تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 8:34
کد خبر : 71257

کاندیداهای اصولگرا به اجماع می‌رسند؟

کاندیداهای اصولگرا به اجماع می‌رسند؟

ارمان شرق- اگر این کاندیداها احساس می کنند که این زمینه رای آوری را دارند خودشان مشخص کنند ماندنشان به نفع یا ضرر است. بنابراین باید تصمیمشان را بگیرند. فکر می کنم دوستان کاندیدا خودشا یقینا چنین فکری را دارند که اگر زمینه رای کمتری داشتند در آن زمان تصمیم دیگری بگیرند.

سبحانی نیا از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که این مناظرات چندان که باید روی مشارکت و نظر مردم برای حضور در انتخابات تاثیری نگذاشته است.

مناظرات انتخابات ریاست جمهوری چندان که باید مورد توجه مردم و فعالان سیاسی واقع نشده است. حجت الاسلام حسین سبحانی نیا از چهره های سیاسی اصولگرا ضمن تایید این گزاره، در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: هر چند مناظره اول از مناظره دوم بهتر بود و کمتر کاندیداها به یکدیگر حمله می کردند و تهمت می زدند اما به نظر می رسد این مناظرات چندان که باید روی مشارکت و نظر مردم برای حضور در انتخابات تاثیری نگذاشته است.

او عنوان می کند که برنده و بازنده مناظره چندان مهم نیست بلکه اخلاق مداری کاندیداها مهم است.

سبحانی نیا می گوید کاندیدای پوششی نداریم اما در عین حال اشاره می کند که اگر همه کاندیداهای اصولگرا بیایند رأی یکدیگر را جذب می کنند که این خود مشکل است بنابراین باید این کاندیداها براساس نظرسنجی هایی که صورت می گیرد به نفع کاندیدایی که رأی بیشتری دارد و به عبارتی رأی آور است کنار برود.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین سبحانی نیا از نمایندگان ادوار مجلس را می خوانید؛

**********

* آقای سبحانی نیا! تحلیل شما از ۲ مناظره برگزار شده چیست؟ از نگاه شما برنده و بازنده این دو مناظره چه کسی بود؟

مناظره دوم مناظره بدی نبود اما در نهایت مورد انتقاد کاندیداها قرار گرفت و انتظارشان این بود که سوالات، سوالات کاربردی تر و مورد خواست عموم مردم باشد. همچنین مجالی برای تبیین سوالات نبود ضمن اینکه برخی از کاندیداها به حاشیه می پرداختند و به سوالات طبق زمان کم پاسخ می دادند.
مناظره اول بهتر از مناظره دوم بود

در مجموع مناظره اول از مناظره دوم بهتر بود و کاندیداها کمتر به یکدیگر حمله کردند مردم هم می خواهند رییس جمهور آینده و آقایانی که کاندیداهای ریاست جمهوری هستند برنامه ها، طرح ها و راهکارهایشان را تشریح کنند نه اینکه به این و آن پرخاش کنند به ویژه مسائلی را مطرح کنند که اصلا در این شرایط اصلا مناسب نیست.
حمله به کاندیداهای دیگر برای جذب رأی جواب نمی دهد

*برنده و بازنده مناظره از نگاه شما چه کسی بود؟

بحث برنده و بازنده چندان مطرح نیست هر کدام از کاندیداها مطالبی را به نحوی مطرح کردند از نگاه بنده اخلاق مداری از اصولی است که در مرام، مذهب و دین ما و در نهایت در جامعه ما مقبولیت دارد و بداخلاقی به هر شکلی که باشد مورد پسند نیست و جواب نمی دهد. از اینکه ما بخواهیم با حمله به این و آن، تهمت زدن و طرح مسائلی که صرفا برای ایجاد جنگ روانی در جامعه است از این شیوه ها استفاده کنیم جواب نمی دهد. فکر می کنم رییسی اخلاق مدارانه عمل کرد و سعی کرد به این و آن حمله نکند علی رغم اینکه مورد خطاب آقایان قرار می گرفت از وقتی که به او اختصاص داده شده بود استفاده نکرد. من در مجموع فکر می کنم نظر بسیاری به این شیوه مثبت بود.

*تفاوت این دو مناظره با سالهای قبل به ویژه ۹۶ چیست؟

این مناظره ها به جز در مناظره اول که بداخلاقی هایی صورت گرفت و مردم خوششان نیامد در مجموع بهتر از مناظره دور قبل ریاست جمهوری بود.

