تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 7:56
کد خبر : 75756

خیز صنعتی به «احیای روابط دیپلماتیک با جهان» وابسته است

خیز صنعتی به «احیای روابط دیپلماتیک با جهان» وابسته است

آرمان شرق- تحلیل مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران این است که خیز صنعتی در چهار سال آینده به «احیای روابط دیپلماتیک با جهان» وابسته است و ارتباطات محدود کمکی به اقتصاد نخواهد کرد. همزمانی این نوع مطالبه بخش خصوصی با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی، می‌تواند باب گفت‌وگو را درباره طراحی دستور کاری مناسب و کارشناسی در حوزه‌‌های تولید و تجارت باز کند. نسخه‌های پیشنهادی اول و دوم بخش خصوصی بر بایدها و نبایدها در حوزه سیاستگذاری اقتصادی متمرکز بود؛ اما نسخه سوم، بر «تاثیر سیاست خارجی بر تولید» تاکید دارد.

همزمان با معرفی وزرای پیشنهادی کابینه سیدابراهیم رئیسی به مجلس، بخش خصوصی از نسخه سوم مطالبات خود از دولت سیزدهم با نگاه به آینده برجام رونمایی کرد. تحلیل مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران این است که خیز صنعتی در چهار سال آینده به «احیای روابط دیپلماتیک با جهان» وابسته است و ارتباطات محدود کمکی به اقتصاد نخواهد کرد. همزمانی این نوع مطالبه بخش خصوصی با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی، می‌تواند باب گفت‌وگو را درباره طراحی دستور کاری مناسب و کارشناسی در حوزه‌‌های تولید و تجارت باز کند. نسخه‌های پیشنهادی اول و دوم بخش خصوصی بر بایدها و نبایدها در حوزه سیاستگذاری اقتصادی متمرکز بود؛ اما نسخه سوم، بر «تاثیر سیاست خارجی بر تولید» تاکید دارد.

سرانجام لیست پیشنهادی کابینه سیزدهم روز گذشته از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شد. پیش از این قرار بود رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی‌اش را روز پنج‌شنبه ۱۴مرداد همزمان با مراسم تحلیفش به مجلس ارائه کند، اما در نهایت لیست ۱۹وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ظهر روز گذشته به صورت رسمی برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان مردم به مجلس ارسال شد. در کنار اینها تاکنون معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با صدور احکامی از سوی رئیس‌جمهوری منصوب شده‌اند.

۱۴ مردادماه مراسم تحلیف سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برگزار شد و از آن زمان طبق ماده ۱۸۸ آیین‌نامه داخلی، رئیس‌جمهور دو هفته برای اعلام اسامی وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد فرصت داشت که در واقع روز گذشته با ارسال اسامی وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس، زودتر از موعد قانونی‌اش اقدام به معرفی کابینه مورد نظرش برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی کرده است.

در همین حال به گزارش «ایسنا» روز گذشته سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه این اسامی رسما در جلسه روز شنبه هفته آینده اعلام وصول خواهد شد، گفت: طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه رئیس‌جمهور دو هفته بعد از مراسم تحلیف فرصت اعلام اسامی وزرا را دارد که با تاکید رهبری بر تسریع در شکل‌گیری دولت اسامی یک هفته زودتر اعلام شد که ما تشکر می‌کنیم.

به گفته موسوی پس از اعلام وصول فهرست وزرا در جلسه شنبه آینده کمیسیون‌های تخصصی به مدت یک هفته این فهرست را بررسی کرده و بعد جلسات رای اعتماد در مجلس برگزار خواهد شد. موسوی گفت که جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا خواهد بود. نماینده مردم تهران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هفته آینده کار بررسی برنامه وزرای پیشنهاد‌ی دولت سیزدهم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز می‌شود.

وی افزود: کمیسیون‌ها هفته‌ آینده در دو نوبت صبح و عصر به بررسی برنامه وزرای پیشنهاد‌ی کابینه آقای رئیسی خواهند پرداخت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: پس از اتمام کار بررسی برنامه وزرا در کمیسیون‌ها، کار رأی اعتماد به وزرای پیشنهاد‌ی در صحن مجلس از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه آغاز خواهد شد./دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.