تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 2:05
کد خبر : 73659

جزئیات گفت‌وگوهای مصر و ایران در قاهره

جزئیات گفت‌وگوهای مصر و ایران در قاهره

ارمان شرق- یکی از اهداف مصر از این اقدام، تصحیح مسیر روابط با ایران و تلاش برای یافتن نقشی تازه به‌عنوان میانجی در روابط بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و تهران است، که این امر می‌تواند نفوذی را به مصر بدهد که در نهایت مزایای اقتصادی برایش داشته باشد.

العربی الجدید نوشت : منابع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید فاش کردند که اخیرا مشاوره‌هایی بین مصر و ایران با هدف بهبود روابط بین دو کشور و رسیدن به دیدگاهی نزدیک در مورد تعدادی از پرونده‌های منطقه‌ای انجام شده، تا این نزدیکی مانع از برخورد دوطرف شود، به ویژه آنکه سیاست خارجی جدید مصر در قبال تمام قدرت‌های بزرگ و دولت‌های منطقه‌ای، مبتنی بر عدم دخالت در بحران‌ها به طرفداری از هر طرفی بوده و در وهله اول، منافع مصر را در نظر دارد.

به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: به گفته منابع مذکور، قاهره در هفته گذشته میزبان یک هیات اطلاعاتی از ایران بود که با مسوولان بلندپایه در دستگاه اطلاعاتی مصر دیدار کرده و به بررسی مجموعه‌ای از پرونده‌های حساس بین دو کشور پرداختند که برای مدت طولانی باعث اختلاف و بحران در روابط بین مصر و ایران شده بود. هدف از این گفت‌وگوها، عادی‌سازی روابط کامل بین دو کشور نیست، بلکه هدف برپایی روابط متوازنی در ضمن کانال‌های مشخص و دائمی در راستای هماهنگی دوجانبه در مسائل مختلف و مربوط به قاهره و تهران، برای جلوگیری از هرگونه برخورد میان آنهاست.

درخصوص اینکه آیا این اقدام می‌تواند موجب برانگیخته شدن خشم طرف‌های منطقه مانند امثال عربستان و امارات شود که به تازگی روابط خوبی با مصر برقرار کرده‌اند، این منابع معتقدند که تحول بزرگی در دیدگاه سیاستگذاران خارجی مصر در قاهره ایجاد شده و ایشان مصمم هستند کلیدهای روابط و منافع مصر را تنها به یک دولت اختصاص ندهند، بلکه هر رابطه‌ای در منطقه را که به نفع مصر باشد، به‌کار گیرند و از طریق آن به بیشترین دستاورد برسند.

منابع مصری تاکید می‌کنند کاهش فشارهای کشورهای خلیج‌فارس بر قاهره، به‌دلیل توقف حمایت مالی و اقتصادی از سوی این قدرت‌ها، سهم زیادی در تلاش دولت مصر برای محدود کردن موانعی داشته است که پیش از این، نیروهای مذکور بر مصر اعمال می‌کردند و در ادامه مصر تلاش می‌کند نوعی توازن در روابط خود ایجاد کند.

این منابع تصریح کردند که تحول اخیر در دیدگاه مصر نسبت به رابطه با ایران، در سایه وجود پیام‌های قبلی از سوی ایران برای بهبود روابط بود، که قاهره به آنها پاسخی نمی‌داد و آخرین پیام از طریق کاردار ایران در مصر، ناصر کنعانی مطرح شد که در آن تمایل ایران برای بازگشایی صفحه تازه‌ای در روابط بین دو کشور و فراهم آمدن اراده سیاسی قوی برای این مهم بیان شده بود.

این خط‌مشی جدید مصر نتیجه جمع شدن متغیرهای متعددی است که از آن میان، تمایل دولت مصر به برنامه‌ریزی برای روابط خارجی این کشور و مشخص کردن مواضع قاهره در مورد مسائل منطقه‌ای است، که نمایندگی آن را کمیته‌ای به ریاست وزیر همکاری بین‌المللی سابق و مشاور فعلی عبدالفتاح السیسی، فایزه ابوالنجا بر عهده دارد.

طبق اعلام منابع مصری، جلسه‌های مقدماتی بین مسوولان امنیتی دو کشور برگزار شده که نتیجه آن، گرایش‌های جدیدی است مبتنی بر بی‌احترامی نکردن سران دو کشور به یکدیگر و عدم استفاده از یک خطاب سیاسی یا رسانه‌ای هجومی. در همین رابطه دستگاه‌های اطلاعاتی مصر آموزش‌هایی را برای رسانه‌های این کشور صادر کرده‌اند، مبنی بر توقف نمایش هر برنامه‌ای که دربردارنده بی‌احترامی به ایران یا نیروهایش در منطقه باشد، به همراه کنترل برخی اصطلاحات و توصیفاتی که در مورد نقش‌های ایران مطرح می‌شود.

یکی از اهداف مصر از این اقدام، تصحیح مسیر روابط با ایران و تلاش برای یافتن نقشی تازه به‌عنوان میانجی در روابط بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و تهران است، که این امر می‌تواند نفوذی را به مصر بدهد که در نهایت مزایای اقتصادی برایش داشته باشد.

فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و میزان تلاقی آن با منافع مصری، به یکی از دغدغه‌های اصلی در قاهره تبدیل شده است، ضمن اینکه پیام‌های طرف ایرانی همواره دربردارنده آمادگی تهران برای مراعات ملاحظات مصر یا نگرانی‌های آن در مورد نقش‌هایش در این منطقه و امنیت دریانوردی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب بوده است و این مساله برای تامین امنیت مسیر کشتی‌هایی که در کانال سوئز رفت و آمد دارند، برای قاهره از اهمیت حیاتی برخوردار است، همان‌طور که امور دیگری نظیر اوضاع سوریه هم برای مصر مهم است.

به گزارش منابع مصری، یکی دیگر از پیام‌هایی که در جریان گفت‌وگوها بین ایران و مصر مطرح شد، به امنیت شرکت‌های مصری مربوط می‌شود که در عملیات بازسازی در عراق که تهران نقش بزرگی در آن دارد، مشارکت خواهند داشت. این پرونده یکی از مواردی است که می‌تواند موجب بهبود روابط بین تهران و قاهره شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.