تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردین 1400 - 20:34
کد خبر : 65228

چرا مسعود پزشکیان می‌تواند نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد؟

چرا مسعود پزشکیان می‌تواند نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد؟

ارمان شرق- بر اساس آخرین پیمایش‌های آماری مسئله فساد، نابرابری و عدالت از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در کنار مشکلات اقتصادی در اولویت اول مردم قرار دارد. از پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی تا پرونده اکبر طبری، مردم در این سال‌ها شاهد ظهور انواع فساد اقتصادی و انواع سلاطین بوده‌اند. در چنین فضایی به طور طبیعی نیاز به فساد ستیزی، عدالت و برابری و حتی بر آزادی، فضای مجازی و حتی امنیت اولویت می‌یابد.

سابقه پاک‌دستی مسعود پزشکیان، زیستنش در میان مردم و البته رویکردش در مجلس که در مقابله با فساد بوده، او را به نامزدی در خور برای مبارزه با فساد و اشرافی‌گری تبدیل می‌کند که کارآمد است، سابقه مدیریت ارشد سیاسی دارد و دیپلماسی و اقتصاد را نیز می‌فهمد.
چرا مسعود پزشکیان می‌تواند نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد؟
سال ۱۴۰۰ از راه رسید و حالا کمی بیش از دو ماه تا یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری سال‌های اخیر باقی مانده است.

نامزدهای انتخاباتی یک به یک از راه می‌رسند. سعید محمد، حسین دهقان، عزت‌الله ضرغامی و رستم قاسمی از سوی اصول‌گرایان برخاسته‌اند هرچند ضرغامی و دهقان تأکید دارند که نامزدهایی مستقل، غیر اصول‌گرا و غیر اصلاح‌طلب هستند. ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی سه نامزد اصول‌گرای دیگری هستند که حضورشان در انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در صورت ورود به صحنه می‌توانند فضا را متحول کنند.

با این لیست بلندبالا از نامزدهای قطعی و احتمالی و اصول‌گرایان و با نقدهایی که به عملکرد دولت روحانی وارد است اصلاح‌طلبان به نامزدی با ظرفیت عوض کردن بازی (Game Changer) نیاز دارند که به جز شورآفرینی و تحریک مردم به حضور در انتخابات بتواند از سد شورای نگهبان رد شود و برای فردای انتخابات هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

برای همین است که اصلاح‌طلبان این روزها بیش از آن که سراغ چهره‌هایی چون محمدرضا عارف یا حتی اسحاق جهانگیری بروند، دنبال حضور چهره‌هایی چون سید حسن خمینی و محمدجواد ظریف هستند.

حسن خمینی نواده بنیان‌گذار انقلاب، کاریزماتیک و جذاب است و به خاطر جایگاه خاص خود در جامعه و سیاست توانایی جلب نظر برخی از اصول‌گرایان را دارند. به باور برخی اصلاح‌طلبان رد یا تأیید صلاحیت سید حسن خمینی به هر شکل قابلیت موج‌آفرینی در جامعه و حتی آماده کردن فضا برای رقابت با چهره‌ای چون ابراهیم رییسی را دارد.

محمدجواد ظریف هم وضعیت مشابهی دارد. ظریف نماد دیپلماسی، گفت‌وگو و برجام است؛ برجامی که با وجود تمام ضعف‌هایش هنوز مهم‌ترین، موفق‌ترین و مورد حمایت‌ترین دستاورد دولت است. نظرسنجی‌های مختلفی که تاکنون انجام شده نشان داده است که ظریف از معدود چهره‌هایی است که بدنه رایی قابل رقابت با قالیباف و رییسی دارد.
با این همه حسن خمینی و محمدجواد ظریف با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند. ظریف و خمینی هر دو با چالش عدم تأیید صلاحیت روبه‌رو هستند. ظریف خالق برجام و مدافع رویکردی است که چندان مورد پسند شورای نگهبان نیست و خمینی جوان نیز از کمبود سابقه سیاسی رنج می‌برد و چندان مصداق رجل سیاسی نیست. از سوی دیگری هر دو با چالش‌هایی جدی در اداره دولت مواجه هستند.

مسعود پزشکیان؛ مردی که می‌تواند فضا را عوض کند

به علت همین ضعف‌ها است که برخی از اصلاح‌طلبان پیشنهاد می‌کنند که اصلاح‌طلبان بدون ریسک دنبال ائتلافی دیگر روی چهره‌ای مثل علی لاریجانی باشند چون گزینه‌های قابل قبول و توانمند اصلاح‌طلب یا تأیید صلاحیت نمی‌شوند یا اگر تأیید صلاحیت بشوند مانند اسحاق جهانگیری به خاطر هزینه‌ای که برای دولت داده‌اند بدنه رأی سابق را ندارند.

با این همه به نظر می‌رسد این حرف چندان دقیق نیست و دست اصلاح‌طلبان هنوز این‌قدر بسته نشده که مجبور به حمایت از علی لاریجانی‌ای شوند که نسبتش با اصلاحات و اعتدال بارها از روحانی دورتر است.

چرا مسعود پزشکیان می‌تواند نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد؟

در این شرایط از جمله کسانی که می‌تواند در قالب نامزد نهایی اصلاح‌طلبان ظاهر شود، از سد شورای نگهبان بگذرد، بازی را عوض کند و حتی در برابر رییسی و قالیباف حرفی برای گفتن داشته باشد مسعود پزشکیان است.

