تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 9:12
کد خبر : 67646

دور چهارم مذاکرات وین فردا برگزار می شود /یک گام دیگر به سوی احیای برجام

دور چهارم مذاکرات وین فردا برگزار می شود /یک گام دیگر به سوی احیای برجام

ارمان شرق- پورتر طی نشست خبری روزانه درباره روند گفت‌وگوهای وین توضیح داد: «در یک ماه قبل، هیأت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، رویکردهای جدی را درباره گام‌هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت متقابل [به برجام] بردارند، بررسی کرد. البته، هیأت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین سفر می‌کند».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام خبر بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام، گفت واشنگتن از بازگشت متقابل به تعهدات استقبال می‌کند./د

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای دور جدید گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

پورتر طی نشست خبری روزانه درباره روند گفت‌وگوهای وین توضیح داد: «در یک ماه قبل، هیأت آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، رویکردهای جدی را درباره گام‌هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت متقابل [به برجام] بردارند، بررسی کرد. البته، هیأت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین سفر می‌کند».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکره بر سر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی هم در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین گنجانده شده، گفت: «من در موقعیتی نیستم که هیچ جزئیات خاصی در این باره کنم. اما باید بگویم که ما از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام استقبال می‌کنیم».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفت‌وگوهای وین چقدر طول خواهد کشید، اظهار داشت: «ما زمان‌بندی خاصی برای آن نداریم».

پورتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه قطعا تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از بازگشت به وین، گزینه‌هایی از جمله تسهیل تحریم‌های ایران را بررسی خواهد کرد، افزود: «البته که پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. ما نه در حال وقت تلف کردن هستیم نه تعجیل می‌کنیم».

روایت اروپایی‌ها از اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای وین

دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که شکاف‌های بزرگی میان مواضع تهران و واشنگتن در خصوص اقدامات مد نظر آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این شکاف‌های بزرگ مانع پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام است.

جمهوریت : پایگاه خبری اکسیوس چهارشنبه شب به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که وجود شکاف‌های بزرگی میان مواضع آمریکا و ایران در خصوص اقداماتی که باید [از نظر طرف‌های غربی] در راستای بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گیرد، مانعی برای پیشرفت مذاکرات وین به‌منظور احیای برجام محسوب می‌شود

یک دیپلمات‌های اروپایی که پایگاه خبری اکسیوس نامشان را فاش نکرده، گفته‌ است که آمریکا و اعضای اروپایی برجام [که همچنان ادعاهای واهی خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار می‌کنند] با یکدیگر اتفاق نظر دارند که زمان گریز (زمان مورد نیاز برای غنی‌سازی اورانیوم کافی برای تولید یک بمب هسته‌ای) برای ایران باید دست‌کم یک سال باشد. این کشورها همچنین موضع مشترکی درباره اقداماتی که باید در راستای تأمین این خواسته انجام شود، دارند.

این دیپلمات‌ اروپایی در ادامه گفتگو با خبرنگار اکسیوس، اعلام کرده است که موضع ایران تفاوت زیادی با موضع طرف غربی دارد و یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف به سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌ای که ایران اخیراً نصب‌ و راه‌اندازی کرده و به کمک آنها می‌تواند با سرعت بسیار بیشتری اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند، مربوط می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.