تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 17:53
کد خبر : 78170

مهر ۱۴۰۰ شروع فصل جدید ریشه‌کنی مشکلات مسکن مهر گلبهار است

مهر ۱۴۰۰ شروع فصل جدید ریشه‌کنی مشکلات مسکن مهر گلبهار است

آرمان شرق- ابتدا ما ساختار حل مشکل را ایجاد کردیم و در این جلسه بنا شد که در اول ماه مهر، رئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان کتبا از سوی مدیر کل به ما معرفی شود. همچنین تدبیری داشتیم تا با کمک شرکت عمران فضایی یه مدت یک‌‌سال در اختیار آنها قرار دهیم.

آرمان شرق – عبدالصمد حسینی: به جرات می‌توان گفت شهرستان گلبهار گسترش و پیشرفت خود را مدیون پروژه‌های بزرگ و ملی مسکن‌ است و البته مسکن مهر در این بین سهم عمده‌ای دارد.

ساخت حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در گلبهار را اگر در کنار نتایج سرشماری نفوس گلبهار در سال ۹۵ که بالغ بر ۳۶ هزار نفر اعلام شده بگذاریم، متوجه تاثیر بزرگ و عمیق کمیت و کیفیت پروژه مسکن مهر بر زندگی شهروندان گلبهار می‌شویم.

از سویی سازوکار مسکن مهر که اساسا برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف ایجاد شده و با وجود اقساط طولانی مدت آن به این معنا است که این واحدها انتخاب اول و آخر ساکنانشان در مهم‌ترین دهه‌های زندگی‌ است.

از این جهت کیفیت و ساختار خدمات مسکن مهر باید به‌نحوی باشد که نه‌تنها موجب آسایش شهروندان؛ بلکه موجب بالندگی و شادابی آنها شود. لیکن ساکنان مسکن مهر اغلب مغموم و از انتخاب خود پشیمان هستند.

انواع مشکلات ناشی از کم‌کاری‌ و عدم پایبندی تعاونی‌ها گرفته تا عدم دقت در نحوه نوشتن قراردادها و البته ناتوانی یا حتی بی‌مبالاتی نسبت به پرداخت دیون قراردادها توسط مشتریان، مسکن‌ مهر گلبهار را به هزاران آفت و مشکل دچار کرده که در نتیجه آن حتی شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

انبوه مشکلات از فرسودگی زودهنگام در نماها و حتی سازه‌ها و… ، تکمیل نشدن پروژه‌های تحویلی مانند آسفالت نشدن فضای درون و اطراف مجتمع‌ها و… از مشکلات پایه شهروندان و نرسیدن خدمات شهری به‌واسطه دلایلی همچون دور از دسترس بودن و خارج از حوزه برخی از خدمات، از گلایه‌ای رایج شهروندان است. از این رو به سراغ مهدی دونده فرماندار گلبهار رفتیم تا از آخرین اقدان نسب به حل ریشه‌ای مشکلات مسکن مهر آگاه شویم.

– مشکلات مسکن مهر با گذشت چند سال و انواع وعده‌ها هنوز هم در برخی از نقاط موجب گلایه شهروندان گلبهاری است. چه رویکردی برای ریشه‌کن کردن این مشکلات مدنظر دارید؟

دشواری‌ها و موضوعات مسکن مهر یک شبه به‌وجود نیامده است. بیش از یک دهه است که بحث ساخت مسکن مهر مطرح و هنوز به‌نوعی می‌شود گفت پرونده مسکن مهر در گلبهار باز است. تعدادی واحد ساخته و به متقاضیان تحویل شده، تعدادی واحدی ساخته و تکمیل شده؛ ولی تحویل نشده، تعداد واحدی ساخته شده تکمیل شده؛ ولی مبالغی که دریافت شده از توافق اولیه تجاوز کرده و غیره. اینها موضوعاتی است که در حوزه مسکن مهر، شهروندان عزیز گلبهاری با آن مواجهه هستند. طبیعتاً چون این پروژه‌ها در قالب تعاونی ساخته‌وپرداخته شده، مشکلات هم باید ذیل قانون تعاون پیگیری و حل‌و‌فصل شود.

البته یک تعداد واحد را شرکت عمران ساخته که طبیعتاً هیچ‌گونه ارتباطی با اداره تعاون و رفاه اجتماعی ندارد و از قانون تعاون مستثنی و خود عمران هم پاسخگو و پیگیر مشکلاتش است.

