تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 14:35
کد خبر : 77314

کلید بهشت در دست زاکانی/آغاز فعالیت رسمی از یکشنبه

کلید بهشت در دست زاکانی/آغاز فعالیت رسمی از یکشنبه

آرمان شرق -دکتر احمد وحیدی وزیر کشور حکم انتصاب چهاردهمین شهردار تهران بدون احتساب سرپرستان و با احتساب آنها بیست و سومین شهردار پس از پیروزی انقلاب اسلامی را صادر کرد تا علیرضا زاکانی از این پس بر کرسی مدیریت پایتخت در خیابان بهشت تکیه بزند.

آرمان شرق -دکتر احمد وحیدی وزیر کشور حکم انتصاب چهاردهمین شهردار تهران بدون احتساب سرپرستان و با احتساب آنها بیست و سومین شهردار پس از پیروزی انقلاب اسلامی را صادر کرد تا علیرضا زاکانی از این پس بر کرسی مدیریت پایتخت در خیابان بهشت تکیه بزند.

علیرضا زاکانی پس از روی کار آمدن شورای شهر ششم، در دومین جلسه پس از ارائه برنامه های خود، با حداکثر آرا به عنوان شهردار تهران انتخاب شد در حالی که در همان روزها به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر صندلی خانه ملت تکیه داشت.

پس از رای اعتماد اعضای شورای ششم شهر به زاکانی، وی درخواست استعفا از نمایندگی مردم را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد تا به این طریق روند قانونی برای انتصاب زاکانی ۵۶ ساله بر مسند شهرداری تهران آغاز شود.

آغاز روند قانونی انتصاب زاکانی، همزمان با تغییر و تحولات در هیات دولت و درگیری مجلس با بررسی صلاحیت افراد معرفی شده برای وزارتخانه های مختلف در دولت سیزدهم بود و البته با طولانی شدن روند بررسی شرایط انتصال زاکانی، صدور حکم شهرداری وی به دست وزیر کشور دولت دوازدهم رخ نداد و به دست احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم رقم خورد.

اما انتصاب زاکانی که پیش از این سابقه نمایندگی مجلس در دوره های هفتم تا یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، به سادگی انجام نشد و فراز و نشیب های کلانی را طی کرد.

زاکانی ابتدا با ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تلاش خود را برای نمایش توانمندی هایش در این عرصه انجام داد اما پیش از برگزاری مراسم انتخابات به نفع حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کنار کشید تا وی با آرای مردمی بر کرسی ریاست دولت و قوه مجریه تکیه بزند.

در ادامه تلاش زاکانی، شورای ششم وی را به عنوان یکی از گزینه های ۴۰ گانه خود برای بررسی و انتخاب به عنوان شهرداری تهران روی میز گذاشت و در نهایت در جلسه غیر رسمی شورای شهر، عصر چهارشنبه ۱۳ مرداد، «علیرضا زاکانی» به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد.

علیرضا زاکانی سر انجام در نخستین جلسه رسمی شورای شهر در هفدهم مرداد ۱۴۰۰، پس از برگزاری مراسم تحلیف، با ۱۸ رای از ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیش از آن اعلام کرده بودند که در جلسه غیر رسمی این شورا، از بین سه گزینه نهایی «علیرضازاکانی»، «محسن پیرهادی» و «مازیار حسینی»، علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده و رای استمزاجی به وی داده اند و قرار است در جلسه ای رسمی ۱۷ مرداد، با رای گیری بین اعضا، وی را به عنوان شهردار تهران برگزینند.

در رای گیری جلسه ۱۷ مرداد و پیش از انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، «علیرضا جاوید» به عنوان سرپرست شهرداری پایتخت انتخاب شد تا فرایند استعفای زاکانی از مجلس شورای اسلامی و تاییدیه های وی از وزارت کشور سپری شود.

براساس قانون، صلاحیت شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای فعالیت در این مسئولیت باید به تایید وزارت کشور نیز برسد تا وی بتواند بر سکان شهرداری در خیابان بهشت پایتخت تکیه بزند.

در پی این رای گیری و انتخاب، رییس مجلس شورای اسلامی ۱۹ مرداد از اعلام وصول استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در صحن علنی خبر داد و سر انجام مجلس شورای اسلامی ۲۳ مرداد با استعفای نماینده مردم قم و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از سمت نمایندگی برای رسیدن وی به پست شهرداری تهران موافقت کرد تا ادامه بررسی ها و طی روند قانونی به وزارت کشور برسد.

همزمان با فرایند انتخاب شهردار تهران، اعلام شد سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تاکید کرده، انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود.

گرچه برخی تصور کردند این نامه هشداری درباره انتخاب علیرضا زاکانی بدون تحصیلات مرتبط است اما بعدا شمسایی مشاور رسانه‌ای و امور ارتباطات رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اصل ۱۷۴ قانون اساسی مبنی بر وظیفه سازمان بازرسی کل کشور در نظارت بر حسن اجرای قانون، گفت: این نامه از سوی معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور برای وزیر کشور ارسال شده مبنی بر اینکه در انتخاب شهرداران، قانون رعایت شود و رونوشت آن به روسای شوراهای شهر استان تهران از جمله مهدی چمران هم ارجاع داده شده است و مضمون این نامه کلی بوده و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد.

با همه این فراز و نشیب ها، سرانجام دکتر احمد وحیدی وزیر کشور جدید، حکم انتصاب علیرضا زاکانی به پست شهرداری تهران را در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ امضا کرد تا وی پس از کرسی مجلس بر صندلی بهشت تکیه بزند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محمد توسلی، سید کمال الدین نیک روش، غلامحسین دلجو، محمد کاظم سیفیان، محمدنبی حبیبی، غلامحسین کرباسچی، مرتضی الویری، محمد حسین ملک مدنی، محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، محمد علی نجفی و پیروز حناچی شهرداران پایتخت بودند و زاکانی پس از آنان، چهاردهمین شهردار تهران است.

همچنین طی ۴۲ سال پس پیروزی انقلاب اسلامی طی دوره هایی سید رضا زواره ای، حسین بنکدار، سید مرتضی طباطبایی، محمد حقانی، محمد حسین مقیمی، علی سعیدلو، مصطفی سلیمی، سمیع الله حسینی مکارم و علیرضا جاوید مسئولیت سرپرستی شهرداری تهران را بر عهده داشتند.
فعالیت زاکانی از یکشنبه به‌طور رسمی آغاز می‌شود
ایرنا : چمران اظهار داشت: علیرضا زاکانی روز یکشنبه در صحن شورا حاضر می شود و به طور رسمی فعالیت خود را در شهرداری آغاز می‌کند.

فعالیت زاکانی از یکشنبه به‌طور رسمی آغاز می‌شود

مهدی چمران رییس شورای اسلامی تهران از آغاز به کار رسمی علیرضا زاکانی از یکشنبه هفته آینده به عنوان شهردار پایتخت خبر داد.

مهدی چمران روز پنجشنبه افزود: حکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران از سوی وزیر کشور امضاء شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.