تاریخ انتشار : دوشنبه 7 تیر 1400 - 14:14
کد خبر : 72865

رهبر انقلاب: ممکن است با بعضی نظرات شورای نگهبان موافق نباشم، اما طبق قانون و وظیفه عمل کردند

رهبر انقلاب: ممکن است با بعضی نظرات شورای نگهبان موافق نباشم، اما طبق قانون و وظیفه عمل کردند

ارمان شرق- بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم، اما شورای نگهبان بر طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکند، بر طبق قانون عمل میکند. اینها مردمان متشرع و پرهیزگاری هستند و مقید به وظیفه‌ی دینی هستند، طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکنند. حالا ممکن است بنده مثلاً با یک مورد، دو مورد یا کمتر یا بیشترش موافق هم نباشم اما اعتقادم بر این است که آنها [طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکنند].

آیت الله خامنه‌ای صبح امروز دیدار رییس و مسئولان قوه قضائیه که در سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران ایشان برگزار شد، فرمودند: شهید بهشتی حق بزرگی بر گردن کشور و ملت دارند و آن پایه‌گذاری دادگستری اسلامی است. کار، کار آسانی نبود و کار دشواری بود. ایشان یک حرکت جدیدی را برای قوه‌ی قضائیه شروع کرده بود.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: ایشان یک عالم متفکر بود، نظریه‌پرداز بود. مرحوم آقای بهشتی حقاً شخصیت برجسته و ممتازی بود. انقلابی بود. واقعاً انقلابی بود. پرتلاش بود. از بن دندان معتقد به مبانی انقلاب بود ایشان. مرحوم شهید بهشتی به معنای واقعی کلمه پایبند به مبانی انقلاب و مبانی امام رضوان اللّه علیه بود و پرهیزگار هم بود، مرد مؤمن و متشرعی بود. بنده با ایشان زیاد معاشر بودم. خیلی متشرع بود، خیلی پرهیزگار بود، خیلی در حرکت در جهت دین و مسائل دینی جدی بود. علاوه بر این‌ها ایشان از ارکان تدوین قانون اساسی است. یعنی حق این بزرگوار بایستی شناخته بشود و گذارده بشود.

آیت الله خامنه‌ای افزودند: منافقین در مثل امروزی -هفتم تیر- جنایت بزرگی کردند در حق ملت ایران که این شخصیت برجسته با عظمت ممتاز را با حدود هفتاد نفر شخصیت‌های دیگر از این کشور گرفتند و این قاتل‌ها، قاتل‌هایی که خودشان اعتراف کردند به این جنایت و به این حرکت فجیع به این معنا که اعترافاتشان در دسترس است، امروز در همین کشور‌های مدعی حقوق بشر آزادانه دارند رفت و آمد می‌کنند، زندگی می‌کنند، در فرانسه و کشور‌های دیگر اروپا و دولت‌های اروپایی.

ایشان یادآورشدند: دولت فرانسه و دیگران خجالت نمی‌کشند که با بودن این‌ها و با حمایت از این‌ها و با تریبون دادن به این‌ها حتی در مجالس ملی‌شان، در عین حال ادعای حقوق بشر می‌کنند. یعنی واقعاً وقاحت این غربی‌ها یک چیز فوق‌العاده و عجیبی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: لازم است یک خدا قوّتی به جناب آقای رئیسی عرض بکنیم. ایشان در این دو سال و چند ماهی که مسئولیت قوه قضائیه را داشتند حقاً زحمت کشیدند، تلاش کردند، کار‌های خوبی انجام گرفت در این قوه و حرکت جناب آقای رئیسی در قوه قضائیه مصداق همان چیزی بود که ما همیشه تکرار می‌کنیم؛ [یعنی]حرکت جهادی، حرکت جهادی؛ یعنی جدی، شبانه‌روزی، پرتلاش، پرانگیزه، یک حرکت این‌جوری بود بحمداللّه. آثار خوبی هم داشت و مهمترین اثر این حرکت همین بود که امید مردم به قوه قضائیه را زنده کرد، احیا کرد، مردم را به قوه قضائیه خوش بین کرد.

آیت الله خامنه‌ای فرمودند: ما شکایت‌های مردم را از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم، خیلی تفاوت هست بین آن قبل از این دو سال و اندی با بعد از این دو سال و اندی در نظرات مردم. خیلی تفاوت هست. امید و اطمینان به قوه را زنده کرد. این سرمایه اجتماعی است، این اعتماد مردم به دستگاه‌های فعال در جمهوری اسلامی یک سرمایه بزرگ اجتماعی است.

