تاریخ انتشار : سه شنبه 3 فروردین 1400 - 13:53
کد خبر : 64746

روزنامه آمریکایی:برجام ،الگوی حل‌وفصل دیگر مناقشات تهران-واشنگتن

روزنامه آمریکایی:برجام ،الگوی حل‌وفصل دیگر مناقشات تهران-واشنگتن

ارمان شرق- بایدن فرصت این را دارد که با ملحق شدن به توافق هسته‌ای ایران که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، همان طور که در کارزار انتخاباتی‌اش اعلام کرده بود، روند جدیدی را در پیش بگیرد و به دنبال دیپلماسی گسترده‌تری باشد. اما اگر در مقابل تفکر موجود در سیاست خارجی‌اش سر خم کند، سیاست او در قبال ایران می‌تواند به سرعت به یک باتلاق دیگر در خاورمیانه تبدیل و موجب گسترده‌ شدن جنگ‌هایی بی‌پایان شود که چندین دهه طول می‌کشند. اگر بایدن و دموکرات‌ها به طور کلی‌تر دنبال دوری کردن از چنین درگیری‌ای باشند و به تعهدشان در زمینه تجدید قوای داخلی آمریکا عمل کنند، باید در تغییر شکل سیاست خارجی آمریکا جسور و خلاق باشند.

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی مطرح کرد که جو بایدن باید برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها با ایران از سیاست‌های دونالد ترامپ در برابر ایران فاصله بگیرد و فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای را از دست ندهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه یو.اس.ای تودی در گزارشی درباره تغییری که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در رویکرد این کشور نسبت به ایران در راستای کاهش تنش‌ها انجام دهد، در تحلیلی نوشت: بایدن فرصت این را دارد که با ملحق شدن به توافق هسته‌ای ایران که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، همان طور که در کارزار انتخاباتی‌اش اعلام کرده بود، روند جدیدی را در پیش بگیرد و به دنبال دیپلماسی گسترده‌تری باشد. اما اگر در مقابل تفکر موجود در سیاست خارجی‌اش سر خم کند، سیاست او در قبال ایران می‌تواند به سرعت به یک باتلاق دیگر در خاورمیانه تبدیل و موجب گسترده‌ شدن جنگ‌هایی بی‌پایان شود که چندین دهه طول می‌کشند. اگر بایدن و دموکرات‌ها به طور کلی‌تر دنبال دوری کردن از چنین درگیری‌ای باشند و به تعهدشان در زمینه تجدید قوای داخلی آمریکا عمل کنند، باید در تغییر شکل سیاست خارجی آمریکا جسور و خلاق باشند.

یو.اس.ای تودی در ادامه می‌نویسد: مباحثات پیرامون ایران کاملا در این خلاصه می‌شود که چه تعداد از دموکرات‌ها فقط به خاطر تلطیف انتقادات جمهوری‌خواهان مبنی بر این که آن‌ها در قبال مخالفان آمریکا «ملایمت» به خرج می‌دهند، به سیاست‌هایی معقول در زمینه روابط خارجی بی‌اعتنایی‌ می‌کنند. حتی با وجود این که جو بایدن وعده داده است به توافق هسته‌ای ایران که در زمان دولت باراک اوباما انجام شد، باز می‌گردد، برخی از دموکرات‌ها به تلاش‌های تحت جمهوری‌خواهان در کنگره برای از هم گسیختن دیپلماسی با ایران ملحق می‌شوند و این در حالی است که موضع رسمی حزب دموکرات آمریکا بازگشت به توافق هسته‌ای می‌باشد. خود بایدن هنوز کاملا از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران فاصله نگرفته است و در بحبوحه اعمال فشار از سوی تندروهای کنگره، اقداماتی انجام می‌دهد که خطر از دست رفتن کلی فرصت بازگشت به توافق را در بر دارد.

این روزنامه در ادامه با ادعایی علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرد: تنش‌ها با ایران از زمانی که دولت ترامپ در توافق هسته‌ای ایران دبه کرد و تحریم‌های شدید اقتصادی را بر ایران اعمال کرد که سازمان ملل آن‌ها را به عنوان «نقض حقوق اولیه بشر» محکوم کرده بود، پیچیده‌تر شد. در این میان، ایران برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه داده است. قابل توجه است که بایدن در زمان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از ترامپ خواست که تحریم‌ها را در دوران شیوع بیماری کرونا کاهش دهد و این کاری است که خود او هنوز با گذشت چند ماه از ریاست جمهوری‌اش نتوانسته‌ است انجام بدهد.

این روزنامه می‌افزاید: توافق هسته‌ای ایران که بسیاری از افراد تیم امنیت ملی بایدن به مذاکرات آن کمک کرده بودند، راهکاری آماده برای حل بحران ایران است. اگر بایدن این فرصت را برای احیای توافق از دست بدهد یا کنگره او را محدود کند، در دیپلماتیک با ایران بسته خواهد شد و چشم‌انداز جنگی تمام عیار گسترش خواهد یافت. این نوع درگیری جنگ عراق را در پیامدهایش برای جهان کوچک جلوه خواهد داد و آمریکا را تا چندین سال آتی در خاورمیانه گرفتار خواهد کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: اگرچه مردم آمریکا نسبت به جنگ‌های بی‌پایان در گسترده سیاست بدبین است. بسیاری از آمریکایی‌ها می‌خواهند از جنگ‌های جدید جلوگیری کنند، به جنگ‌های موجود پایان دهند و سیاست خارجی را در مسیری صلح‌آمیزتر پیش ببرند. یک نظرسنجی اخیر در مرکز تحقیقاتی یوگاو و اکونومیست نشان داد که تقریبا دو سوم آمریکایی‌ها از «مذاکرات مستقیم» با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش حمایت می‌کنند که ۸۴ درصد از آن‌ها رای دهندگان به جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بوده‌اند.

یو.اس.ای تودی در آخر نوشت: بایدن و دیگر دموکرات‌ها در کنگره باید به دنبال دیپلماسی جدی با ایران باشند و از توافق هسته‌ای به عنوان الگویی برای حل و فصل دیگر مناقشات آمریکا-ایران استفاده کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.