تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400 - 7:12
کد خبر : 73101

رییسی در «قوه» نیست؟

رییسی در «قوه» نیست؟

ارمان شرق- عصر روز گذشته بالاخره خبری مبنی بر خداحافظی غیررسمی سیدابراهیم رییسی از قوه قضاییه هم منتشر شد و او با کسب اجازه از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، از ورود خود به فرآیند انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم خبر داد تا به نوعی بتوان از حالا از خداحافظی‌اش از قوه قضاییه سخن گفت.

تنها و سی و چهار روز تا مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی در قامت رییس دولت سیزدهم باقی مانده ولی هنوز سرنوشت قوه قضاییه در دوران پسارییسی مشخص نیست. غلامحسین محسنی اژه‌ای، مرتضوی‌مقدم و علیرضا اعرافی سه چهره‌ای به شمار می‌روند که از پیش از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌شان به میان رسانه‌ها کشیده شده ولی همچنان هیچ‌یک قطعا مسوولیت قوه قضاییه را برعهده نگرفته‌اند هرچند که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نام اژه‌ای در یکی، دو هفته اخیر بیش از سایر افراد مطرح شد. طرح نامی که البته بیش از آنکه با استقبال حقوقدانان و فعالان سیاسی و مدنی و اجتماعی مواجه شود، با ابراز نگرانی آنان همراه شد اما او هم هنوز رییس قوه قضاییه نشده است. جالب آنکه مرتضوی‌مقدم نیز که گزینه‌ای به نسبت خوش‌نام محسوب می‌شود و البته برخوردار از استقبال بدنه قوه قضاییه، روز گذشته اخبار منتشرشده درباره خود را بار دیگر تکذیب کرد تا ابهامات درباره این نهاد همچنان پابرجا باشد. رییس دیوان عالی جمهوری اسلامی در اظهاراتی که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده، در مرحله اول تاکید کرده که اخبار منتشرشده درباره ریاست او بر قوه قضاییه صحت ندارد. این مقام مسوول همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شده که خبری درباره انتصاب خود به عنوان رییس آینده قوه قضاییه ندارد.
یکی از نکات قابل‌توجه این پرسش و پاسخ کوتاه، نه پاسخ‌های مرتضوی‌مقدم بلکه پرسش خبرگزاری صداوسیما است. این خبرگزاری از رییس دیوان عالی کشور پرسیده که نشستی برای انتخاب رییس آینده قوه قضاییه برگزار خواهد شد یا خیر که مرتضوی‌مقدم درباره آن ابراز بی‌اطلاعی کرده ولی همین که این خبر به این خبرگزاری رسیده، می‌تواند نشانی باشد از ورود جدی‌تر نهادهای بالادستی جمهوری اسلامی به فرآیند انتخاب رییس آینده قوه قضاییه، به ویژه آنکه عصر روز گذشته بالاخره خبری مبنی بر خداحافظی غیررسمی سیدابراهیم رییسی از قوه قضاییه هم منتشر شد و او با کسب اجازه از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، از ورود خود به فرآیند انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم خبر داد تا به نوعی بتوان از حالا از خداحافظی‌اش از قوه قضاییه سخن گفت. سیدابراهیم رییسی در نامه خود به رهبری «با تشکر از اعتماد، حمایت‌ها و راهنمایی‌های حکیمانه معظم‌له در دوره مسوولیت خود در دستگاه قضایی و همچنین الطاف ویژه ایشان نسبت به عملکرد دو سال گذشته قوه قضاییه در دیدار اخیر با مسوولان این قوه، با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و معظم‌له درخصوص ریاست قوه قضاییه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند.»
منبع:اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.