تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1400 - 19:49
کد خبر : 77610

گلبهار نیز به جمع شهر‌های عرضه کننده داروی کرونا پیوست

گلبهار نیز به جمع شهر‌های عرضه کننده داروی کرونا پیوست

آرمان شرق- فهرست داروخانه‌های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا به‌روزرسانی و منتشر شد؛ لیکن در میان حدود ۲۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور هیچ نامی از داروخانه‌های چناران و گلبهار به چشم نمی‌خورد.

آرمان شرق- عبدالصمد حسینی :با حمایت دکتر موفق معاون غذا و داروی دانشگاه پزشکی مشهد تعداد داروخانه‌هیا عرضه کننده کرونا در چناران نیز افزایش یافت.

فهرست داروخانه‌های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا به‌روزرسانی و منتشر شد؛ لیکن در میان حدود ۲۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور هیچ نامی از داروخانه‌های چناران و گلبهار به چشم نمی‌خورد.

با پیگیری که از شبکه بهداشت و درمان چناران داشتیم و بعد از بررسی مشخص شد که این خبر صحت دارد. شبکه بهداشت چناران نسبت به عدم ثبت داروخانه به تعداد لازم برای توزیع داروی کرونا در شهر چناران و البته گلبهار واکنش نشان داد و موضوع را در اولویت پیگیری قرار داده است.

همچنین شبکه بهداشت چناران، داروخانه دکتر خوشدل واقع در بلوار امام خمینی را تنها داروخانه‌ای معرفی کرد که به عرضه داروی کرونا به شهروندان می‌پردازد.

با پیگیری از معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام شد که عمدتا داروهای کرونا در شهر‌های بزرگ در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و در شهر‌های کوچک بیمارستان‌ها مسئول عرضه آنها هستند.

با این وجود، در همین فهرست منتشر شده شهرهایی وجود دارند که طبق سرشماری رسمی جمعیت آنها از ۴۰ هزار نفر نیز کمتر است و داروخانه‌ای برای ارائه خدمات در آنها مشخص شده است. این در حالی است که شهری با سابقه دیرینه همچون چناران و شهرستان گلبهار (با جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفر) جایی در این فهرست ندارند.

درعین‌حال در شهرستان گلبهار خبری از خدمات بیمارستانی نیست و اساسا منطقی است که شهروندان این دو شهر (چناران و گلبهار)به دلیل رعایت محدودیت‌های کرونایی و تثبیت شرایط کنترل کرونا مراجعات کمتری به یک‌دیگر داشته باشند.

تماس و پیگیری با شبکه بهداشت و درمان گلبهار نتیجه‌ای در بر نداشت و متاسفانه شاهد واکنشی نبودیم.

از جهت اهمیت موضوع به سراغ دکتر حمید رضا رحیمی دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد کرونا رفتیم و مشکلات و خطرات نبود مرکز عرضه‌کننده داروهای کرونا در گلبهار را با وی مطرح کردیم.

دکتر رحیمی نیز با تأکید بر اهمیت موضوع اظهار کرد: از آنجا که گلبهار بیمارستانی برای ارائه حرفه‌ای و تحت نظارت پزشکی داروهای تخصصی کرونایی ندارد، تعیین محل عرضه داروی کرونا چالش آفرین است.

دکتر رحیمی افزود: به‌عنوان مثال تزریق رمدسیویر توسط افراد غیر‌حرفه‌ای به ویژه در منزل می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد. تزریق اشتباه رمدسیویر می‌تواند منجربه قطع عضو نیز شود. حتما باید تحت نظر پزشک و در یک مرکز مجهز تخصصی انجام شود.

دکتر رحیمی ادامه داد: ما برای داروهای ویژه و خاص کرونا می‌توانیم از ظرفیت داروخانه‌های گلبهار استفاده کنیم که شخصاً پیگیر عملیاتی شدن آن خواهم بود.

از جهت اینکه شهروندان گلبهاری، به‌ویژه باوجود مشکلات فراوان و بیماری کرونا مجبور به سفر به چناران نشوند، پیشنهاد دادیم که از ظرفیت مرکز بهداشت گلبهار برای عرضه و ارائه تخصصی خدمات به‌ ویژه تزریق رمدسیویر استفاده شود که دکتر رحیمی با استقبال از این امر و با حمایت دکتر محمد حسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قول مساعدت سریع برای تحقق آن را داد.

دکتر رحیمی افزود: ستاد کرونا ۲۴ ساعته در حال پایش و نظارت است و شهروندان مطمئن باشند که هیچ کمبودی از نظر داروهای درمانی از سرم گرفته تا واکسن وجود ندارد.

همچنین دکتر موفق معاون غذا و داروی دانشگاه پزشکی مشهد نیز دراین باره اعلام کرد که می‌توان در چناران نیز داروخانه‌ٔ دیگری را برای عرضه داروی کرونا فعال کرد و همچنین پیگیر عرضه این خدمت به شهروندان عزیز در گلبهار نیز خواهم بود و مانعی از این جهت نیست. چرا که هم سرم زیادی در اختیار داریم و هم رمدسیویر موجود است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.