تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 1:00
کد خبر : 75359

ماموریت‌های دو ساله برای بهبود کسب‌و‌کار و مقابله با فساد

ماموریت‌های دو ساله برای بهبود کسب‌و‌کار و مقابله با فساد

آرمان شرق- طی گفت‌وگو میان هیات‌رئیسه و جمعی از اعضای این کمیسیون، دیگر ابزارهای راهبردی در مبارزه با فساد از جمله، کنوانسیون مریدا (مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی) و ظرفیت‌های آن، استانداردهای گزارشگری و مبارزه با رشوه و همچنین مدیریت تعارض منافع، به‌عنوان جدی‌ترین ماموریت‌های کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران طی دو ساله پیش‌رو ترسیم و پیشنهاد شده است.

در جلسه کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در دوره دوم فعالیت‌ کمیسیون‌های این اتاق، برنامه‌ها و ماموریت‌های کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست، مهدی فلاحیان کارشناس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، به تشریح برنامه‌های پیشنهادی کمیسیون برای شروع فعالیت در دوره دوم پرداخت و توسعه تعامل این کمیسیون با قوه‌قضاییه، وزارت دادگستری، سمن‌ها و فعالان حوزه مبارزه با فساد و همچنین مجلس شورای‌اسلامی و مرکز پژوهش‌ها را از جمله ماموریت‌های این کمیسیون طی دوره دو ساله پیش‌رو برشمرد.

به گزارش اتاق تهران، وی بررسی طرح‌ها و لوایح مرتبط با حمایت قضایی از چرخه تولید و همچنین تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار را از دیگر محورهای پیشنهادی کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران برای رسیدگی در دوره دوم عنوان کرد و طی هم‌فکری صورت گرفته، بررسی قوانین و مقررات مربوط به محدودیت‌های زیست‌محیطی، رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، کیفیت اخذ مالیات از تولید و رصد دیگر چالش‌ها از جمله مسائل مربوط به شهرک‌های صنعتی، قانون کار، بخشنامه‌ها و مقررات گمرکی و مقررات و رویه‌های قضایی حوزه حقوق بانکی را به‌عنوان محورهای ماموریت این کمیسیون یاد کرد. وی همچنین یادآور شد که طی گفت‌وگو میان هیات‌رئیسه و جمعی از اعضای این کمیسیون، دیگر ابزارهای راهبردی در مبارزه با فساد از جمله، کنوانسیون مریدا (مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی) و ظرفیت‌های آن، استانداردهای گزارشگری و مبارزه با رشوه و همچنین مدیریت تعارض منافع، به‌عنوان جدی‌ترین ماموریت‌های کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران طی دو ساله پیش‌رو ترسیم و پیشنهاد شده است. به گفته این کارشناس کمیسیون، دیگر موضوعات راهبردی در ارتقای نظام اقتصادی از جمله جایگاه ایران در استانداردهای جهانی کسب‌و‌کار، تنظیم‌گری اقتصادی و جایگاه اتاق بازرگانی در راهبری و نیز مطالبه حرفه‌ای تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان برنامه‌های پیشنهادی کمیسیون پیشنهاد شده است. همچنین در این نشست، حمیدرضا علومی رئیس مرکز داوری اتاق تهران تنقیح لوایح و مقررات در راستای مبارزه با فساد را به‌عنوان ماموریت پیشنهادی برای این کمیسیون برشمرد و یادآور شد که کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران باید تلاش کند تا آیین‌نامه‌های منسوخ‌شده با هدف بهبود محیط کسب‌و‌کار کنار گذاشته شود.
حسن فروزان‌فرد رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران نیز در سخنانی، تلاش برای اصلاح کارآمد قانون اتاق بازرگانی را یکی از ماموریت‌های این کمیسیون در دوره جدید عنوان کرد و یادآور شد که این قانون باید در کمیته‌ای متشکل از فعالان اقتصادی و کارشناسان خبره در حوزه‌ حقوق، مورد واکاوی و بررسی دقیق قرار گرفته و اصلاحات پیشنهادی احصا و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مورد نقد و بررسی فعالان اقتصادی قرار گیرد و پس از توافق، به‌عنوان سند پیشنهادی اتاق بازرگانی در اختیار دولت و مجلس قرار گیرد. وی تصریح کرد که در دوره دوم فعالیت کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در دوره نهم هیات‌نمایندگان، موضوع اصلاح قانون اتاق بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت./دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.