-بخش بزرگی از واحدهای احداث و عمده شکایت‌های که مستقیم یا غیرمستقیم شهروندان را آزرده کرده مربوط به همین مسکن مهر است. اداره تعاون چه رویکردی برای حل این مشکلات در گلبهار دارد؟

واحدهایی را تعاونی‌ها ساختند و در مجموع ۲ هزار واحد است که برای تعیین تکلیف مطرح شده و باید از مسیر اتاق تعاون پیگیری شود. در نتیجه ما از جناب پناه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و همکارانشان نیز دعوت کردیم تا در جلسه‌ای در شهر گلبهار شرکت کنند تا رویکرد لازم را اتخاذ کنیم.

ابتدا ما ساختار حل مشکل را ایجاد کردیم و در این جلسه بنا شد که در اول ماه مهر، رئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان کتبا از سوی مدیر کل به ما معرفی شود. همچنین تدبیری داشتیم تا با کمک شرکت عمران فضایی یه مدت یک‌‌سال در اختیار آنها قرار دهیم.

– کارگروه تعاون گلبهار از چه کسانی تشکیل شده؟

کار گروه از نمایندگان فرماندار و نماینده فنی دفتر استانداری، اتاق تعاون و رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان، نظام مهندسی، شهرداری و شرکت عمران خواهد بود که بعد از استقرار به‌صورت هفتگی جلساتی را برگزار کنند.

پرونده‌های مسکن مهر یا بهتر بگوییم پرونده‌های تعاونی‌های باید در این کارگروه مطرح شوند و اگر نیاز به تقویم و قیمت‌گذاری بود با نظر کارشناسان دادگستری قیمت‌گذاری بنا بر زمان ساخت انجام می‌شود تا ببینم در زمان ساخت و هنگامی‌که این پروژه باید تکمیل می‌شد، چقدر مالک و چه قدر خریدار باید سرمایه می‌گذاشته و در چه زمانی به تعهدهایشان عمل می‌کردند. در حقیقت یک روند راستی‌آزمایی تخصصی نسبت به مشکلات خواهیم داشت تا به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

آ-برخی قراردادها در این تعاونی‌ها بر اثر ناآگاهی یا ضعف در قرارداد موجب خسارت‌های بعدی برای مالکین شده که بعضا حتی این سرمایه‌گذاری را به ضرر شهروندان تبدیل کرده است. برای حل این معضلات کارگروه تعاون در گلبهار چه برنامه‌ای دارد؟

البته با جلسات کارگروه که برپایه راستی‌آزمایی و کارشناسی دقیق هزینه‌ها در زمان ساخت انجام می‌شود، امیدوارم که کار به آن مرحله نکشد. طبیعتاً هر دو طرف هم خریدار و هم فروشنده باید به تعهدات خودشان به موقع عمل کنند. بااین‌وجود در جلسه مصوب شده طبق تشخیص کارگروه، هر شرکتی که ملزم به حسابرسی شود ما نیز مستقیما به استان معرفی می‌کنیم، چرا که حسابرسی از شرکت‌ها از اولویت‌های اداره تعاون است، پیگیری ما جدی خواهد بود و اگر ظلم یا اجحافی در حق مردم شده باشد با هماهنگی دادستان با آن تعاونی و مدیر عاملان برخورد قانونی محکمی انجام خواهیم داد تا حق و حقوقی در این میان از کسی ضایع نشود.

– اساسا یک سری تعاونی‌ها نیز کم کار بودند یعنی در آن بازه زمانی هفت و هشت ساله نتوانستند کار پیش ببرند. چه اقدامی در مورد آنها خواهد شد؟

این موارد برابر قانون باید اقاله شود، یعنی پروژه از تعاونی گرفته و در اختیار یک تعاونی واجد صلاحیت جدید گذاشته شود تا به سرانجام برسد. فرآیند اقاله در اختیار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شرکت عمران است.

آنها به‌محض تشخیص و شناسایی تعاونی‌هایی که در این ۸ یا ۹ سال سرمایه مردم را راکد کردند، عملا هیچ فعالیتی انجام نداند یا تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه داشته به اجرای فرآیند اقاله وارد می‌شوند.

ما معتقدیم هیچ توجیه اقتصادی ندارد که بیش از ۱۰ سال بخواهد نسبت به یک مدیر تعاونی اغماض شود و حتماً باید اقاله به سرانجام برسد تا پروژه‌ها سرعت و شتاب بیشتری بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.