تاریخ انتشار : جمعه 14 خرداد 1400 - 11:31
کد خبر : 70352

آیت‌الله فاضل لنکرانی: به نام حکومت اسلامی، اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند

آیت‌الله فاضل لنکرانی: به نام حکومت اسلامی، اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند

ارمان شرق- بالاخره ما حکومت دینی را برای چه کسانی می‌خواهیم پیاده کنیم؟ اگر مردم خدای نکرده دائماً فاصله بگیرند. همچنانکه متأسفانه دشمن دائماً القاء می‌کند که دین نمی‌تواند حکومت کند. افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلم‌ها انجام دادند متأسفانه این را به نام حکومت اسلامی و به حساب دین گذاشتند. هر مسئولی هر خطائی کرد به حساب دین گذاشتند و نیامدیم در رسانه ملی و رسانه‌ها به مردم بگوییم که امام می‌فرمود اگر یک روزی خدا ناکرده من خطا کردم این را به حساب خود من بگذارید، نه حساب دین.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: بالاخره ما حکومت دینی را برای چه کسانی می‌خواهیم پیاده کنیم؟ اگر مردم خدای نکرده دائماً فاصله بگیرند. همچنانکه متأسفانه دشمن دائماً القاء می‌کند که دین نمی‌تواند حکومت کند. افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلم‌ها انجام دادند متأسفانه این را به نام حکومت اسلامی و به حساب دین گذاشتند.
فاضل لنکرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شفقنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پایان درس خارج فقه خود با تأکید بر این که امام آن شخصیت بی‌نظیری است که جامعیت دین را هم به حوزه‌ها و هم به نسل جوان و بشر امروز معرفی کرد، گفت: امام به جهت بعد قوی فقاهتی خود توانست اسلام را در معرض انظار اندیشمندان عالم قرار دهد و حکومت دین را که یکی از حقایق مسلمه دین هست تبیین و روشن کند.

او با بیان این که در مورد شخصیت امام عظیم‌الشأن ما هرچند همه مراتب و مقامات علمی ـ فلسفی و عرفانی ایشان در جای خودش روشن است اما هیچ‌کدام از این مراتب نقش اساسی در این انقلاب نداشت، افزود: آنچه که نقش اساسی در فکر و ذهن امام برای مقابله با حکومت پهلوی و مقابله با ظلم و استکبار و رژیم جنایتکار اسرائیل داشت و او را به پیروزی رساند فقاهت امام بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: البته بدیهی است اگر معنویت امام نبود فقاهت هم نمی‌توانست کاری بکند. اگر مراتب معرفتی و ارتباط و اتصال ایشان با خدای تبارک و تعالی در حد بالا و اعلی نبود، از فقاهتش هم نمی‌توانست استفاده بکند. این را قبول داریم ولی آن چیزی که از جهت فکری نقش تعیین کننده داشت فکر فقاهتی امام بود.

او بیان کرد: امام ولایت فقیه را از دل این فقه بیرون آورد و فرمود همان‌طور که نماز و روزه واجب است همان‌طور که دین عبادات و احکام دارد، حکومت هم دارد اصلاً دین برای حکومت آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: جمع زیادی می‌گفتند دین آمده برای اینکه افراد مسائل شخصی خودشان را به وسیله آن تنظیم کرده و زندگی شخصی خود را بر مدار آن بچرخانند، نمازشان را درست بخوانند روزه‌شان را بگیرند معاملاتشان را درست انجام داده و حلال و حرام‌های شخصی را رعایت کنند. اما امام این جمله را فرمود که فکر نمی‌کنم در کلام هیچ فقیه و عالمی قبل از ایشان بیان شده باشد.
قبل از امام چه کسی غدیر را به حکومت معنا کرده است؟

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ولی چرا بگوییم که اصلح را هم خدا معین می‌کند؟ اگر اصلح را هم خدا معین می‌کند پس در زمان ما فقیه جامع الشرائط اصلح را معین کند و به مردم هم بگوید بروید دنبال کارتان. چه وجهی دارد این همه هزینه صرف انتخابات شود و این همه اصطکاک در جامعه بوجود بیاید. جز اینکه بخواهیم در دنیا بگوییم ما دموکراسی داریم. امام فرمود ما کاری به دموکراسی غربی نداریم. ما آن دموکراسی را که اسلام می‌گوید قبول داریم.

او ادامه داد: دموکراسی که اسلام می‌گوید این است که مردم حق دارند حاکم خودشان را انتخاب کنند. منتهی ما باید به مردم بگوییم حاکم بر شما باید عادل، عالم، مدیر مدبّر متقی و شجاع باشد و شما حق ندارید خارج از این دائره شرائط کس دیگری را انتخاب کنید. حال اگر مردم گفتند ما زید را عادل، عالم، شجاع، مدیر می‌دانیم، ولی این تشخیص به نظر من طلبه اشتباه هم باشد، ما حق نداریم بگوییم چون تشخیص من غیر از تشخیص شما است پس حق ندارید اظهار نظر کنید.
افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلم‌ها انجام دادند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مدتی در حوزه‌ها زمزمه شد که مردم هیچ اعتباری ندارند آنها فقط یک ظاهر تشریفاتی دارند که این فکر خیلی خطرناک است، گفت: اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، اگر بخواهیم ولایت فقیه‌مان بماند، باید به نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم. آنچه که امام برای ما آورد براساس مبانی دینی است، امام روی هوی و هوس به مردم بها نداد، بخاطر این که مردم به او به‌به و چه‌چه بگویند به مردم بها نداده است، بلکه به جهت آن ارزشی است که مردم در نزد خدای تبارک و تعالی دارند. امام همان‌طور که فرمود دین در نزد خدا چقدر اعتبار دارد، همان‌گونه فرموده مردم هم در نزد خدا چقدر اعتبار دارند. این را ما تضعیف نکنیم.

او بیان کرد: بالاخره ما حکومت دینی را برای چه کسانی می‌خواهیم پیاده کنیم؟ اگر مردم خدای نکرده دائماً فاصله بگیرند. همچنانکه متأسفانه دشمن دائماً القاء می‌کند که دین نمی‌تواند حکومت کند. افرادی آمدند اموال مردم را دزدیدند و اختلاس کردند و ظلم‌ها انجام دادند متأسفانه این را به نام حکومت اسلامی و به حساب دین گذاشتند. هر مسئولی هر خطائی کرد به حساب دین گذاشتند و نیامدیم در رسانه ملی و رسانه‌ها به مردم بگوییم که امام می‌فرمود اگر یک روزی خدا ناکرده من خطا کردم این را به حساب خود من بگذارید، نه حساب دین.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.