ایشان افزودند: چند نکته را بنده باید عرض بکنم که ان‌شاءاللّه در آینده حرکت قوه قضائیه مورد توجه قرار بگیرد: در درجه اول مسئله رویکرد تحولی در قوه است. البته تحول به معنای درست کلمه در یک سال و دو سال و این‌ها انجام نمی‌گیرد، اما شروع این حرکت در قوه قضائیه و اتخاذ این جهت‌گیری و این رویکرد چیز بسیار مهمی بود. این باید ادامه پیدا کند، متوقف نشود بلکه باید شدت پیدا کند.

آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: سند تحول قوه قضائیه، سند قوی خوبی است. این سند به معنای واقعی کلمه عملیاتی است و شعاری و ظاهری نیست. همین سند را ملاک عمل قرار بدهید.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه گفتند: بحث مبارزه با فساد در درون قوه که این هم خب شروع شد، کار بسیار خوبی است و جزو واجب‌ترین کار‌ها و اولی‌ترین کار‌های قوه‌ی قضاییه یکی‌اش این است. البته من این را عرض بکنم گاهی اوقات جنجال راجع به وجود فساد در قوه قضاییه به جوری افراطی می‌شود که به قضات شریف، پاکدامن، مؤمن هم اهانت می‌شود.

ایشان یادآورشدند: به عناصر مؤمن که بدون شک در قوه قضائیه این‌ها اکثریت‌اند، نباید بی‌مهری بشود. لکن عنصر فاسد ناباب ولو کم هم که باشد تأثیر خودش را می‌بخشد. باید به شدت با این مسئله برخورد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه از انتخابات ریاست جمهوری گفتند و افزودند: این انتخابات حقاً و انصافاً حماسه بود. به معنای واقعی کلمه حماسه این مردم بود، حماسه آفریدند. تلاش‌هایی انجام می‌گیرد، نامه می‌نویسند، در فضای مجازی حرف می‌زنند، که عظمت این انتخابات را انکار کنند، اما فایده‌ای ندارد. این تلاش بیهوده است. تحلیل‌گرانی که چشمشان به این انتخابات بود، آن‌ها می‌فهمند چه اتفاقی افتاد.

آیت الله خامنه‌ای یادآور شدند: در کجای دنیا معمول است و دیده می‌شود که همه دستگاه‌های تبلیغاتی مخالف، فعال و مؤثر به کار بیفتند برای اینکه به مردم نهیب بزنند که در انتخابات شرکت نکنید. رادیو‌های آمریکا، رادیو‌های انگلیس، رادیو‌های بعضی از کشور‌های مرتجع و روسیاه به کار بیفتند، عناصری از خودشان، عناصر خائنی هم از ایرانی‌هایی که زیر پرچم آمریکا و انگلیس زندگی می‌کنند و از آن‌ها ارتزاق می‌کنند، این‌ها شروع کنند از مدت‌ها پیش در رادیو، در تلویزیون، در ماهواره، در فضای مجازی به خصوص، نه یکی دو تا، صد‌ها بلکه هزاران شبکه و کار و مسیر برای اینکه مردم را از انتخابات دور کنند.

ایشان در ادامه گفتند: دستگاه تبلیغاتی دشمن برای کاهش مشارکت به مشکل معیشتی مردم امید بسته بود؛ بعضی از حوادثی که بعداً اتفاق افتاد مثلاً بحث احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت‌ها، این‌ها را هم بهانه می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حالا بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم، اما شورای نگهبان بر طبق وظیفه دینی و بر طبق قانون عمل می‌کند. این‌ها مردمان متشرع و پرهیزگاری هستند و مقید به وظیفه دینی هستند، طبق وظیفه دینی عمل می‌کنند. حالا ممکن است بنده مثلاً با یک مورد، دو مورد یا کمتر یا بیشترش موافق هم نباشم، اما اعتقادم بر این است که آن‌ها طبق وظیفه دینی عمل می‌کنند.

آیت الله خامنه‌ای فرمودند: یکی از بهانه‌ها بحث احراز صلاحیت‌ها بود، یکی از بهانه‌ها مسائل معیشتی بود و شروع کردند یقه‌درانی کردن برای اینکه مردم را از پای صندوق‌ها منصرف کنند و امیدشان هم این بود که مشارکت مردم حدود بیست درصد مثلاً یا بیست و پنج درصد در انتخابات باشد.

رهبر معظم انقلاب گفتند: خب با یک چنین وضعی مردم این‌جور می‌آیند شرکت می‌کنند، با وجود کرونا که حالا محاسباتی که کردند آدم‌های کارشناس می‌گویند لااقل ده درصد از عدم شرکت‌ها مربوط به کرونا است که اگر چنانچه آن را محاسبه کنیم نزدیک به شصت درصد مشارکت است که چیز خوبی است.

