تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 2:10
کد خبر : 73662

تشدید سیر نزولی دلار و سکه

تشدید سیر نزولی دلار و سکه

ارمان شرق- بهای هر قطعه سکه با افت ۱۸۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۴۸۰هزار تومان رسید. با ‌توجه به مناسبت‌های پیش‌رو همچون عید غدیر و قربان به نظر می‌رسد در روز‌های آینده بازار شاهد افزایش تقاضا باشد. از طرفی با کاهش قیمت طلا در پی اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده انتظار می‌رود تمایل مردم برای خرید طلا و سکه بیشتر شود که این مهم مانع از ریزش بیشتر قیمت طلا در بازار داخلی خواهد شد.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام
رشد کم‌رمق بورس

بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری متعادل و در محدوده منفی آغاز به کار کرد. اما افزایش تقاضا سبب تغییر مسیر شاخص کل و سبزپوشی آن شد؛ به‎گونه‎ای که شاخص کل با بیش از ۱۶۰۰ واحد صعود در محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد به کار خود پایان داد. با استمرار رونق بازار سهام، خالص ارزش معاملات خرد به ۴ هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان رسید که طی آن شاهد ورود ۱۲ میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی بودیم. به نظر می‌رسد تداوم رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر، در سایه رکود بازارهای موازی انگیزه خریداران سهام را بیشتر کرده است. در شرایط کنونی، هرچند بازار سهام به‌صورت کلی ارزنده است، اما پس از رشد مناسب بازار در یک ماه اخیر و رسیدن شاخص به مقاومت روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قدری احتیاط و پرهیز از رفتا‌رهای هیجانی لازم به نظر می‌رسد.

بازار سکه
رهایی از محدوده قیمتی

قیمت سکه و مسکوکات طلا در معاملات روز چهارشنبه کاهش چشمگیری را تجربه کرد در حالی که در روز‌های اخیر بازار طلا نوسانات شدید نداشت؛ چراکه قیمت دلار به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تا‌ثیر‌گذار بر بهای طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده بود. اما با ازسرگیری سیر نزولی دلار به رغم پیشروی اونس طلای جهانی، قیمت طلا و سکه در معاملات روز گذشته از حبس قیمتی آزاد شد. بهای هر قطعه سکه با افت ۱۸۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۴۸۰هزار تومان رسید. با ‌توجه به مناسبت‌های پیش‌رو همچون عید غدیر و قربان به نظر می‌رسد در روز‌های آینده بازار شاهد افزایش تقاضا باشد. از طرفی با کاهش قیمت طلا در پی اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده انتظار می‌رود تمایل مردم برای خرید طلا و سکه بیشتر شود که این مهم مانع از ریزش بیشتر قیمت طلا در بازار داخلی خواهد شد.

بازار طلای جهانی
پیشروی طلای جهانی

اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه، تحت‌تا‌ثیر گزارش تورم آمریکا و رشد فراتر از انتظار قیمت‌های مصرف‌کننده این کشور قرار گرفت، اما افزایش ارزش دلار این رشد را محدود کرد. به این ترتیب بهای اونس در روز گذشته ‌(ساعت ۱۶) به ۱۸۱۷ دلار رسید. آماری که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان داد قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ژوئن بیشترین افزایش را در ۱۳ سال گذشته داشته است. با وجود این گزارش سرمایه‌گذاران انتظار ندارند بانک مرکزی آمریکا فورا وارد عمل شده و نرخ بهره خود را بالا ببرد. همین نگاه سرمایه‌گذاران باعث شد سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از تورم به خرید طلا رو بیاورند. در حال حاضر توجه بازار روی اینکه تا‌ چه اندازه بانک مرکزی آمریکا نرخ تورم و استمرار آن را کم‌اهمیت خواهد شمرد، است. اگر آنچه در ژوئن رخ داد، مجددا تکرار شود احتمالا مسیر حرکت طلا نزولی خواهد بود.

بازار اوراق مسکن
نوسانات ناپایدار تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه کاهش قیمت را به ثبت رساند و روند صعودی روزهای پیشین خود را خنثی کرد. این اوراق که در معاملات روز سه‌شنبه در یک قدمی کانال ۶۰ هزار تومانی قرار داشت، موفق به پیشروی در سیر صعودی خود نشد و در عقبگرد از محدوده قیمتی خود افت ۵۰۰ تومانی معادل ۸۶/ ۰درصد را عاید سهامداران این دسته از سهام کرد. به این ترتیب هر فقره از اوراق «تسه»۹۸۱۲ در قیمت پایانی ۵۹ هزار و ۳۹۳ تومان بسته شد. روز گذشته عمده نماد‌های اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه افزایش قیمت را تجربه کردند. این امر سبب رشد میانگین قیمتی تسه‌ها تا‌ ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان در هر برگه شده است. اختلاف نه چندان زیاد میانگین قیمتی با بهای تسه ۹۸۱۲ ممکن است در روز‌های آتی سبب افزایش تقاضا و روند افزایشی قیمت‌ها در این نماد شود.

بازار نفت
افزایش فشار بر روند نفت

نفت وست‌تگزاس اینترمدییت که در پایان معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین رقم سه ساله خود نزدیک شده بود از صعود بیشتر باز ماند و در دادو‌ستد‌های روز گذشته به ۷۴ دلار و ۸۰ سنت رسید که کاهش ۶/ ۰ درصد را نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می‌شوند مگر اینکه تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن‌بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند. قیمت‌های نفت از ابتدای سال میلادی جاری تا‌کنون حدود۵۰ درصد رشد نشان می‌دهند. اوپک و متحدانش به‌تدریج در حال تسهیل محدودیت عرضه توافق‌شده در ماه مه سال ۲۰۲۰ هستند، اما اختلاف بین ریاض و ابوظبی بر سر سهمیه تولید امارات، مانع تسهیل بیشتر توافق کاهش عرضه این ائتلاف شده است، عاملی که به شاخص‌های نفت خام فشار می‌آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.