تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 8:42
کد خبر : 76044

پیام اشرف غنی و حضور طالبان در کاخ ریاست جمهوری

پیام اشرف غنی و حضور طالبان در کاخ ریاست جمهوری

آرمان شرق- با ترک کابل از سوی غنی طالبان که تا صبح روز یکشنبه اعلام کرده بود نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه ای گفت که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده اند”.

تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

 اشرف غنی پس از خروج از افغانستان در پیامی که در فیس بوک منتشر کرد، گفت که امروز با یک انتخاب سخت مواجه شد که یا باید در مقابل طالبانی که می‌خواستند وارد قصر شوند قرار گیرد یا باید کشور را ترک می‌کرد.

او گفت: «طالبان برای حذف من ساخته‌اند، آمده‌اند تا کابل. تا به مردم کابل حمله کنند. برای جلوگیری از سیلاب خون ریزی فکر کردم بهتر است بیرون بیایم.»

او اضافه کرد: «طالبان در قضاوت شمشیر و تفنگ پیروز شده‌اند و حالا مسئولیت حفظ شرف، ثروت و عزت نفس هموطنان را بر عهده دارند.»

او تاکید کرد که «هیچ وقت در طول تاریخ قدرت خشک به کسی مشروعیت نداده و نخواهد داد.»

اشرف غنی معتقد است که «اکنون طالبان با یک آزمون جدید تاریخی روبرو هستند یا نام و افتخار افغانستان را حفظ خواهند کرد یا مکان ها و شبکه های دیگر را در اولویت قرار خواهند داد.»

وی افزود: «لازم است که طالبان به تمام مردم، اقوام، اقشار مختلف خواهران و زنان افغانستان اطمینان دهند که مشروعیت و قلب مردم را بدست آورند.»

او در پایان گفت که یک عالم حرف‌های بیشتر برای آینده باقی مانده است و با جمله «زنده باد افغانستان» پیام خود را به پایان رساند.

رییس جمهور افغانستان عصر روز یکشنبه پس از ورود نیروهای طالبان به کابل این شهر را ترک کرد. پس از آن عبدالله عبدالله در پیامی ویدئویی اشرف غنی را رییس جمهور پیشین خواند.

با ترک کابل از سوی غنی طالبان که تا صبح روز یکشنبه اعلام کرده بود نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه ای گفت که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده اند”.

در این اعلامیه آمده که “امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که “مردم نگران نباشند”.

به گفته مجاهد “برای اینکه همه نظامی ها فرار کردند و حوزه ها توسط چپاولگران چور شدند، برای جلوگیری بیشتر از چور و چپاول ما به مجاهدین خود امر می‌کنیم که داخل کابل شوند مردم نباید نگران باشند.”

همچنین ساعتی پیش طالبان اعلام کرد که وارد ارگ ریاست جمهوری شده است.

تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

در این تصاویر دیده می‌شود که اعضای طالبان پرچم این کشور را در داخل ارگ برمی‌چینند و پرچم خود را به جای آن بالا می‌برند.

یکی از سخنگوهای طالبان گفته است که این گروه کنترل ۱۱ منطقه پایتخت را در دست گرفته است. همچنین طالبان کنترل رادیو و تلویزیون افغانستان را هم به دست گرفته است. مجری طالبان در تلویزوین از مردم خواست آرامش را حفظ کنند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر، با انتشار ویدئویی «پیروزی» طالبان در افغانستان را تبریک گفته است.

ملا برادر با بیان این که هیچ‌گاه انتظار نداشته و تصور نمی‌کرده که طالبان به «این زودی و به چنین شیوه‌ای» افغانستان را تحت کنترل درآورد، گفته این دستاورد «کمکی از جانب خداوند» بوده است.

او افزوده طالبان اکنون برای «امنیت و زندگی آرام» ملت افغانستان تلاش خواهند کرد.

