تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 1:19
کد خبر : 75733

اجلاس بغداد با حضور رئیسی، بن سلمان، مکرون، اردوغان و سیسی؟!

اجلاس بغداد با حضور رئیسی، بن سلمان، مکرون، اردوغان و سیسی؟!

آرمان شرق-ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و امانوئل مکرون، رجب طیب اردوغان، عبدالفتاح سیسی و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور فرانسه، ترکیه، مصر و ایران از شاخص‌ترین چهره‌هایی هستند که صحبت از حضورشان در اجلاس پیشرو بغداد مطرح است، دیداری که قرار است در ماه جاری برگزار شود.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و امانوئل مکرون، رجب طیب اردوغان، عبدالفتاح سیسی و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور فرانسه، ترکیه، مصر و ایران از شاخص‌ترین چهره‌هایی هستند که صحبت از حضورشان در اجلاس پیشرو بغداد مطرح است، دیداری که قرار است در ماه جاری برگزار شود.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و امانوئل مکرون، رجب طیب اردوغان، عبدالفتاح سیسی و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور فرانسه، ترکیه، مصر و ایران از شاخص‌ترین چهره‌هایی هستند که صحبت از حضورشان در اجلاس پیشرو بغداد مطرح است، دیداری که قرار است در ماه جاری برگزار شود.

مصطفی کاظمی چهره‌ای منحصر به فرد است که در دوران زمامداری خود کوشیده با همه طرف ها رابطه خوبی داشته باشد و حتی روابط عراق با کشورهای عربی را بهبود بخشد. کاظمی مثلا دیدارهای مثلث عراق-مصر-اردن را فعال کرده و در بغداد، امان و قاهره با عبدالفتاح سیسی،‌ رئیس‌جمهور مصر و ملک عبدالله، پادشاه اردن دیدار کرده است. آخرین نمونه این دیدار سه جانبه در ماه ژوئن در بغداد برگزار شد.
آ

کاظمی در ضمن کوشیده روابط بغداد با ریاض بهتر شوند. او از زمان ریاست خود بر سازمان اطلاعات عراق به داشتن روابط حسنه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور، معروف بود.

روز یکشنبه، وزارت خارجه عراق رسما اعلام کرد از اردوغان برای دعوت در نشست بغداد دعوت شده است. فوآد حسین، وزیر خارجه عراق، یک روز پیش از آن در استانبول با اردوغان دیدار کرده و این دعوت را به دستش رسانده بود. این در حالی است که ترکیه مدت‌ها است برای برخورد با نیروهای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در خاک اقلیم کردستانِ عراق عملیات نظامی می‌کند و در چند ماه گذشته این عملیات را شدت بخشیده است. کاظمی و اردوغان در ماه دسامبر در آنکارا دیدار کرده بودند تا در مورد بازرگانی، بازسازی و «مبارزه علیه تروریسم» صحبت کنند. اردوغان در آن دیدار مدعی شده بود که نخست‌وزیر عراق با او در مورد «مبارزه ما علیه دشمنان مشترک‌مان، یعنی سازمان‌های تروریستی داعش، پ ک ک و جنبش فتح‌الله‌چی‌ها» هم‌نظر است.

دفتر رئیسی روز سه‌شنبه گفت که او نیز به این نشست دعوت شده است. فوآد حسین دعوتنامه رئیسی را شخصا به تهران آورده و در دیدار با همتای ایرانی خود، جواد ظریف، تحویل او داده است.

عراقی‌ها می‌خواهند میزبان دور دیگری از مذاکرات بین دو مهمترین قدرت منطقه باشند. شبکه «المیادین»، که نزدیک به حزب‌الله لبنان است، گزارش کرد که دولت کاظمی در کوشش است در حاشیه نشست بغداد، مقامات ایران و عربستان سعودی با یکدیگر دیدار کنند. در گزارش این تلویزیون ادعا شده است: بغداد می‌خواهد در پی دیدارهای دوجانبه پشت درهای بسته به قطع روابط بین تهران و ریاض خاتمه دهد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز به نشست بغداد دعوت شده است. امیر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه در ریاض پذیرای همتای عراقی خود بود. به گزارش روزنامه «شرق الاوسط» آقای حسین دعوتنامه ملک سلمان را در همین دیدار تحویل داده است.

مکرون از اولین چهره‌های خارجی بود که در تماسی تلفنی با رئیسی از خواست بهبود روابط با ایران سخن گفت. رئیسی در مقابل اعلام آمادگی ایران برای همکاری در موضوع لبنان را مطرح کرد؛ کشوری که مکرون در یک سال اخیر توجه خاصی به آن نشان داده و به آن سفر کرده است. مکرون روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی با کاظمی یادآوری کرد که فرانسه متعهد به مبارزه با داعش و ایجاد ثبات و امنیت در عراق و منطقه است و گفت در نشست بغداد شرکت خواهد کرد.

امیر کویت، شیخ نواف، نیز به نشست بغداد دعوت شده است. به گزارش خبرگزاری عراق، خالد بتال النجم، وزیر برنامه‌ریزی عراق، نامه دست‌نویسی از کاظمی را برای دعوت شیخ نواف تحویل او داد.

جمعه عناد، وزیر دفاع عراق، نیز در روز شنبه دعوتنامه آقای سیسی را به او تحویل داد.

یک منبع عراقی به «شرق الاوسط» گفت بغداد امیدوار به مشارکت امارات متحده عربی و قطر هم هست.

یک مهمان که هنوز معلوم نیست دعوت بشود یا نه بشار اسد، رئیس‌‌جمهور رژیم سوریه است. موضوع سوریه بدون شک از موضوعات نشست بغداد خواهد بود. اما هنوز معلوم نیست اسد یا سایر مقامات ارشد رژیم دمشق دعوت شوند./نواندیش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.