تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 14:04
کد خبر : 64392

نباید با ادغام روابط عمومی در سایر واحد ها ،شرکت توانیر را از وجود روابط عمومی های توانمند محروم ساخت

نباید با ادغام روابط عمومی در سایر واحد ها ،شرکت توانیر را از وجود روابط عمومی های توانمند محروم ساخت

ارمان شرق- رییس خانه روابط عمومی ایران با ارسال نامه ای به مدیرعامل شرکت توانیر ،بر عدم ادغام ردابط عمومی ها در مجموعه این شرکت با سایر واحدها تاکید کردو ان را برای توانمندی روابط عمومی در این محموعه لازم دانست.

رییس خانه روابط عمومی ایران با ارسال نامه ای به مدیرعامل شرکت توانیر ،بر عدم ادغام ردابط عمومی ها در مجموعه این شرکت با سایر واحدها تاکید کردو ان را برای توانمندی روابط عمومی در این محموعه لازم دانست.

در زیر متن نامه ارسالی رییس و بیانیه خانه روابط عمومی ایران را با هم مرور می کنیم:

بسمه تعالی
برادر ارجمند جناب آقای مهندس متولی زاده
مدیرعامل محترم شرکت توانیر
سلام علیکم؛
با احترام، ضمن تقدیم بیانبه “خانه روابط عمومی ایران ” در خصوص “بخشنامه ضوابط سازماندهی واحد های عمومی” ، که در آن ، بر لزوم عدم ادغام واحد تخصصی روابط عمومی در سایر واحد های به اصطلاح “عمومی” که نیازمند تخصص های خاص مثل دانش روابط عمومی نیستند تاکید شده است ، به استحضار می رساند طبق بررسی های این تشکل صنفی ، در مجموعه آن شرکت در سطوح ستاد و شرکتهای تابعه ،چنین رویکردی در حال تقویت و نهایی شدن است.
متاسفانه این رویه ناصواب و فاقد بررسی های کارشناسی لازم ،پیامد های ناگوار بسیاری را در پی خواهد داشت و می تواند در مجموعه آن شرکت ، و در ارائه خدمات مطلوب به مردم و کمک به منافع صنعت برق ایران ، آثار سوئی مثل تضعیف فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی برق ، ضعف در تکریم ارباب رجوع ، عملکرد ضعیف روابط عمومی ها را در پی داشته باشد.
گرچه ، در بعضی شرکتهای تابعه توانیر ، عملکرد ضعیف برخی از روابط عمومی ها، می تواند در غالب شدن چنین رویکردی موثر باشد لیکن باید توجه داست که در واقع این گونه ضعف ها ، ناشی از وجود مدیر متخصص است ، نه ضعف ذاتی دانش یا حرفه روابط عمومی و نیز باید عنایت داشت که از دیر باز توفیقات شرکت توانیر در حوزه فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی برق ، به توانمندی روابط عمومی این شرکت بستگی داشت و نباید با ادغام روابط عمومی در سایر واحد ها که نیاز مند تخصص دانشگاهی بالا و برخی ویژگی های شخصیتی خاص مثل شخصیت ترغیبی و استعداد ارتباطی نیستند ، شرکت توانیر را از وجود چنین نعمتی محروم ساخت .
در نهایت ، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی توام با توفیقات روز افزون برای جناب عالی ، شرکت توانیر و خانواده روابط عمومی توانیر ، مستدعی است نهایت مساعدت خود را برای حفظ استقلال روابط عمومی در آن شرکت و اعتلای جایگاه این نهاد در آن مجموعه ، مبذول فرمائید .

