تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تیر 1400 - 2:03
کد خبر : 73812

واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است

واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است

ارمان شرق- مقایسه کشورها نشان می‌دهد سه نوع برخورد با کرونا وجود دارد. اول واکسیناسیون وسیع مثل آنچه در انگلستان رخ داد است که ۹۰ درصد مردم یک دز و ۵۰ درصد دو دز واکسن زدند ‌و این سبب شد آمار مرگ‌ومیر در این کشورهایی که دز بالای واکسیناسیون انجام دادند مثل انگلستان و… آمار مرگ یک‌رقمی شده باشد و آمار زیر ۱۰۰ تا است و ما خب متاسفانه با پیک پنجم مواجه شدیم؛ البته این سوش در اروپا هم است و ۹۰ درصد سوش موجود دلتا است اما مرگ‌ومیر بسیار پایین است.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران ، روز دوشنبه ۲۸ تیرماه سال جاری ، در نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان نظام پزشکی در دوره هفتم پرداخت. محمدرضا ظفرقندی در ابتدای این نشست گفت: در ۲۰۴ شهرستان شاهد برگزاری انتخابات نظام پزشکی بودیم و در ۱۶ شهرستان نیز به دور دوم کشیده شد. وی افزود: نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، رئیس‌کل و اعضای شورای عالی نظام پزشکی را انتخاب خواهند کرد.

ظفرقندی در ادامه گفت: جهت‌گیری سازمان در انتخابات نظام پزشکی، حضور هر چه بیشتر اعضای نظام پزشکی بوده است، اما رد صلاحیت‌ها باعث شد روند برگزاری انتخابات به‌گونه‌ای دیگر طی شود. وی افزود: بعضی از روسای انجمن‌های علمی کشور رد صلاحیت شدند و این مورد اعتراض ما بود. تناقضی وجود دارد که چطور رئیس یک انجمن علمی رد صلاحیت می‌شود. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: این رد صلاحیت‌ها باعث دلزدگی و دلسردی در مسیر برگزاری انتخابات نظام پزشکی شد. ما هشدار داده بودیم که نهادهای بیرون از قانون نظام پزشکی نباید دخالت می‌کردند.
درزمینه واکسیناسیون کرونا، عقب هستیم

ظفرقندی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌ها در مورد واکسن کرونا، اظهار کرد: در این مورد می‌دانید چه مسیری طی شده است. ما درزمینه واکسن و ایجاد ایمنی که فعلا تنها راه سلامت مردم در این معرکه است، عقب هستیم‌. آمار و ارقام و مقایسه کشورها را می‌دانید و الان واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است. تعداد واکسن با واکسیناسیون فرق دارد اگر به هر فردی دو دز واکسن زدیم یعنی واکسیناسیون انجام‌شده است و این عدد در مقایسه با بسیاری از کشورها عدد پایینی است. در این زمینه مشکل کجا بود؟ این موضوع قابل‌بحث است. می‌شد در حوزه سیاست‌گذاری بهتر از این عمل شود اما ممنون هستیم از همکاران حوزه اجرا و نیروهای این معاونت‌ها یعنی پرستاران و پزشکان و بهورزان و … پس حوزه سیاست‌گذاری با حوزه عملیاتی را از هم تفکیک می‌کنیم. وی افزود: مقایسه کشورها نشان می‌دهد سه نوع برخورد با کرونا وجود دارد. اول واکسیناسیون وسیع مثل آنچه در انگلستان رخ داد است که ۹۰ درصد مردم یک دز و ۵۰ درصد دو دز واکسن زدند ‌و این سبب شد آمار مرگ‌ومیر در این کشورهایی که دز بالای واکسیناسیون انجام دادند مثل انگلستان و… آمار مرگ یک‌رقمی شده باشد و آمار زیر ۱۰۰ تا است و ما خب متاسفانه با پیک پنجم مواجه شدیم؛ البته این سوش در اروپا هم است و ۹۰ درصد سوش موجود دلتا است اما مرگ‌ومیر بسیار پایین است.
وعده‌هایی که برای واکسن داده شد اما محقق نشد