تشکیل شورای هماهنگی در کابل

در تحولی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که برای جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم برای اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت شورای هماهنگی تشکیل داده است. این شورا شامل خود او، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی طالبان خواست تا جلوی درگیری‌ها و هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول را قاطعانه بگیرند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از تشکیل این شورا استقبال کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دیپلماتیک خبر داد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.

این منابع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب آقای جلالی اعلام می‌کنند یا خیر.

این تنها اشرف غنی نیست که کشور را ترک کرده است بلکه بسیاری از مقامات افغانستان نیز به کشورهای دیگر رفته اند.

از جمله هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رفته اند.

در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می‌شوند.

سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار “سه روزه” در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند. مشخص نیست آنها بعد از پایان این دوره به کشور باز گردند.

همچنین گزارش های ضد ونقیضی از وضعیت امر الله صالح معاون اول اشرف غنی منتشر می‌شود، ابتدا گفته می‌شد او از کشور خارج شده است اما ظاهرا او به پنجشیر رفته که هنوز به کنترل طالبان در نیامده است.

او در پیامی توئیتری تاکید کرد تسلیم گروه تروریستی طالبان نمی شود.

واکنش کشورهای دیگر

با تحولات تازه در افغانستان بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از  کشورهای مختلف خواست به صورت مستقل طالبان را به رسمیت نشناسند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت که هیچ کسی نمی‌خواهد افغانستان جایی برای ایجاد و تغذیه تروریسم باشد یا به وضعیت قبل از ۲۰۲۱ بازگردیم.»

او با این حال افزود: «به وضوح تغییر قدرت (رژیم) در افغانستان در حال وقوع است.»

او تاکید کرد که دقیقا نمی‌دانند این رژیم چه رژیمی خواهد بود.

جانسون از سازمان ملل و نیروهای ناتو خواست با یکدیگر متحد شوند: «ما نمی‌خواهیم به‌طور دو جانبه کسی طالبان را به رسمیت بشناسد.»

سازمان ملل متحد و پاپ از وضعیت انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برای بررسی موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. نشست شورای امنیت به تقاضای نروژ و استونی، دو عضو غیردائم شورا، انجام خواهد شد. شورای امنیت از نمایندگان پنج عضو دائم چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا تشکیل شده است.

رئیس جمهوری ترکیه هم می‌گوید کشورش همراه با پاکستان برای ثبات در افغانستان تلاش خواهد کرد تا همزمان با حملات سراسری طالبان، موج فزاینده مهاجرت از این کشور را متوقف کند.

رجب طیب اردوغان، روز یکشنبه با اشاره به اینکه افغان‌ها به صورت فزاینده‌ای در تلاش برای مهاجرت به ترکیه از مسیر ایران هستند، تاکید کرد برای ایجاد ثبات در این کشور و جلوگیری از مهاجرت گسترده مردم از این کشور باید تلاش‌های بین‌المللی صورت گیرد.

اردوغان در این مراسم که همراه با رئیس جمهوری پاکستان برگزار می‌شد از این کشور خواست که به «وظیفه حیاتی» خود برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان عمل کند. او همچنین افزود: «همکاری ترکیه و پاکستان برای این منظور ضروری است و آنکارا از همه امکانات خود برای این منظور استفاده خواهد کرد.»

بسیاری از کشورهای غربی سفارت های خود را در افغانستان تعطیل کرده اند اما ایران و روسیه دست به این اقدام نزدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت کارمندان سفارت این کشور در کابل در حال انتقال به فرودگاه هستند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه این کشور از طالبان چیزی درخواست نکرده است، گفت: «به طالبان گفته‌ایم اگر برای پرسنل ما یا نیروهایمان در حین انجام عملیات عقب‌نشینی مزاحمتی ایجاد کنند، پاسخی سریع و قاطع در انتظار آنان خواهد بود.»

بلینکن همچنین ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان را «موفقیت‌آمیز» خواند و هرگونه تشابه میان وقایع امروز با خروج نیروهای آمریکایی از سایگون پایتخت ویتنام را در دهه هفتاد میلادی رد کرد./فرارو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.