تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 2:46
کد خبر : 76891

وزیر بهداشت:واکسیناسیون اجباری می شود

وزیر بهداشت:واکسیناسیون اجباری می شود

آرمان شرق- وزیر بهداشت اعلام کرد در آینده خدمات عمومی تنها با گواهی واکسیناسیون انجام می‌شود. این اظهارات در روزی بیان شد که متخصصان درباره خطر همه‌گیری گسترده کرونا با شیوع سویه جدید کرونا از آن سوی مرزها هشدار دادند.

وزیر بهداشت اعلام کرد در آینده خدمات عمومی تنها با گواهی واکسیناسیون انجام می‌شود. این اظهارات در روزی بیان شد که متخصصان درباره خطر همه‌گیری گسترده کرونا با شیوع سویه جدید کرونا از آن سوی مرزها هشدار دادند.

ویروس کرونا همچنان بر طبل مرگ ایرانیان می کوبد. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۵ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۷۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر رسید. تا کنون ۴ میلیون ۸۴ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۸ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۱۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُز رسید.

از خطر همه‌گیری با ویروس جدید تا اجباری شدن تلویحی واکسن

واقعیت این است که براساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت هنوز هم تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور به طرز وحشتناکی بالاست. به طوری که در یک هفته اخیر به طور متوسط هر روز تست کرونای ۳۵۰۶۴ نفر در ایران مثبت شد و تعداد مبتلایان از بین ۲۴ تا ۴۰ هزار نفر نوسان پیدا کرد. این یعنی در این مدت، هر ثانیه ۳ نفر در ایران به کروناویروس مبتلا شدند.

بررسی وضعیت کرونا در کشور نشان می دهد اعداد مرگ همچنان در کشور رکورد می‌زنند. در یک هفته اخیر در روزهای ۳۱ مرداد و ۲ شهریور و با مرگ ۶۸۴ و ۷۰۹ نفر رکورد تعداد فوتی‌های کروناویروس در کشور شکسته شد.

همچنین در این بازه زمانی به طور متوسط هر روز زندگی ۶۳۸ نفر از مبتلایان کرونا به پایان رسید. این یعنی تقریبا هر دو دقیقه در ایران یک نفر بخاطر ابتلا به کرونا فوت می‌کند.

واقعیت این است که پزشکان احتمال می دهند در آستانه یک همه گیری بسیار بزرگ دیگر قرار گرفته باشیم.

در این رابطه دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: گزارش‌هایی از ترکیه و برخی کشورهای همسایه از جهش لامبدا داریم؛ بنابراین خطرش بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه کنترل درستی بر ترددهای ما صورت نمی‌گیرد، هر لحظه ممکن است جهش لامبدا در کشور گزارش شود و روزهای آینده بسیار نگران کننده است. امیدواریم اقدامات لازم هرچه سریع‌تر و جدی‌تر صورت گیرد؛ در غیر این صورت با شیوه‌ای که الان از مدیریت اپیدمی می‌بینیم، وضع ممکن است از این هم بدتر شود. ویروس مرتبا درحال جهش است و چه بسا در آینده جهش‌هایی سخت‌تر از جهش‌های فعلی هم بروز پیدا کند.

یک اینفوگرافی که امروز منتشر شد نشان می دهد فجایعی که کرونا در یک ماه اخیر به بار آورده است بسیار سنگین و دهشتناک است. طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر جمعه (۵ شهریور ۱۴۰۰) چهار میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر را به کام مرگ فرستاده است.

وزیر بهداشت هم که امروز به اهواز سفر کرده بود اعلام کرد در آینده نزدیک مانند کشورهای اروپایی همه خدمات تنها با ارائه گواهی واکسیناسیون یا همان ویزاواکسن امکان دارد. وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم واکسیناسیون عمومی کرونا گفت: در آینده ملاک برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.

از خطر همه‌گیری با ویروس جدید تا اجباری شدن تلویحی واکسن

بهرام عین الهی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: لازم که مردم برای کنترل این ویروس و مقابله با آن با کادر درمان همکاری داشته باشند. یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون است که مردم باید نسبت به دریافت هرگونه واکسن موجود و انجام واکسیناسیون خود به سرعت اقدام کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تخصیص سهمیه واکسن به خوزستان مطلوب است و تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون کامل مردم کشور برنامه‌ریزی شده است.

واقعیت این است که تعداد واکسنهای وارد کشور شده رقم قابل توجهی است و در آستانه ۳۰ میلیون دوز واردات قرار گرفته ایم. در این باره ارونقی معاون فنی گمرک ایران گفت: با ورود و ترخیص ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار دوز واکسن چینی در روز پنجشنبه، تعداد واکسن‌های وارداتی از مرز ۲۸.۸ میلیون دوز گذشت.

البته این واردات بدون حرف و نقل نبوده است. در راستای شفاف سازی برخی مسایل از جمله حاشیه های به وجود آمده برای واکسن سینوفارم چینی یکی از مقامات وزارت بهداشت توضیحاتی ارائه کرده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، (سینوفارم ووهان که تاییدیه WHO را ندارد)، گفت: آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است.

از جمله اخبار تاسف بار کرونایی امروز مرگ برخی از هنرمندان در اثر این بیماری است. در این رابطه برات مقیمی از هنرمندان موسیقی مقامی خراسان شمالی جمعه پنجم شهریور ماه به دلیل بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت. همچنین در خبر تاسف بار دیگری عنوان شد غلامرضا آستی کردیانی، خواننده ترانه‌ها و راوی داستان‌های عامه منطقه شرق خراسان، بر اثر کرونا خاموش شد.

اظهارات مهم رئیسی درباره واکسیناسیون، حقوق پرستاران و پزشکان

رئیس جمهور گفت: مدیران به نامه نوشتن بسنده نکنند و همانند دوران دفاع مقدس با پیگیری‌های جدی کارها را دنبال کنند و از هیچ مانعی نترسند.

حقوق معوقه در حوزه بهداشت و درمان معنا ندارد

وی در ادامه افزود: بحث کرونا در خوزستان خوب نیست، ظرف هفته آینده قرار است ظرفیت جدیدی به ظرفیت بیمارستان‌های استان اضافه شود.
سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: حقوق معوقه در بحث بهداشت و درمان معنا ندارد پزشک و پرستاری که در خط مقدم در حال خدمت هستند باید حقوق آنها به موقع پرداخت شود که لازم است وزیر بهداشت این موضوع را به شکل جدی دنبال کند.
رئیسی گفت: واکسیناسیون مسئله بسیار جدی برای ما است و تأمین واکسن چه از طریق تولید داخلی و چه از طریق واردات خارجی از اولویت‌های جدی ماست./فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.