تاریخ انتشار : جمعه 3 بهمن 1399 - 1:12
کد خبر : 60031

بانک مرکزی ،مانع ریزش قیمت دلار

بانک مرکزی ،مانع ریزش قیمت دلار

ارمان شرق-بانک مرکزی ایران همزمان با انتشار خبر آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه شده کشور، نرخ رسمی عرضه دلار را روز چهارشنبه ۹۶۰ تومان افزایش داد تا مانع عقب‌نشینی نرخ آزاد از مرز ۲۳ هزار تومان شود

بانک مرکزی ایران در آغاز مبادلات روز چهارشنبه بازار ارز با یک جهش ۸۶۰ تومانی نرخ رسمی عرضه دلار آمریکا را به ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان رساند. در واکنش به این اقدام، نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران هزار و ۲۵۰ تومان بالا رفت و به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این نرخ سپس سیر نزولی به خود گرفت و در حال رسیدن به پایین‌تر از ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود که بانک مرکزی ایران نرخ رسمی خود را ۱۰۰ تومان دیگر افزایش داد تا ریزش نرخ دلار در مرز ۲۳ هزار متوقف شود.

تلاش بانک مرکزی ایران برای مدیریت صعودی نرخ ارز در حالی بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل آن روز چهارشنبه از آزاد شدن بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور خبر داد و تاکید کرد که بازارساز بانک مرکزی در حال استفاده از این منابع است. رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت:«ارز روند خوبی دارد و بهتر هم می‌شود.» آقای همتی در مورد قیمت واقعی دلار هم خاطر نشان کرد که این نرخ یک مقدار پایین‌تر از بهای فعلی است ولی این مقدار پایین‌تر را باید بازار تعیین کند.

او همچنین تحقق وعده حسن روحانی، مبنی بر رسیدن نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان را منوط به گشایش اساسی در مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورها و ورود تمامی منابع ارزی مسدود شده دانست و گفت:«انشاءالله که(دلار به این نرخ) برسد.»

بانک مرکزی ایران همچنین نرخ رسمی عرضه یورو را نیز روز چهارشنبه تا ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان افزایش داد که در مقایسه با روز سه‌شنبه هزار و ۱۵۰ تومان بالاتر بود. در مقابل، نرخ آزاد فروش یورو در پایان مبادلات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران با صعود هزار تومانی به ۲۷ هزار و ۸۷۰ تومان رسید.

بدین ترتیب در بازار آزاد ایران نیز هر یورو همچون بازار جهانی ارز در مقابل ۱.۲۱۱۸ دلار آمریکا مبادله شد.

تلاقی رشد داخلی نرخ دلار با افزایش ۸ دلاری بهای جهانی طلا در مبادلات روز چهارشنبه موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بار دیگر در نرخی بالاتر از یک میلیون تومان خرید و فروش شود.

همچنین با ادامه صعود نرخ دلار در بازار آزاد، جو صعودی در بورس اوراق بهادار تهران را نیز که از روز گذشته آغاز شده، تشدید شد و شاخص کل بازار سهام با رشد ۳۳ هزار و ۲۳۰ واحدی و ۲.۸۹ درصدی مواجه ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.