تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 8:09
کد خبر : 71703

حفظ جمهوریت با رای تک تک مردم

حفظ جمهوریت با رای تک تک مردم

آخرین فرصت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تبلیغات دیروز در تب و تاب ائتلاف و انصراف گذشت. درحالی که باتوجه به چینش ۵ کاندیدای اصولگرای انتخابات پیش‌رو بحث انصراف برخی از این کاندیدا به‌سود کاندیدای اصلی، از همان ابتدای کار ازجمله مباحث پرتکرار این انتخابات بود، بحث از ائتلاف که به‌نحوی آن‌روی سکه انصراف

آخرین فرصت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تبلیغات دیروز در تب و تاب ائتلاف و انصراف گذشت. درحالی که باتوجه به چینش ۵ کاندیدای اصولگرای انتخابات پیش‌رو بحث انصراف برخی از این کاندیدا به‌سود کاندیدای اصلی، از همان ابتدای کار ازجمله مباحث پرتکرار این انتخابات بود، بحث از ائتلاف که به‌نحوی آن‌روی سکه انصراف بود و بیشتر به دو کاندیدای غیراصولگرای انتخابات پیش‌رو اشاره شد، با نزدیک شدن به ۲۴ ساعت پایانی بالا گرفت و بالاخره در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه اولین بمب خبری منفجر شد. مهرعلیزاده کنار کشید تا همتی عملا تنها کاندیدای غیراصولگرای انتخابات باشد. به همین خاطر بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب موضع خود را روشن کردند و تصمیم به حمایت از او گرفتند و بر همین اساس دیروز بازار حمایت از همتی میان اصلاح‌طلبان داغ‌تر شد؛ چنان‌که الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز با این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار کرد.
انصراف مهرعلیزاده و بحث از ائتلاف و همراهی‌اش با همتی اما در ادامه فضایی را ایجاد کرد که بسیاری از اصلاح‌طلبان، از سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات گرفته تا برخی از دیگر چهره‌ها از مهرعلیزاده تشکر کنند و این تصمیم او را اقدامی موثر در سرنوشت انتخابات تفسیر کنند. اما در جبهه اصولگرایان فضا متفاوت بود. یک هفته‌ای هست که احزاب و اشخاص اصولگرا در تلاشند تا مگر بالاخره ۴ کاندیدای حاضر در صحنه را اقناع کنند که به‌نفع رییسی کنار بکشند. اما تا دیروز هیچ‌کدام حاضر به انصراف نشدند و حتی دیروز صبح نمایندگان مجلس نیز وارد عمل شدند و در این باره خطاب به ۴ نامزد اصولگرا نامه نوشتند. ساعات بعد اما بالاخره موتور انصرافیون به کار افتاد و این زاکانی بود که هنوز به نیمروز نرسیده، چراغ اول را روشن کرد. او که شاید بیش از ۳ کاندیدای اصولگرای دیگر به انصراف نزدیک و بیش از آنان به عنوان «پوششی» مطرح بود و پیدا بود که تا انتها در رقابت نمی‌ماند، دیروز پیش از دیگران انصراف داد. حال آنکه از انصراف ۳ نفر دیگر دست‌کم تا حوالی غروب خبری نشد و درنهایت سعید جلیلی نیز از ادامه حضور در صحنه کنار کشید تا به جز همتی غیراصولگرا و رییسی که گزینه اصلی اصولگرایان است، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در میانه میدان انتخابات حاضر باشند. جالب آنکه درحالی هنوز خورشید چهارشنبه غروب نکرده، جلیلی کنار کشید و صبح چهارشنبه سخنگوی ستادش گفته بود که بنای کناره‌گیری ندارند و برنامه‌هایشان تا انتهای شب، پر است. ادعایی که البته به‌نحوی دیگر ازسوی رییس ستاد قاضی‌زاده هاشمی نیز مطرح شد و او البته پای آن ایستاد و کنار نرفت. فارغ از این تحرکات دقیقه نودی کاندیداها و ستادها اما چهره‌های شاخص سیاسی اغلب مسیری دیگر پی گرفته و در پیام‌هایی جداگانه به حضور مردم در صحنه، دفاع از نفس جمهوری و نهاد انتخابات پرداخته و شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند. سیدحسن خمینی با انتشار بیانیه از از مردم خواست تا با رأی صحیح از جمهوریت دفاع کنند. به‌علاوه این، موضوع انتخابات شوراها نیز از دستورکار خارج نشده بود و دیروز سیدمحمد خاتمی علاوه بر اینکه از مردم خواست در انتخابات روز جمعه شرکت کنند به‌طور مستقیم به موضوع انتخابات شوراهای شهر و روستا وارد شد و از فهرست انتخاباتی جهبه اصلاحات ایران رسما دفاع کرد.
منبع:اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.