تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 - 17:07
کد خبر : 74941

قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان خواهد رسید؟

قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان خواهد رسید؟

ارمان شرق-در مقابل علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اعلام کرده حتی اگر توافق هم صورت بگیرد و ایران دوباره به فروش ۴ میلیون بشکه نفت در روز برگردد، تصور بازگشت قیمت دلار به کانال زیر۱۰ هزار تومان، خیال واهی است.

امروز با آغاز به کار دولت جدید، قیمت دلار هم دوباره وارد فاز افزایشی شد. نرخ دلار با رشد ۲۴۷ تومانی نسبت به روز گذشته، به ۲۵ هزار و ۷۶۶ تومان رسید. در همین اوضاع یک کارشناس اقتصادی از دولت جدید کاهش عجیب قیمت دلار را تا مرز ۱۰ هزار تومانی درخواست کرده است!

بنا بر گفته حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، باید دولت جدید برای کاهش قیمت دلار تا ۱۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم تلاش کند! به این منظور باید منابع و اعتبارات بانکی به سمت تولید حرکت و برای فعال شدن تولید تلاش کنند. ضمن اینکه باید بانک‌هایی که در تحقق این امر مشارکت ندارند، جریمه شوند.

در حال حاضر خوش‌بینانه‌ترین حالت برای بازار ارز کشور آزاد شدن تمام هشت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی است که در آن صورت شاید نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان نزول پیدا کند. در حال حاضر که پول بلوکه شده ایران آزاد نشده است. ضمنا درآمدهای نفتی ایران هم در چند سال‌ اخیر به شدت کاهش داشته است. در واقع منابع ارزی کشور تا حد زیادی محدود شده؛ بنابراین امکان کاهش قیمتی که راغفر از آن سخن گفته، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

چرایی کاهش نرخ دلار هم ریشه در میزان نقدینگی و میزان پول موجود کشور دارد. رشد نقدینگی از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و چاپ پول در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به متوسط آن در سال ۱۳۹۹ سه برابر شده، همین دو عامل کاهش قیمتی دلار را بسیار دشوار کرده است.

ایجاد آرامش در بازار ارز زمان‌بر است

در مقابل علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اعلام کرده حتی اگر توافق هم صورت بگیرد و ایران دوباره به فروش ۴ میلیون بشکه نفت در روز برگردد، تصور بازگشت قیمت دلار به کانال زیر۱۰ هزار تومان، خیال واهی است.

به نظر شریعتی جبران افزایش پایه پولی، کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن آن در سال‌های گذشته زمانبر است. اکنون کاهش و افزایش شدید قیمت ارزهای بازار داخلی در نتیجه اثرگذاری اتفاقات بیرونی و موج سواری دلالان است. وگرنه اتفاقات داخلی اثر چندان قابل توجهی بر قیمت دلار نمی‌گذارد.
کاماپرس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.