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، گفت: آماری که ارائه می‌شود دقیق نیست. یک‌زمانی در سازمان نظام پزشکی خیلی پیگیری می‌کردیم که واکسنی مطلوب تهیه شود و مرزبندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها و برنامه‌هایی که مانع ورود واکسن است در منافع ملی جایی ندارد. ما مورد هجمه‌هایی قرار گرفتیم اما وظیفه نظام پزشکی این است که در این امور کنار مردم باشد و سلامت مردم را اولویت قرار دهد و در حمایت از جامعه پزشکی هم اقدام کند. قانون این را به‌نظام پزشکی هدایت کرده، قانونی که در سال ۱۳۸۳ از مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه گرفتیم و این قانون تصویب شد و می‌گوید وظیفه اصلی ما حمایت از سلامت مردم و جامعه پزشکی است‌. وظیفه نظام پزشکی این نیست که مطالبات را فراموش کند تا به دستور عمل کند. وظیفه ما این نیست که این نیاز ضروری را به دلیل سیاسی کنار بگذاریم. ممکن است هزینه بدهد اما باید به وظیفه عمل کند، اگر قرار بود نظام پزشکی ارگان منصوب باشد که انتخابات معنا نداشت. الان نظام پزشکی باید وظیفه خود بداند تا مسیری که منافع ملت در آن مستتر است را پیگیری کند. وی افزود: پس اولین راه برای مقابله با کرونا واکسیناسیون حداکثری است، الان از ۱۹ جولای انگلیس محدودیت‌ها را برداشت. راه دوم، کنترل درست است‌. کشورهایی که اقتصاد خوبی دارند مثل ژاپن توانستند این کار را انجام دهند و آمدند با کنترل دقیق پایان کرونا را جشن گرفتند و برخی در هفته شاید یک مرگ داشته باشند؛ بنابراین مدل دیگری داشتند. دسته سوم مثل ایران و هندوستان نتوانستند واکسن تامین کنند و به‌‌رغم وعده‌های متعدد، وعده به تعویق افتاد. یکی از مسوولین چهارشنبه دو هفته قبل گفت از شنبه روزی ۴۰۰ هزار دز واکسن زده می‌شود و این محقق نشد. ما چرا وعده می‌دهیم که واکسن صادر می‌کنیم؟ ما باید اول مردم خود را واکسن بزنیم.
سیاستی که کشورهای موفق در عرصه واکسیناسیون کرونا پیش گرفتند

وی افزود: البته تحریم‌ها درزمینه نقل‌وانتقال مالی اثرگذار بوده است، اما در کشورهایی که واکسیناسیون خوب انجام دادند، چه کشورهایی هستند؟ آیا همه پولدارند؟ خیر یکی از کشورها شیلی است. این کشور با سینوفارم و چند شرکت دیگر در فاز سوم مشارکت کرد. بسیاری از کشورها مشارکت کردند، آمریکا، کانادا و برزیل هم مشارکت کردند؛ زیرا پیش‌بینی می‌کردند که اگر در فاز سوم مشارکت کنند، می‌توانند باقیمت ارزان‌تر و وسعت بیشتر واکسن تهیه کنند. حال اگر سیاست‌گذار آمد و گفت نه ما وارد فاز سوم مشارکت نمی‌شویم یا حرف‌هایی که گفته شد که مثلا مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند. این‌ها حرف‌هایی است که جنبه علمی ندارد و واکسیناسیون ما را عقب انداخت. اگر کلمه‌ای بخواهیم بحث کنیم، موش آزمایشگاهی برای فاز حیوانی است؛ یعنی قبل از فاز یک. فاز یک هم‌روی جمعیتی ۵۰ تا ۶۰ نفر است که مشخص کند این واکسن عارضه مهمی ندارد. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: در فاز دو عدد روی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می‌آید تا هم ایمنی ارزیابی شود و تا حدی هم میزان ‌آنتی‌بادی بررسی شود. فاز سوم هم برای این است که ببینیم‌ آیا واکسن عارضه نادر دارد یا خیر. عارضه نادر یعنی اینکه ممکن است در هر ۲۰۰۰ نفر یک نفر دچار عارضه شود که اگر بروز کند، پروژه متوقف می‌شود. دومین هدف فاز سوم این است که بررسی کنند میزان افزایش آنتی‌بادی در بلندمدت چقدر است. حال برخی کشورها داوطلبانه در فاز سوم مشارکت ایجاد می‌کنند که اگر مشارکت کنید هم تامین واکسنتان را بر عهده می‌گیریم و هم باقیمت کمتر واکسن را تامین می‌کنیم. این اقدامی مصطلح است که در دنیا انجام می‌شود. فکر می‌کنم این اقدام در کشور ما می‌توانست باعث تامین سریع‌تر واکسن شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.