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم و وزیر بهداشت در دولت خاتمی در سال ۱۳۳۳ در مهاباد در استان آذربایجان غربی به دنیا آمده است.

پزشکیان در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول فعالیت بود که در آن دوران توانست این دانشگاه را از تیپ دو به تیپ یک ارتقا دهد. او در این دوران ۶۰۰ خانه بهداشت در روستاهای استان آذربایجان شرقی احداث کرد تا در مدتی کوتاه کارنامه‌ای قابل دفاع از خود به جای بگذارد که نه تنها مقدمات معاونت وزارت بهداشت او را مهیا کرد بلکه باعث محبوبیت عمیق او در آذربایجان شرقی شد.

او در ماه‌های پایان دولت اول خاتمی به عنوان معاون وزیر وارد وزارت بهداشت شد و در دولت بعد سکان وزارت بهداشت را در دست گرفت. دوران وزارت او با اقدامات قابل توجهی برای خدمات رسانی به طبقه ضعیف جامعه همراه بود و با وجود یک بار استیضاح در مجلس شش در نهایت چهار سال قابل قبول را در وزارت بهداشت سپری کرد.

مسعود پزشکیان پس از پایان دولت اصلاحات بر خلاف بیشتر مسئولان که ترجیح می‌دهند در پایتخت بمانند به تبریز بازگشت و در هشتمین دوره‌ی انتخابات مجلس از سوی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد. او در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم در مجلس حضور داشت و در مجلس دهم به نایب رییسی مجلس هم رسید.

او در سال ۸۸ و در اوج حوادث انتخابات از جمله نمایندگانی بود که با صراحت از اصلاحات دفاع کرد و در نطق جنجالی و مشهور خود گفت: حضرت علی می‌فرمایند «برای مردم مثل یک حیوان وحشی نباش که به جانشان بیفتی و آنان را لت‌وپار کنی». با مردم باید مثل مردم برخورد کرد و مثل انسان و با انسانیت برخورد کرد. اگر ما راه علی را برویم، حرف علی را گوش بدهیم، منصفانه به همه گوش بدهیم و مثل یک انسان، با دوست و دشمن خودمان هم منصفانه برخورد می‌کنیم قطع و یقین تمام غائله‌ها می‌خوابد، تمام مشکلات حذف می‌شود ولی وقتی که جانب یکی را بگیریم، فقط یک صدا را بلند کنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند و هر کس حرف زد به او انگ بچسبانیم آن وقت معلوم است که چه اتفاقی می‌افتد. حالا هر چقدر هم فریاد بکشیم که آن را اصلاح کنیم اصلاح نمی‌شود. انصاف را باید مراعات کنیم. صدا و سیما باید انصاف را مراعات کند، سیستم‌های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند، ما حق نداریم خلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم.

اما چرا مسعود پزشکیان توان تغییر فضا را دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به پتانسیل‌های پزشکیان و فضای انتخابات ۱۴۰۰ نگاه کرد. انتخابات ۱۴۰۰ بیش از آنکه به نامزدی دیپلمات، امنیتی – نظامی یا جوان نیاز داشته باشد به نامزدی فساد ستیز، پاک‌دست و عدالت‌طلب نیاز دارد.

بر اساس آخرین پیمایش‌های آماری مسئله فساد، نابرابری و عدالت از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در کنار مشکلات اقتصادی در اولویت اول مردم قرار دارد. از پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی تا پرونده اکبر طبری، مردم در این سال‌ها شاهد ظهور انواع فساد اقتصادی و انواع سلاطین بوده‌اند. در چنین فضایی به طور طبیعی نیاز به فساد ستیزی، عدالت و برابری و حتی بر آزادی، فضای مجازی و حتی امنیت اولویت می‌یابد.

سابقه پاک‌دستی مسعود پزشکیان، زیستنش در میان مردم و البته رویکردش در مجلس که در مقابله با فساد بوده او را به نامزدی در خور برای مبارزه با فساد و اشرافی‌گری تبدیل می‌کند که کارآمد است، سابقه مدیریت ارشد سیاسی دارد و دیپلماسی و اقتصاد را نیز می‌فهمد.

ویژگی دیگری پزشکیان توان سخنوری و فن خطابه او است. از سال ۱۳۸۸ که مناظره‌های تلویزیونی شکل گرفتند تأثیری خاص بر انتخابات گذاشتند. از مناظره مشهور احمدی‌نژاد و موسوی تا تکه کلام‌هایی چون سرهنگ – حقوق‌دان و گازانبری مناظرات توانستند بخش مهمی از رأی‌ها را تعیین کنند. در این فضا مسعود پزشکیان با تسلط کم‌نظیر بر کلام و احاطه خوبش به نهج‌البلاغه و قرآن می‌تواند امتیاز بسیار مثبتی داشته باشد.

ویژگی مثبت دیگر پزشکیان رأی محلی او است. او با یک تحرک اندک رأی مناطق ترک نشین و کردنشین کشور را به دست می‌آورد که همین مسئله به خودی خود می‌تواند او را به نامزدی جدی و توانمند بدل کند.

تیپ پزشکیان، سخن گفتن به زبان مردم، سابقه قابل دفاع در مجلس، ارتباط خوب با ارکان حاکمیت و علاقه مقام‌های ارشد نظام به او از دیگر امتیازهای او است که باعث می‌شود مسعود پزشکیان به نامزدی قابل توجه بدل شود.
منبع:سلام نو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.