تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 9:17
کد خبر : 77301

چرا حکم شهرداری زاکانی امضا نشد؟

چرا حکم شهرداری زاکانی امضا نشد؟

آرمان شرق- مهلت قانونی امضای حکم علیرضا زاکانی شهردار منتخب شورای ششم شهر تهران به پایان رسیده و خبر‌ها حاکی از آن است که وزیر کشور رییسی هنوز به امضای حکم او تن نداده است.

مهلت قانونی امضای حکم علیرضا زاکانی شهردار منتخب شورای ششم شهر تهران به پایان رسیده و خبر‌ها حاکی از آن است که وزیر کشور رییسی هنوز به امضای حکم او تن نداده است.

روز سه‌شنبه پرویز سروری، نائب رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که حکم شهرداری علییرضا زاکانی تا پایان هفته جاری امضا خواهد شد. امروز نیز اعضای شورا طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که روند صدور حکم شهردار منتخب مراحل پایانی خود را می‌گذارند، اما ساعتی پیش خبری منتشر شد که طی آن هیات دولت زاکانی را به بهشت راه نداده است.

منظور از این خبر تطابق نداشتن مدرک تحصیلی زاکانی با پست شهرداری تهران است. برای رسیدن رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده سابق مردم قم به خیابان بهشت، اما دو مشکل اساسی وجود دارد؛ اولین آن منطبق نبودن رشته تحصیلی او یعنی پزشکی هسته‌ای با آیین‌نامه انتخاب شهردار مصوب سال ۹۴ بود. دیگر اینکه بر اساس قانون این کاندیدای سابق ریاست جمهوری که دقایق پایانی به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرده بود، سابقه مدیریت اجرایی در کشور ندارد.

حکم زاکانی در واپسین روز‌های دولت دوازدهم امضا نشد. رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت روحانی بدون امضای حکم زاکانی از مقام خود خداحافظی کرد و به این ترتیب سرنوشت شهردار شدن زاکانی به دست احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی افتاده است.

حالا خبر‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده که وحیدی وزیر کشور، حکم زاکانی را امضا نکرده و حاضر نشده قانون را به نفع او تغییر دهد، خبری که احتمالا تا حدودی صحت داشته باشد، اما قطعا خروجی لابی‌ها برای تایید حکم او با حضور پرقدرت ابراهیم رییسی متفاوت با خبر‌های منتشر شده باشد.

پیش از این نیز دو هفته پس از به راه افتادن کارزاری به نام “درخواست عدم تأیید انتخاب جناب آقای علیرضا زاکانی به شهرداری تهران” این درخواست با استقبال شهروندان مواجه و از مرز ۳۱ هزار امضاء گذشت. بیش از ۳۱ هزار نفر از مردم تهران و کارشناسان شهری با انتقاد از عدم رعایت قانون توسط اعضای شورای شهر ششم، خواهان توجه رئیس جمهوری به مصوبات قانونی دولت و عدم امضای حکم علیرضا زاکانی شدند.

موضوعی که حتی علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگویی شبانه با جامعه ۲۴ به آن واکنش نشان داده و می‌گوید: این درست نیست و مطلب در هیات دولت هم مطرح شده و اختیار این کار به طور کامل به وزارت کشور داده شده است و هر تصمیم گرفته شود فردا مشخص می‌شود.

او با اشاره به پیگیری‌هایی که از سوی مهدی چمران و پرویز سروری درباره تعیین تکلیف حکم زاکانی انجام شده است، می‌گوید: ما در این رابطه امروز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، چنین اتفاقی نیفتاده است. این اخبار طبیعی است و یکسری افراد دلخوری‌هایی از آقای زاکانی دارند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اتفاق می‌کنند.

این در حالی است که مهلت قانونی وزارت کشور برای امضای حکم زاکانی با توجه به تاریخ ارسال این نامه به وزارت کشور به پایان رسیده است و به نظر می‌رسد به زودی حکم زاکانی تعیین تکلیف می‌شود.

علیرضا زاکانی، مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی است که نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. بعد از حواشی فراوان به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب و همزمان کاندیدای پوششی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری شد و بعد از خوش خدمتی، سودای تصدی‌گری پست شهرداری تهران را در سر پروراند، پستی که به گفته خودش آن را بیشتر از وزارت بهداشت دوست دارد!/جامعه ۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.