تاریخ انتشار : دوشنبه 22 شهریور 1400 - 7:53
کد خبر : 78108

دسترسی گلبهار به زمرد بینالود، سریع‌تر و آسان‌تر

دسترسی گلبهار به زمرد بینالود، سریع‌تر و آسان‌تر

آرمان شرق- اجرای بارانداز میوه در شهد ایران می‌تواند امکانی مناسب برای تقویت زنجیره تولید باغی و کشاورزی در منطقه باشد. از آنجا که بارانداز میوه به‌صورت مدرن فعالیت خواهد کرد، نه تنها شاهد رشد ظرفیت‌های تازه برای بهبود شیوه‌های کشت و حتی کاهش مصرف آب خواهیم بود؛ بلکه گزینه‌های جدیدی برای توسعه روش‌‌های فرآوری محصولات باغی نیز فراهم می‌شود.

آرمان شرق – عبدالصمد حسینی: گلمکان با سابقه تاریخی و باغ‌های مصفا و دره‌های باشکوه خود زمرد سبز بینالود است که الحق‌و‌انصاف با جایگاه واقعی خود د راستان و کشور فاصله زیادی دارد.
استعداد‌های ذاتی این منطقه و فرصت‌های بزرگ برای جذب انواع سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات مدرن، پاژ را بر آن داشت که به بررسی چشم‌اندازها و مأموریت‌های کلان شورای ششم شهر گلمکان بپردازد. از این رو گفتگویی با حمید رضا نظام‌خواه رئیس شورای ششم گلمکان ترتیب دادیم تا نگاهی به بخشی از اهداف کلان شواری به عنوان نقطه عطفی برای تحول در گلمکان داشته باشیم.

اولویت برنامه‌های شورای جدید گلمکان چیست؟

شورای دوره ششم، رویکرد ویژه اقتصادی با محوریت اشتغال‌زایی در گلمکان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. توسعه و رونق گردشگری گلمکان بستر بسیار خوبی برای تحقق این مأموریت است.

در مجاورت ما شهرستان گلبهار هست که امروزه دیگر به‌عنوان مرکزی مستقل از چناران شناخته می‌شود و به‌نوعی باعث شده گلمکان نیز هویت مستقل خودش را پیدا کند تا استعدادهایی را که سال‌ها مغفول مانده بود شکوفا شود.

آرمان شرق: برای ارتقاء این مشارکت برنامه ویژه‌ای هم دارید؟

در سفری که هفته گذشته جناب معتمدیان استاندار خراسان به گلمکان داشتند فرصت شد تا یکی از مهم‌ترین درخواست‌‌های ما که ایجاد مسیر رفت‌وآمد جدید بین گلمکان‌-گلبهار بود، مطرح شود.

الان هم راه ارتباطی بین گلبهار و گلمکان وجود دارد؟

مسیر حال حاضر، نزدیک به ۴۰ دقیقه و به طول ۱۷ کیلومتر است؛ ولی اگر مسیر جدید از سمت بلوار شهدا ایجاد شود، مدت زمان سفر بین شهری ما به ۵ دقیقه و به طول ۷ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. این فرصت عالی برای شهروندان عزیز گلبهاری ایجاد می‌کند تا از ظرفیت این مسیر برای دسترسی به پتانسیل‌های گردشگری و طبیعت زیبای گلمکان استفاده کنند.

برخی معتقدند گلبهار برای گلمکان نوعی تهدید است، نظر شما چیست؟

اتفاقا ما برخلاف کسانی که گلبهار را تهدیدی برای گلمکان مطرح می‌کنند پتانسیلی عالی برای همکاری بین این دو شهر می‌بینم که می‌تواند به موفقیت‌های مضاعفی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود و تاکید هم می‌کنم که شورای گلمکان با جدیت و برنامه‌ریزی قصد دارد این امر را تحقق بخشد.

آرمان شرق: نظر استاندار درباره پیشنهاد شورا بابت احداث مسیر جدید چه بود؟

جناب معتمدیان با عنایت به شناختی که از منطقه داشتند علاوه بر دیگر مصوبات مهمشان، دستور شروع اقدامات مطالعاتی برای فاز اول اجرای این مسیر جدید را هم دادند. البته در این زمینه مساعدت و همراهی صمیمانه مهندس دونده (فرماندار گلبهار) نیز بسیار موثر شد که جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.

پتانسیل کلان دیگری هم برای رشد اشتغال و توسعه گردشگری گلمکان در نظر دارید؟

البته پتانسیل‌های دیگری هم در منطقه وجود دارد. فرودگاه گلبهار یک ظرفیت مناسب اقتصادی برای کل منطقه است که همین‌جا اعلام می‌کنیم که ما آمادگی کاملی برای ارتقا مشارکت و همکاری با فرودگاه گلبهار داریم. البته در این زمینه هم روی مساعدت همیشگی مهندس دونده فرماندار گلبهار نیز تکیه می‌کنیم.

در زمینه رشد درآمدزایی باغداران و کشاورزان گلمکان تقویت چه ظرفیت‌هایی را در نظر دارید؟

یکی از ظرفیت‌های بزرگ گلمکان که در سطح استان هم مطرح است محصولات باغی و کشاورزی آن است. گیلاس و آلبالو گلمکان در کنار دیگر محصولات باغی منطقه بک برند مطرح در سطح کشور است.

اجرای بارانداز میوه در شهد ایران می‌تواند امکانی مناسب برای تقویت زنجیره تولید باغی و کشاورزی در منطقه باشد. از آنجا که بارانداز میوه به‌صورت مدرن فعالیت خواهد کرد، نه تنها شاهد رشد ظرفیت‌های تازه برای بهبود شیوه‌های کشت و حتی کاهش مصرف آب خواهیم بود؛ بلکه گزینه‌های جدیدی برای توسعه روش‌‌های فرآوری محصولات باغی نیز فراهم می‌شود.

آمشارکت گلمکان در ارتقاء خدمات بارانداز میوه چگونه خواهد بود؟

تعداد زیادی از اعضای میدان ترهِ بار مشهد از همین شهروندان گلمکانی هستند که در میدان بار مشهد صاحب غرفه هستند و فعالیت گسترده‌ای دارند. راه‌اندازی این میدان بار با این ظرفیت در این منطقه، قطعاً مورد استقبال این عزیزان هم خواهد بود و حاضر هستند در سطوح مختلف از تامین پرسنل بومی تا مدیریت مشارکت گسترده داشته باشند. نتایج بارانداز میوه یک تحول بزرگ در امر اشتغال افراد بومی در گلمکان و گلبهار است که مورد حمایت ما نیز هست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.