* با وجود اینکه شورای ائتلاف و وحدت ، هر دو روی رییسی اجماع کردند، حضور بقیه کاندیداها را چگونه تحلیل می کنید؟

اگر اینها همه بیایند ممکن است آراء یکدیگر را جذب کنند به هر حال این مشکل وجود دارد اما در مجموع بودن این آقایان در این مرحله مثبت است برای اینکه هر کدام برای خود نظر، طرح و برنامه ای دارد و این مسئله زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم می کند بنابراین بودن آقایان خوب است البته تا بعد از مناظره سوم. اما در آستانه برگزاری انتخابات باید بررسی کنند با وجود نظر سنجی هایی که صورت گرفته رای آوری دارند یا ندارند.
کاندیداهای اصولگرا باید تصمیمشان را برای ماندن یا نماندن بگیرند

اگر این کاندیداها احساس می کنند که این زمینه رای آوری را دارند خودشان مشخص کنند ماندنشان به نفع یا ضرر است. بنابراین باید تصمیمشان را بگیرند. فکر می کنم دوستان کاندیدا خودشا یقینا چنین فکری را دارند که اگر زمینه رای کمتری داشتند در آن زمان تصمیم دیگری بگیرند.

*از ابتدا گفتند که قالیباف نیاید و رییسی بیاید تا اجماع شود اما حالا که آقای رییسی آمده به نظر می رسد نتوانسته اجماع ایجاد کند، نظر شما در این باره چیست؟

از نظر گروه ها و جمعیت های سیاسی، آقای رییسی آن اجماع موردنظر را ایجاد کردند یعنی گروه های مرجع اعم از شورای ائتلاف، شورای وحدت، جبهه پایداری و سایر گروه هایی که در جبهه انقلاب و اصولگرایی نقش آفرین هستند الان از آقای رییسی حمایت می کنند پس آن اجماع مورد نظر در گروه های مرجع ایجاد شده است.

تاثیر ۲ مناظره بر میزان مشارکت مردم /کاندیداهای اصولگرا به اجماع می‌رسند؟
کاندیداهایی که رأی شان پایین است باید تصمیم بگیرند

* این اجماع بین این چند کاندیداها هم ادامه خواهد یافت یا…

فکر می کنم اینها در پایان کار به این جمع بندی برسند که زمینه رأی آوری شان چقدر است اگر احساس شود نظرسنجی ها جواب نداده یا رای شان پایین است ممکن است تصمیم دیگری بگیرند.

من این گونه فکر نمی کنم که پوششی حضور یافته باشند. الان که به صورت جدی بحث می کنند و برنامه هایشان را ارائه می کنند تا ببینند مردم چه نگاهی به آنها پیدا می کنند اگر آن نگاه مثبت بود ممکن است بمانند اما اگر این گونه نبود ممکن است نظرشان را تغییر دهند. نهایتا اینکه فاصله بین کاندیداها و رییسی زیاد است و دو سه برابر و بعضا بیشتر از آقایان دیگر است.

* جلیلی و محسن رضایی اصرار دارند تا آخر می مانند این مسئله تا چه حد می تواند روی سبد رأی رییسی اثر بگذارد و متزلزل کند؟

من فکر نمی کنم. به نظر می رسد مردم نهایتا به یک تصمیم برسند که چه کسی رای بیشتر و رای آوری بیشتری دارد و می تواند از ظرفیت های نظام به شکل مطلوب برای حل مشکلات استفاده کند. بنده در این شرایط فکر می کنم که در آقای رییسی این ظرفیت وجود دارد با این حمایت هایی که از سوی احزاب و گروه های سیاسی از او صورت گرفته قطعا زمینه برای آنها بیشتر خواهد بود تا سایر کاندیداها.
کاندیداهای اصولگرا به نصف رأی رئیسی هم نمی رسند

*به نظر می رسد جلیلی تاحدی سبد رأی مشترک با آقای رئیسی دارد، آیا این مسئله سبد رأی رییسی را متزلزل نمی کند؟

باید منتظر بمانیم و ببینیم تا روزهای آخر، آیا این کاندیداها می خواهند بمانند یا تصمیم دیگری می گیرند الان نمی توان چنین قضاوتی کرد و اینکه ممکن است نظرسنجی ها تا حدودی آراء کاندیداها را تکان دهد و جابه جا کند منتهی نه در آن حد که فاصله را جبران کنند فاصله آقای رییسی با کاندیداهای دیگر بسیار است و فکر نمی کنم هیچ کدام از کاندیداها به ویژه کاندیداهای اصولگرایی بتوانند تا نصف رای رییسی خودشان را برسانند.
کاندیدای پوششی نداریم

*انصراف کاندیداهای پوششی چقدر می تواند برای انتخابات آسیب زا باشد و سیگنال منفی به افکارعمومی ارسال کند؟

ما کاندیدای پوششی نداریم این همان حرف برخی آقایان است. کاندیداهای محترمی که هستند ممکن است در پایان به تشخیصی برسند و کنار بروند. مگر ما در دوره های گذشته نداشتیم؟ برخی افراد کاندیدا بودند اما اعلام کردند رای شان به کاندیدایی است که تشخیص می دادند از آنها اصلح تر است آقایان زواره ای، غفوری فرد و عسگر اولادی که به نفع مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کردند. هر سه اعلام کردند که ایشان از ما اصلح تر است و رای خودشان را به ایشان دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.