آیت‌الله خامنه‌ای به برخی تحلیل‌های غلط درباره آراء باطله نیز اشاره کردند و گفتند: این آراء، ابداً به معنای جدایی آن‌ها از نظام نیست، بلکه بر عکس است، زیرا کسی که پای صندوق رأی آمده و فرد مقبول خود را در لیست نامزد‌ها ندیده، ولی اسم شخص مورد نظرش را نوشته یا رأی سفید داده، در واقع علاقه‌مندی خود را به صندوق رأی و نظام نشان داده است.

ایشان برخی حوادث در جریان انتخابات را مایه تجربه و عبرت دانستند و گفتند: در مناظره‌ها تنوع سلایق مشاهده شد، در عین حال همه نامزد‌های محترم بر خلاف القاء دشمن در این مسئله هم‌نظر بودند که مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد و بن‌بستی وجود ندارد البته یکی می‌گفت راه‌حل من درست است و دیگری می‌گفت راه‌حل من.

رهبر انقلاب افزودند: در مناظره‌ها، بعضی کاندیدا‌ها از مواضع انقلاب دفاع کردند و با ادب و رعایت‌های لازم شرعی سخن گفتند، ولی برخی، بداخلاقی‌هایی کردند که مایه تأسف است.

ایشان با یادآوری رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و فحاشی نامزد‌ها علیه یکدیگر، افزودند: آمریکایی‌ها سرمشق‌های خوبی نیستند بنابراین در مسائل سیاسی باید با رعایت ادب و جهات اخلاقی و شرعی و بدون اهانت و تهمت، سخن گفت نه اینکه از شیوه‌های فحاشی و اهانت آمریکایی‌ها و ترامپ استفاده کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان یک مقام آمریکایی درباره انتخابات کشورمان، گفتند: انتخابات آمریکا در چشم همه دنیا مفتضح شد حالا همان مفتضحین بعد از چند ماه زبان درآورده و از انتخابات ایران ایراد می‌گیرند در حالی‌که آن‌ها با آن افتضاح، دیگر نباید یک کلمه راجع به انتخابات حرف بزنند.

رهبر انقلاب با تقدیر از برخورد خوب مسئولان و دیگر نامزد‌های انتخابات با رئیس‌جمهور منتخب گفتند: بعد از انتخابات و پیروزی نامزد مقبول مردم با رأی خوب و درصد بالای آراء، مسئولان تراز اول و سایر نامزد‌ها بسیار خوب برخورد کردند و با دیدار با رییس جمهور منتخب، تبادل نظر و پیام تبریک، طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور را نشان دادند.

ایشان با مقایسه این رفتار متین با درگیری‌های پس از انتخابات آمریکا، خداوند را به دلیل وجود این نعمت در کشور شکر گذاشتند و افزایش این جهت‌گیری‌ها را خواستار شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای در پایان ابراز امیدواری کردند نتیجه انتخابات بر مردم و رئیس‌جمهور منتخب مبارک باشد و مسئولان بتوانند وظایفی را که برعهده دارند به خوبی انجام دهند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در چهار محورِ «اجرای سند تحول در قوه قضائیه»، «مبارزه با فساد»، «احیاء حقوق عامه» و «مردمی شدن» قوه قضائیه، به بیان گزارش یکساله از عملکرد خود و همکارانش پرداخت.

رئیس قوه قضائیه ابلاغ و آغاز اجرای سند تحول قضایی را از جمله مطالبات محقق‌شده رهبر انقلاب برشمرد که موجب تسهیل کار قضات، تسریع دادرسی‌ها و کاهش ۲۰ روز از متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در این دستگاه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، مبارزه با فساد را گفتمانی ملی برشمرد و با اشاره به کاهش آمار تخلفات درون قوه قضائیه، به بازگرداندن بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور و قطعی شدن احکام مجرمان پرونده‌های کلان اقتصادی اشاره کرد.

آقای رئیسی با اشاره به نظام‌یافته شدن حقوق مالکیت و رفع تصرف از هزاران هکتار از اراضی ملی در سال گذشته، توجه به مسائل محیط‌زیستی و اجرای طرح کاداستر را از دیگر اقدامات این دستگاه در جهت احیای حقوق عامه برشمرد.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه پشتوانه مردمی این دستگاه به واسطه تقویت ارتباطات مردمی بیش از گذشته شده است، از رسیدگی ویژه به پرونده‌های کثیرالشاکی و مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین صدور بخشنامه‌هایی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و ممانعت از تصمیمات خلق‌الساعه بانک‌ها در این حوزه خبر داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.