تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تیر 1400 - 9:51
کد خبر : 73394

پیشنهادات ۷گانه محمود صادقی به اژه‌ای

پیشنهادات ۷گانه محمود صادقی به اژه‌ای

ارمان شرق- محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم در پاسخ به تماس تلفنی دفتر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس جدید قوه قضاییه، پیشنهادات خود برای اصلاح روند کنونی این نهاد را ارسال کرده است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم در پاسخ به تماس تلفنی دفتر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس جدید قوه قضاییه، پیشنهادات خود برای اصلاح روند کنونی این نهاد را ارسال کرده است. متن این پیشنهادات ۷ گانه به شرح زیر است: «پیشنهاد اول: قوه قضاییه باید حافظ و امین اموال مردم باشد و حرمت مال مردم را مانند حرمت خون آنان بداند. لذا باید خود از هرگونه دست‌اندازی به اموال مردم اجتناب کند. بر این مبنا پیشنهاد می‌کنم: اولا‌، عملکرد بیست و پنج ساله حساب‌های سپرده قوه قضاییه توسط حسابرسان مستقل و دیوان محاسبات حسابرسی و گزارش آن برای عموم منتشر شود. ثانیا، سپرده‌گذاری غیرقانونی با استفاده از وجوه امانی مردم کلا متوقف شود.
پیشنهاد دوم: استقلال کانون وکلای دادگستری؛ قاضی مستقل و وکیل مستقل دو بال فرشته عدالت قضایی‌اند. استقلال کانون وکلا را به رسمیت بشناسید و برای همیشه پای قوه قضاییه را از فرآیند اعطا و لغو پروانه وکالت بیرون بکشید.
پیشنهاد سوم: حراست از استقلال قاضی؛ استقلال قاضی را همچون ناموس عدالت قضایی پاس بدارید و از هرگونه تعدی به آن، مخصوصا توسط ضابطان امنیتی، اکیدا جلوگیری کنید.
پیشنهاد چهارم: در مورد دادگاه‌های انقلاب؛ اولا، باتوجه به گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب، دادگاه‌های انقلاب فلسفه وجودی خود را از دست داده‌اند. لذا جا دارد منحل و صلاحیت‌های آنها حسب مورد به دادگاه‌های عمومی محول شود. ثانیا، در وضع موجود نظارت جدی بر رفتار و رویه‌های دادسرا و دادگاه‌های انقلاب ضروری است؛ روسای شعب دادگاه انقلاب را که معروف به برخورد‌های غیرقضایی هستند، ولو با ارتقای درجه، به جای دیگر منتقل کنید و قضات خوشنام و مستقل را به ‌کار‌ گیرید.
پیشنهاد پنجم: در مورد رسیدگی به جرایم سیاسی؛ طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی باید علنی و با حضور هیات منصفه باشد. اولا- دستور دهید قانون جرم سیاسی به دقت اجرا شود. ثانیا- قانون موجود اصلاح و ابهامات و ایرادات آن برطرف شود. طرح اصلاح قانون جرم سیاسی در مجلس دهم ارایه شد. می‌توانید با استفاده از آن لایحه اصلاح قانون جرم سیاسی را تدوین کنید.
پیشنهاد ششم: در مورد زندان‌‌ها؛ اولا، اداره زندان امری غیرقضایی است. آن را به قوه مجریه واگذار کنید. طرح واگذاری آن در مجلس دهم اعلام وصول شد. می‌توانید با استفاده از آن لایحه واگذاری اداره زندان‌ها به دولت را تدوین کنید. ثانیا، در وضع موجود زندان‌ها و ندامتگاه‌ها نیاز به نظارت جدی و مستقل دارند. طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها در مجلس دهم اعلام وصول شد. می‌توانید با استفاده از آن لایحه تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها را تدوین کنید.
پیشنهاد هفتم: اطلاع‌رسانی شفاف درباره پرونده‌های خاص و مهم از قبیل:
۱- ارایه گزارش درباره روند رسیدگی به پرونده اسقاط هواپیمای مسافربری اوکراینی
۲- ارایه گزارش درباره روند رسیدگی به پرونده هلدینگ یاس و تعاون سپاه
ارایه گزارش درباره روند رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی در قوه قضاییه؛ پرونده اکبر طبری، قاضی منصوری و…»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.