت. روح الله متفکر آزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران، نیز از مقامات آذری خواست تا مکانیسم احترام متقابل را به عناصر دولتی خود یادآور شوند و اجازه تنش ندهند، زیرا این به نفع هیچ کس نیست.

احمد نادری، نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن استناد بر سخنان المان محمداف، در صفحه توییترش نوشته که صبر ایران نشان دهنده عظمتش است و کشورهای دوست همسایه موظف به رعایت اصول همسایگی خوب هستند. کاربران در توییتر و تلگرام از دولت ایران خواسته اند تا باکو را سر جایش بنشاند.

در حال حاضر، سیگنال هایی در خصوص کاهش تنش ها مشاهده نمی شود. به زودی، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در تهران برگزار خواهد شد. انتظار می رود که طرفین برای حل و فصل وضعیت کنونی تلاش کنند، زیرا هیچ یک از طرفین برای آغاز جنگ جدید آمادگی ندارد و تعداد زیادی پروژه های مشترک و سودمند مطرح است.

منبع: اینفوتکا (ارمنستان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.