تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 - 9:17
کد خبر : 70107

مطالبه پزشکیان از شورای نگهبان/ فرصت پاسخگویی به دکتر پزشکیان داده نشد

مطالبه پزشکیان از شورای نگهبان/ فرصت پاسخگویی به دکتر پزشکیان داده نشد

ارمان شرق- بروید ارزیابی کنید و متوجه شوید که مردم پشت‌سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند و ما مقصر هستیم. اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم، مملکت در خطر است.

به‌دنبال اعلام رد صلاحیت مسعود پزشکیان نماینده مجلس و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی شورای نگهبان، او روز گذشته در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان خواست تا‌ به‌صورت شفاف شاخص‌های خود را برای عدم احراز صلاحیت اعلام کند تا‌ مردم بفهمند که گیر کار کجاست.
مطالبه پزشکیان از شورای نگهبان

مسعود پزشکیان در میان لیست ۱۴نفره نامزدهای معرفی‌شده جبهه اصلاحات نفر چهارم از نظر رای در میان کاندیدهای این جریان سیاسی بود. با این حال صلاحیت او روز ۴خردادماه ازسوی شورای نگهبان به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری احراز نشد و او روز ۸خرداد طی توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که از هیچ‌کدام از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری اعلام حمایت نخواهد کرد و مواضع خود را درخصوص ردصلاحیتش در نطقی که روز دوشنبه ۱۰خرداد در مجلس خواهد داشت، بیان می‌کند.

به این ترتیب مسعود پزشکیان روز گذشته مطابق وعده‌ای که داده بود در نطقی به ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و خطاب به این شورا گفت: از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که به‌صورت شفاف اشکال و نقص کار ما را علنی به جامعه و مردم بگویند.

به گزارش «ایسنا» پزشکیان در نطق میان‌دستور خود اظهار کرد: حضرت علی‌(ع) بعد از به خلافت رسیدن خطبه‌ای می‌خواند و اظهار می‌کند که «در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم، گردنم را گرو می‌گذارم. اگراشتباه گفتم، گردنم را بزنید.» من به تبعیت از امام علی (ع)، گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.

نماینده مردم تبریز در مجلس درخصوص تصمیمات شورای نگهبان گفت: پیش از هر چیزی از شورای نگهبان تشکر می‌کنم؛ چراکه لطف کرد و وظیفه سنگینی از روی دوش ما برداشت.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم اظهار کرد: وقتی انسان به‌دنبال دنیا نباشد و تا‌سف چیزی را که دنیا از او گرفت نخورد، جسارت این را دارد که حرف حق بزند و یار و یاور مظلوم باشد. من همیشه با مظلومان بودم. هیچ وقت در جبهه قدرتمندان نبودم و نخواهم بود. اینجانب نه‌ مطب زدم، نه سهمی دارم و هیچ گاه دنبال پول، قدرت و مال و منال نخواهم بود. شورای محترم معیارها و ناهمخوانی ما با معیارها را اعلام کند.
بی‌عدالتی در اقتصاد انکارناپذیر است

همچنین به گزارش «ایرنا» پزشکیان با استناد به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: حضرت علی(ع) وقتی مالک اشتر را روانه مصر کرد به او فرمود شما را به طرف سرزمینی می‌فرستم که حاکمان ظالم و عادلی داشتند و پشت‌سر تو حرف‌هایی خواهند زد که تو پشت‌سر حاکمان و زورگویان زدی، دلیل بر اینکه یک حاکمیت درست و حق باشد مردم هستند؛ اگر مردم ما را نپذیرند ما صالحین نیستیم. باید بپذیریم که ما نوکران مردم در عمل باشیم نه اینکه بگوییم اگر مردم نیامدند اشکالی ندارد، عده‌ای رأی می‌دهند.
رئیس‌جمهور باید تبلور تمام ملت باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهوری باید الگوی تبلور تمام ملت ایران باشد، گفت: برون‌دادی را که به‌وجود آوردیم، یک جناح یک گروه و یک دسته هستند که می‌توانند رقابت کنند نه همه کسانی که در جامعه هستند.

به فرموده حضرت علی(ع)«مواظب هوای نفست باش مالک، مبادا به چیزی عمل کنید که حرام باشد. باید در قبال کسانی که دوست دارید یا ندارید، انصاف را رعایت کنید»

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بی‌عدالتی در اقتصاد، سیاست، قومیت و فرهنگ وجود دارد و انکار‌ناپذیر است. اگر بخواهیم این موضوعات درست شود باید اصلاح کنیم. نمی‌شود من اگر در کردستان یا سیستان به دنیا بیایم نتوانم در سیاست جایگاهی پیدا کنم این حق من است. گناه من این است که اهل خوزستان یا بلوچستان هستم؟ به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما باید در عمل نوکر مردم باشیم نه اینکه فقط شعار خدمت سر دهیم و هنگام انتخابات بگوییم اگر مردم نیامدند اشکالی ندارد، عده‌ای رأی می‌دهند.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که صلاحیتش همزمان با علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری احراز نشد، تا‌کید کرد: رئیس‌جمهور باید تبلور تمام ملت ایران باشد؛ انصاف را مراعات کنید. نماینده مردم تبریز در مجلس دهم و یازدهم با اشاره به برخی بی‌عدالتی‌ها در جامعه‌ تا‌کید کرد: اگر قرار است که یک گروه حرف بزند، به گروه مقابلش هم اجازه حرف زدن بدهید. اگر قرار است یک جناح در قدرت باشد، بگذارید همه جناح‎ها باشند. ایران برای همه است برای یک دسته نیست.

وی گفت: بروید ارزیابی کنید و متوجه شوید که مردم پشت‌سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند و ما مقصر هستیم. اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم، مملکت در خطر است.
واکنش نمایندگان

اما نطق‌ میان دستور مسعود پزشکیان با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان ازجمله محمد وحیدی نماینده بجنورد، حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم، احد آزادیخواه نماینده ملایر و ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان همراه شد. به گزارش «ایسنا» محمد وحیدی در تذکری با اشاره به نطق میان دستور پزشکیان گفت: به‌نظر من صحبت‌های ایشان به دور از شأن مجلس بود، ما اگر از احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری صحبت می‌کنیم، آنچه همه قبول داشته و به آن باور داریم، فرمایشات مقام معظم رهبری است و فرمایشات ایشان فصل‌الخطاب است. احد آزادیخواه هم در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس بااشاره به سخنان پزشکیان گفت: هویت مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان صفر است و اعتبار قانونی ندارد. ابراهیم عزیزی نیز در پاسخ به اظهارات مسعود پزشکیان گفت: شما از عدالت شورای نگهبان سخن گفتید، شورای نگهبان ۳۲ سال شما و امثال شما را تا‌یید کرد و عدالت داشت؛ اما این بار که شما و برخی همکاران شما احراز صلاحیت نشدید، عدالت آن مورد سوال قرار گرفت؟ عزیزی افزود: از انصاف گفتید، آیا در مجلس ششم انصاف را رعایت کردند یا اسناد هسته‌ای این کشور را به بیگانگان دادند؟ پاسخ دهید، در آن زمانی که همه امور دست شما بود به همه مقدسات تا‌ختند؛ ولی هیچ کدام در همین مجلس پاسخی ندادند. به‌دنبال این انتقادها مسعودپزشکیان از علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که اداره مجلس را برعهده داشت، خواست تا‌ به انتقادهای نمایندگان پاسخ دهد که این اجازه به او داده نشد.
منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.