تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 15:29
کد خبر : 77376

بازار خودرو در انتظار تصمیمات بزرگ

بازار خودرو در انتظار تصمیمات بزرگ

آرمان شرق- سردرگمی و دلسردی متقاضیان تنها خبر بازار خودروها در هفته ای که گذشت نبود و خبرهای خوش سیاسی کمی خوشبینی را به این بازار تزریق کرد. برخی فعالان بازار معتقدند که خبرهایی همچون آزاد شدن برخی از اموال بلوکه شده ایران، سبب شد تا در روزهای پایانی هفته شاهد بازاری آرام باشیم، موضوعی که در سایر بازارهای دارایی نیز دیده می شود.

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در دومین هفته شهریور ۱۴۰۰ خودروهای پرتیراژه هم طعم افزایش و ثبات قیمت را چشیدند و هم افت قیمت را تجربه کردند.
بازار خودرو در انتظار تصمیمات بزرگ + جدول قیمت

در روزهایی که دلار نوسان شدیدی در بازار داشت، بازار خودرو هم نوسان در پیش گرفت و خریداران را سردرگم کرد. این سردرگمی موجب شد تا خریداران و فروشندگان فعلا دست از معامله بکشند. از سوی دیگر وعده‌های مطرح شده از سوی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش تیراژ تولید که عقبه آن می تواند افت قیمت باشد نیز موجب شده تا بازار شکل انتظاری به خود بگیرد.

در هفته سپری شده، تنها مسائل اقتصادی نبود که باعث شد بازار دچار نوسان شود بلکه ردپای مسائل سیاسی هم در این نوسان دیده می شد. شنیده ها از بازار حاکی از این است که موضوع نامشخص بودن زمان از سرگیری مذاکرات بازگشت به برجام که گفته می شود احتمال دارد تا آذرماه شاهد آغاز آن نباشیم، موجب دلسردی بازارهای سرمایه ای و بازار خودرو که بسیاری به آن به عنوان یک سرمایه نگاه می کنند، شده است.

برخی فعالان بازار خودروها معتقدند که به دلیل سردرگمی قیمتی که در بازار خودرو شاهد آن هستیم، تقاضای مصرفی در بازار عقب نشینی کرده و تقاضاهای سرمایه ای نقش پررنگ تری در بازار بازی می کنند، اما این روزها این نوع تقاضا هم در بازار چندان رونقی ندارد.

سردرگمی و دلسردی متقاضیان تنها خبر بازار خودروها در هفته ای که گذشت نبود و خبرهای خوش سیاسی کمی خوشبینی را به این بازار تزریق کرد. برخی فعالان بازار معتقدند که خبرهایی همچون آزاد شدن برخی از اموال بلوکه شده ایران، سبب شد تا در روزهای پایانی هفته شاهد بازاری آرام باشیم، موضوعی که در سایر بازارهای دارایی نیز دیده می شود.
روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در دومین هفته شهریور ماه پرونده خودروهای داخلی با رشد ۰.۸ درصدی بسته شد. به گفته فعالان بازار خودرو در این هفته برخی از خودروهای پرتیراژ رشد ۱ تا ۲ میلیون تومانی در بازار داشتند. برخی دیگر بدون تغییر در بازار عرضه شدند و برخی نیز افت قیمت را تجربه کردند.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در دومین هفته شهریور ماه به «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» ، « پژو ۲۰۶ تیپ ۵» و «سمند lx» اختصاص داشته و این سه خودرو افزایش ۲ میلیون تومانی در بازار داشته اند. ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که «پژو ۲۰۶ صندوقدار» در بازار یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

براساس ارزیابی های صورت گرفته پنج خودروی «شاهین »، «کوییک معمولی»، «کوییکR»، «سمند با موتور EF7» و «سورن» نیز تغییری در بازار ثبت نکردند.

سایر محصولات نیز با توجه به رصد بازار خودروها افت قیمت داشته اند.
قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته است؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را بدون تغییرقیمت سپری کرد و «کوییک R » نیز در این مدت رشد ۵ میلیون تومانی داشت و ۱۷۷ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین به ۲۹۱ میلیون تومان رسید و رشدی ۲۳ میلیون تومانی را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار خودرو هر چند این خودرو به صورت محدود در بازار عرضه شده و اندک شماری از آنها از رهن کارخانه خارج شده اند با این شرایط می توان گفت در حال حاضر این خودرو در بازار ۳۵۳ تا ۳۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود، اما با توجه به اینکه هنوز سند شاهین در رهن است و بسیاری تمایل به خرید و فروش های متفرقه ندارند نمی توان قیمت قطعی این خودرو را اعلام کرد.
قیمت محصولات پژو در بازار

خانواده «پژو ۲۰۶» نیز هفته گذشته را در بازار با رشد ۱ تا ۲ میلیون تومانی به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «۲۰۶ تیپ ۲» در بازار ۲۵۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشد ۲ میلیونی را ثبت کرد. از سوی دیگر «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» نیز در هفته سپری شده رشد ۲ میلیونی را ثبت کرد و قیمت آن به ۲۸۸ میلیون تومان در بازار رسید. «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ نیز در هفته سپری شده رشدی ۱ میلیونی را تجربه کرد و ۲۸۱ میلیون تومانی شد.

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7 » هفته سپری شده را بدون تغییر در بازار به پایان رساند و در مدت زمان مورد بررسی با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمندlx» نیز با رشد ۲ میلیونی در بازار با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان قیمت خورد و «سورن» هم بدون تغییر در بازار ۲۶۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

اما در میان پرتیراژهای داخلی در هفته سپری شده خانواده تیبا به همراه ساینا در بازار افت یک میلیونی قیمت داشتند. در این مدت قیمت «تیبا صندوقدار» در بازار به ۱۴۹ میلیون تومان رسید. «تیبا۲» معمولی نیز در بازار ۱۵۹ میلیون قیمت خورد. «ساینا» هم که در هفته اول شهریور ماه رکورددار افزایش قیمت در بازار بود این هفته با یک میلیون تومان کاهش در بازار با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان معامله شد./اقتصادنیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.