هوشمند سفیدی – رییس

بیانیه “خانه روابط عمومی ایران” مورد تصمیمات غیر تخصصی برای نهاد روابط عمومی و تضعیف آن
بسم الله الرحمن الرحیم
طی سالیان اخیر ، متاسفانه علی رغم توقعی که از دولت تدبیر و امید می رفت و در انتظار تدبیری امید بخش برای خروج نهاد روابط عمومی از دایره مظلومیت و ظهور دوره طلائی آن بودیم ، شاهد تداوم مسیر قهقرایی روابط عمومی ، آن هم با شدت و گستره بیشتر بودیم . عدم تولی گری این نهاد توسط دولت و افت شاخص های کلی رشد و توسعه آن و فقدان نهادی که از این حرفه حمایت و صیانت کند ، مهمترین نهاد این پسرفت حرکت توسعه ای روابط عمومی است ، به گونه ای که طی ۸ سال اخیر انواع و اقسام بخشنامه ها و مصوبه ها صادر شد تا پیکره نحیف این نهالی که به ویژه از سالهای ۶۳ تا ۸۴ در حال رشد بود به وضعیت احتضار برسد. از جمله ی این بخشنامه ها ، “بخشنامه ضوابط سازماندهی واحد های عمومی ” است که ششم مرداد سال ۱۳۹۵ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صادر شد.در این بخشنامه متاسفانه روابط عمومی واحدی تعریف شده که می تواند با روابط بین الملل ، حوزه مدیریت و امور استانها ادغام شود تا ظاهرا سازماندهی ساختاری و وظیفه ای رخ دهد . همچنین در مصوبه ششم تیر سال ۱۳۹۴ ، این خط دنبال شده است . آنچه که در این واقعه ،مایه تاسف بیشتر و موجب نگرانی دست اندرکاران روابط عمومی کشور است ، بی توجهی به جنبه های تخصصی روابط عمومی است یک تخصص پیچیده و پیشرفته که در سطح علمی و آکادمیک تا سطح دکتری تدریس می شود و حرفه ای تخصصی است که با وظیفه حوزه مدیریت وزیر، رئیس سازمان یا مدیرعامل شرکت و یا هماهنگی امور استانها یکی نیست، متاسفانه از پیامد های چنین رویکردی ،همین ضعف اطلاع رسانی دولت است که مسیولان کشور از صدر تا زیر از آن سخن می گویند و این ضعف گریبان حوزه دولت تدبیر و امید را نیز گرفته است.
نکته دیگر ، جایگاه روابط عمومی در یک سازمان به لحاظ لزوم واکنش سریع است که عاملی بسیار مهم دز حوزه خبری ، ارتباطی و اطلاع رسانی محسوب می شود و کارامدی در این باره ،انجام وظیفه زیر نظر مستقیم بالاترین مقام یک دستگاه را می طلبد که در اکثر بخشنامه های صادره از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۸ موردتوجه قرار گرفته و رویکردی علمی و مدیزیتی است.لذا نتیجه چنین نگاهی ، مسابقه ادغام روابط عمومی در سایر واحد های سازمانی بوده و طی ۸ سال اخیر ، همین اقدام به تضعیف هرجه بیشتر روابط عمومی منجر شده است.
اخیرا نیز زمزمه هایی برای انجام چنین اقدامی در صنعت برق به گوش می رسد که می تواند خط مقدم صنعت برق را در ارتباط با مردم دچار نقصان و ضعف کند و موجب تشدید نارضایتی و صدمه به بهینه ساری مصرف برق شود.
بنابراین ، خانه روابط عمومی ایران ، با انتقاد و اظهار تاسف از چنین اقدامی که بدون مشورت نهاد های تخصصی و مدنی این حوزه رخ می دهد ، خواهان تغییر نگرش و سیاست دولت نسبت به نهاد تخصصی روابط عمومی است و از مسیولان کشور ، تقاضا دارد تا در سیاست های خود نسبت به روابط عمومی ، نگاه تخصصی داشته باشند و آثار و پیامد های عملکرد روابط عمومی را در نظر بگیرند و از هرگونه تصمیم غیر تخصصی در این زمینه اجتناب ورزند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.