تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400 - 23:36
کد خبر : 73165

برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

ارمان شرق- اگر با این نگاه بگوییم که ایران و کره جنوبی که جام جهانی رفتند شانس بالایی دارند، نتایج این دو تیم روی هم تاثیر زیادی دارد. اگرتیم سومی به وجود بیاد که شانس داشته باشد برای گرفتن امتیاز از ایران و به هم زدن جدول و مدعی‌ها سه تیم شوند و چرخش امتیازات زیاد شود شانس صعود کم می‌شود. اگر دو تیم کره به طور موازی امتیاز بگیرند و باهم حریفانشان را ببرند و باهم به تساوی برسند، بله این گروه برای ایران بهتر است

مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا قرعه کشی شد و تیم ملی در گروه قابل قبولی قرار گرفت با این حال احتمال عدم میزبانی ایران در بازی های خانگی یکی از مهمترین غدغه ها و موانع در راه صعود به جام جهانی است.

صعود ایران به جام جهانی، از آن رویاهایی است که دور از دسترس نیست و با قرعه کشی امروز کمی راحت هم به نظر می‌رسد. مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی در کوالالامپور مالزی برگزار و ایران در گروه A با تیم های کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان همگروه شد. قرعه ای که در نگاه اول مناسب به نظر می رسد اما نباید فراموش کرد که علاوه بر رقبا، موانع دیگری نیز در مسیر تیم ملی قرار دارد که می تواند راه را برای سومین صعود پیاپی به جام جهانی دشوار کند.

بی شک مهمترین این موانع، احتمال پایین میزبانی ایران در این رقابت هاست. هرچند هنوز به صورت رسمی تصمیمات AFC برای نوع برگزاری این مسابقات اعلام نشده اما از شواهد و قراین اینگونه برمی آید که همچون مرحله قبلی مقدماتی جام جهانی (که بحرین میزبان شد) و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، این بار نیز میزبانی از ایران گرفته شود. وقتی رئیس فدراسیون فوتبال با تردید در این خصوص می گوید: «تأکید ما بر میزبانی در ایران است اما باید ببینیم کنفدراسیون چه تصمیمی می گیرد» پیشاپیش می توان حدس زد که بار دیگر قافیه را به رقبای عرب زبان منطقه باخته ایم.

در این میان یک نکته نباید برای صعود ایران به جام جهانی، مغفول بماند که آیا اینبار هم پای کرونا و ضعف واکسیناسیون در میان است یا همچنان چوب ضعف مدیریت فوتبال به ویژه عدم نفوذ در مجامع بین المللی را می خوریم.

در حال حاضر محتمل ترین تصمیم برای کشورهایی چون ایران که هنوز به ایمنی قابل قبولی به لحاظ واکسیناسیون نرسیده اند میزبانی در کشور ثالث (کشورهای ایمن به لحاظ کرونا) است.

گمانه زنی ها در حال حاضر بدین ترتیب است که سه کشور عربستان، امارات و قطر در منطقه غرب به عنوان گزینه های میزبانی مطرح خواهند شد و سه کشور استرالیا، کره جنوبی و ژاپن در منطقه شرق که کشورهای ناایمن می توانند یکی از آنها را به عنوان میزبان خود در بازی های خانگی معرفی کنند. اگر این فرض را جدی بگیریم ایران مثلاً می تواند قطر را به عنوان میزبان برگزیند که هم از امکانات خوبی برخوردار است و هم به لحاظ سیاسی روابط خوبی با این کشور در جریان است. اما با این حال در بازی های برگشت مقابل امارات و کره جنوبی باید در خاک آنها به میدان برود که ناگفته پیداست این نبرد نابرابر کار تیم ملی را دشوار خواهد کرد.
گروه بندی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در آسیا

با این تفاسیر یک سئوال بزرگ ذهن علاقمندان فوتبال را به خود مشغول می کند که اگر از نفوذ خوبی در کنفدراسیون فوتبال آسیا برخوردار بودیم آیا باز هم کرونا می توانست مانع میزبانی ایران در راه جام جهانی شود؟

در شرایطی که ایران به راحتی میزبانی بازی های مرحله پیشین مقدماتی و مرحله گروهی لیگ قهرمانان را از دست داد، هند با آن شرایط أسفناک کرونایی توانست میزبان گروه پرسپولیس در آسیا باشد و البته تیم ملی هم در شرایطی به بحرین رفت که این کشور در بحران غوطه ور بود و سخت ترین قرنطینه کرونایی را تجربه می کرد.

پس برای دانستن این موضوع که به واسطه عدم نفوذ و تأثیرگذاری مدیران ما در تصمیمات مهم و کلان AFC، چه آسیبی به فوتبال ایران وارد می شود به نگاه چندان عمیق و موشکافانه ای نیاز نداریم؛ فقط کافی است مروری به موارد مشابه پیشین داشته باشیم تا به راحتی دریابیم که حتی پیش از کرونا هم از حریفان صاحب نفوذ در کنفدراسیون آسیا، به اصطلاح فوتبالی ها «یک – هیچ» عقب بودیم، حال آنکه کرونایی هست و واکسیناسیونی نیست چه نبرد نابربری در پیش داریم.

