تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 10:34
کد خبر : 72746

شرایط کشور محصول سیاست‌ اصولگرایان است

شرایط کشور محصول سیاست‌ اصولگرایان است

ارمان شرق- با پایان گرفتن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بازار تجزیه و تحلیل‌ها داغ شده است و ۲ جناح اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران هر کدام با توجه به خط فکری خود به تحلیل این انتخابات می‌پردازند. حسین انصاری‌راد، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به تحلیل انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است که مشروح آن به شرح زیر است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاملاً مهندسی‌شده و یک‌طرفه طراحی شده بود. از اول هم مشخص بود که حریف و رقیبی برای آقای رئیسی وجود ندارد.

با پایان گرفتن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بازار تجزیه و تحلیل‌ها داغ شده است و ۲ جناح اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران هر کدام با توجه به خط فکری خود به تحلیل این انتخابات می‌پردازند. حسین انصاری‌راد، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به تحلیل انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است که مشروح آن به شرح زیر است.

*سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را چطور تحلیل می‌کنید؟

از اول هم مشخص بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حریف و رقیبی برای آقای رئیسی وجود ندارد. آنها حتی آقای لاریجانی را هم که از وفاداران باسابقه اصولگرایان است، حذف کردند. اصلاح‌طلبان هم که نتوانستند حتی کاندیدای درجه دوم‌شان را به میدان آورند. بنابراین انتخابات به معنای واقعی کلمه وجود خارجی نداشت.

چشم‌انداز روشنی از سیاست‌های اصولگرایان دیده نمی‌شود

*با توجه به اینکه بیشتر ارکان اصلی نظام به دست اصولگرایان افتاده و به نوعی حاکمیت یکدست شده است، چه آینده‌ای برای ایران متصور هستید؟

این وضعیتی که کشور ما تا به امروز تجربه کرده معلول سیاست‌های اصولگرایان است؛ یعنی شرایط فعلی کشور چه از نظر سیاسی و اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و اجتماعی همه و همه محصول مدیریت اصولگرایان است. اصلاح‌طلبان در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی اختیارات کامل نداشتند و به نوعی کارگزار و تدارکات‌چی بودند. به هر صورت چشم‌انداز امیدبخش و روشنی از نتیجه و حاصل سیاست‌های اصولگرایان دیده نمی‌شود.

*میزان آرای باطله در این دوره از انتخابات افزایش چشمگیری داشته است؛ در اراک و همدان میزان آرای باطله در انتخابات شوراها رتبه یک را آورده است و در شهرهای دیگر نیز این آمار زیاد بوده. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم آرای باطله رتبه دوم را به دست آورد. به نظر شما علت این اتفاق چیست؟

علت این است که به نوعی حتی فرصت برگزاری انتخابات رقابتی و آزاد ندادند. ناامیدی مردم از صندوق رأی به همین دلایل بوده است وگرنه در همین انتخابات اخیر در سال ۹۶ جمعیت قابل توجهی پای صندوق‌های رأی رفتند. البته آقای روحانی هم به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرد و از آن طرف اصولگراها نیز در مقام دولت مسلط اجازه ندادند کار درست انجام شود و به رئیس‌جمهور نیز اختیاراتی ندادند که بتواند سیاست‌های خود را اعمال کند. آنها در بحث اف‌آی‌تی‌اف سنگ‌اندازی کردند. این وضعیت کشور محصول تصمیم‌گیری‌های اصولگراها و قدرت مسلط در کشور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.