تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اسفند 1399 - 8:22
کد خبر : 64240

گام تازه “ایران و آمریکا” امیدها را زنده کرد!

گام تازه “ایران و آمریکا” امیدها را زنده کرد!

ارمان شرق- ایالات متحده آمریکا در ادامه کشمش‌ها با ایران بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای وین اعلام کرد که همچنان بر حل مشکل موجود از راه گفتگو تاکید دارد و برای این منظور راه دیپلماسی غیرمستقیم را در پیش گرفته است.بر اساس این گزارش آقای سالیوان تصریح کرده که دو کشور برای انقال پیام‌هایی در جهت فراهم ساختن زمینه بازگشت به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از کانال‌هایی واسط همچون کشورهای اروپایی و دیگران استفاده می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا در ادامه کشمش‌ها با ایران بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای وین اعلام کرد که همچنان بر حل مشکل موجود از راه گفتگو تاکید دارد و برای این منظور راه دیپلماسی غیرمستقیم را در پیش گرفته است.بر اساس این گزارش آقای سالیوان تصریح کرده که دو کشور برای انقال پیام‌هایی در جهت فراهم ساختن زمینه بازگشت به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از کانال‌هایی واسط همچون کشورهای اروپایی و دیگران استفاده می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا در ادامه کشمش‌ها با ایران بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای وین اعلام کرد که همچنان بر حل مشکل موجود از راه گفتگو تاکید دارد و برای این منظور راه دیپلماسی غیرمستقیم را در پیش گرفته است.

به گزارش نواندیش، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده و ایران دیپلماسی غیرمستقیم از طریق اروپایی‌ها و دیگران را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش آقای سالیوان تصریح کرده که دو کشور برای انقال پیام‌هایی در جهت فراهم ساختن زمینه بازگشت به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از کانال‌هایی واسط همچون کشورهای اروپایی و دیگران استفاده می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح شده که ایران تاکنون هرگونه گفتگو با مقامات آمریکایی در خصوص برجام پیش از برداشته‌ شدن کلیه تحریم‌‌های اعمال شده توسط واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را رد کرده است.

از سوی دیگر ایالات متحده ضمن تاکید بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات وین پیش‌تر از دعوت تروئیکای اروپا برای شرکت در نشست غیررسمی با ایران در قالب کمیسیون مشترک برجام خبر داده و در خصوص شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده بود.

تهران اما دعوت اروپا را نپذیرفت و تاکید کرد که هنوز زمان و فرصت مناسب برای نشستن بر سر یک میز با اروپایی‌ها فرا نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این پیشنهاد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آنرا مطرح کرد، گفته بود: مسیر پیش رو بسیار روشن است. آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام.

سخنان جمعه شب جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر این که دیپلماسی با ایران به صورت غیرمستقیم در جریان است دریچه تازه‌ای را به روی تحولات باز می‌کند.

به گفته آقای سالیوان ارتباط میان دو کشور از طریق اروپایی‌های و دیگر کانال‌های واسط برقرار شده و واشنگتن از این راه تلاش دارد موضع خود را نسبت به چگونگی انجام تعهدات دو کشور به تهران منتقل و مواضع ایران را نیز از همین طریق دریافت کند.

این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه تاکید کرده که ایالات متحده منتظر شنیدن مواضع ایرانی‌ها است. وی تلاش در پیش گرفته شده در این خصوص را دشوار توصیف کرد و افزود: اکنون در یک روند دیپلمایک قرار داریم و می‌توانیم به جلو حرکت کنیم تا در نهایت به هدف خود که همانا جلوگیری از دستیابی ایران به هسته‌ای از طریق دیپلماسی است، برسیم.

اظهارات مشاور امنیت ملی کاه سفید در کنار تحولات چند روز گذشته از جمله گفتگوی نمایندگان جو بایدن با مقامات اسرائیلی و سخنان متفاوت حسن روحانی این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که شاید اتفاق‌های تازه‌ای پیش رو باشد.

برخی تحلیلگران نشست مجازی میان مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل را تلاشی از سوی جو بایدن برای آماده سازی زمینه گفتگو و احتمالا توافق با ایران بر سر مسئله هسته‌‌ای همزمان با همسوکردن متحدان واشنگتن در این راستا ارزیابی کرده‌اند.

از سوی دیگر سخنان متفاوت اخیر حسن روحانی مبنی بر ممکن بودن بازگشت گام به گام تهران و واشنگتن به تعهدات برجامی گمانه‌زنی در خصوص احتمال جریان داشتن گفتگوهای غیرمسقیم میان ایران و ایالات را تقویت می‌کند.

آقای روحانی یک روز پس از آن که وزیر خارجه روسیه خواستار بازگشت هم‌زمان ایران و آمریکا به برجام شد در سخنانی متفاوت از گذشته تصریح کرد: آمریکا باید در راهی که خودش آن را شکسته است پیشقدم باشد. برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم.
این سخنان که انتقاد‌هایی را نیز از سوی محافل تندرو در ایران برانگیخت در حالی ایراد شده که تهران پیش‌تر بارها تاکید کرده بود تا لغو کلیه تحریم‌های اعمال شده پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام حاضر به انجام هیچ مذاکره و تعاملی با ایالات متحده نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.