نکته بعدی در خصوص گروه ایران، کشورهای سوریه و لبنان هستند که آنها نیز امتیاز میزبانی ندارند و یحتمل کشور ثالثی را برای میزبانی از تیم ملی ما اعلام می‌کنند!

برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام شد

ایران – سوریه ۱۱ شهریور

عراق – ایران ۱۶ شهریور

امارات – ایران ۱۵ مهر

ایران – کره جنوبی ۲۰ مهر

لبنان – ایران ۲۰ آبان

سوریه – ایران ۲۵ آبان

ایران – عراق ۷ بهمن

ایران – امارات ۱۲ بهمن

کره جنوبی – ایران ۴ فروردین ۱۴۰۱

ایران – لبنان ۹ فروردین ۱۴۰۱

آنالیز جلال چراغپور از گروه ایران
پس از قرعه کشی رقابت های مقدماتی جام جهانی، اغلب کارشناسان و مفسران فوتبال در این رابطه اظهارنظر کرده اند. ببینید جلال چراغپور در این باره چه می گوید:

*برای اینکه بفهمیم آیا ایران در دسته‌ای با شانس بالا در صعود قرار گرفته یا شانس سختی دارد ابتدا باید ببینیم کدام دو تیم مدعی جدی تر صعود هستند. اگر با این نگاه بگوییم که ایران و کره جنوبی که جام جهانی رفتند شانس بالایی دارند، نتایج این دو تیم روی هم تاثیر زیادی دارد. اگرتیم سومی به وجود بیاد که شانس داشته باشد برای گرفتن امتیاز از ایران و به هم زدن جدول و مدعی‌ها سه تیم شوند و چرخش امتیازات زیاد شود شانس صعود کم می‌شود. اگر دو تیم کره به طور موازی امتیاز بگیرند و باهم حریفانشان را ببرند و باهم به تساوی برسند، بله این گروه برای ایران بهتر است و منحنی نرمال تری نسبت به گروه دیگر وجود دارد. دلیل این است تیم‌هایی مثل لبنان و سوریه و امارات به طور مشخص امتیاز از هم نمی‌گیرند و توازن جدول را از بین می‌برد وشانس ایران برای صعود زیاد است. سوریه گربه سیاه عراق است و برای آن‌ها نمی‌توان از الان شانس صعود قائل شد.

*تیم ملی ایران بسیار با عرب‌ها بازی کرده و به خصوص در جام ملت‌ها نشان داد هرچه با این‌ها بیشتر بازی می کنیم بیشتر آن‌ها را می‌بریم؛ در نتیجه آسانی که فوتبال عرب‌ها برای ما دارد کره جنوبی ندارد. ولی کره جلوی ما و عراق به مشکل می‌خورد. حتی کره هم نمی‌تواند با اختلاف زیاد صعود کند. ولی ما که بیشتر با فوتبال حاشیه خلیج فارس بازی می‌کنیم این بازی ها برای‌مان به نسبت کره راحت تر است. در پایان آن تیمی که در این گروه دچار چالش می شود کره جنوبی است و من مشکوکم که کره بتواند اول شود و اگر تیم اول نباشد کارش سخت می شود.

*این که مردم و کارشناس ها چه می‌گویند با آنچه در تیم ملی می‌گذرد متفاوت است. بازی با سوریه از لحاظ خود فوتبالش ما را آزار نمی‌دهد اما شکل فوتبال این تیم برای ما هزینه بر خواهد بود از لحاظ مصدومیت و سختی بازی؛ بعد از آن هم باید با عراق بازی کنیم. اگر بتوانیم از این دو تیم خوب عبور کنیم مقابل امارات تکلیف‌مان مشخص می‌شود. روزی که به کره می‌رسیم خیلی مهم است که ما با امارات چه نتیجه ای گرفته باشیم. قبل از اینکه بازی ها برای ما مهم باشد استراتژی آرایش تیم ملی مهم است. استراتژی بازی با سوریه وقتی به عراق میرسد کاملا لو رفته است؛ اگر آن دو بازی را برنامه صحیحی نداشته باشیم روزی که به امارات می‌رسیم چیزی برای پنهان کردن از اماراتی ها نداریم. روز به روز اطلاعات تیم ها درمورد استراتژی ایران بیشتر و عمیق تر می‌شود و استراتژی، سیستم، توزیع نفرات و نیرو و همچنین مخفی کردن استراتژی، حیاتی است و داشتن الگو برای هر بازی بسیار مهم خواهد بود.

او در مورد احتمال انجام بازی‌های متمرکز اظهار کرد: شرایط بازی متمرکز بعد از عادت به آب و هوا با توجه به نبودن هواداران بهتر می‌شود. ما در بحرین چند بازیکن مثل امیری را از دست دادیم و اگر به جای چهار بازی پنج بازی داشتیم تلفات بیشتر میشد. اگر در خانه بازی داشته باشیم هوای خانه باعث می‌شود تیم احساس غربت نکند. در شهریور تا پانزده مهر در کشورهای حاشیه خلیج فارس خرما پزان است و شرایط بسیار سخت خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.