تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 3:27
کد خبر : 59989

مطهرنیا: جهان ایران را قبله عالم نمی داند

مطهرنیا: جهان ایران را قبله عالم نمی داند

ارمان شرق-کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی اتهام زنی های اخیر آمریکا به ایران در خصوص ارتباط با گروه تروریستی القاعده پرداخت

به گزارش خبرانلاین،مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص تحرکات واشنگتن علیه تهران گفت: اگرچه در داخل آمریکا این کشور شاهد بحران در زمینه انتقال قدرت است اما همزمان کمیته انتقال قدرت در وزارت امور خارجه ارتباط پمپئو و بلینکن را استمرار می بخشد. در کشورهای جهان سوم زمانی که دولتی به پایان کار خود نزدیک و فرآیند انتقال قدرت آغاز می شود حتی ممکن است کارها در حالت سکون قرار گیرند. اما در کشورهای پیشرفته جهان این امکانپذیر نیست. مایک پمپئو تا زمانی که قدرت از ترامپ به بایدن تحویل شود به طور رسمی وزیر امور خارجه آمریکا است و طبق قوانین باید به وظایف خود طبق چارچوب های مشخص عمل کند. بنابراین واضح است که فشارهای حداکثری علیه ایران نیز ادامه می یابد و تحریم های هوشمند آمریکایی در دوران بایدن با ادبیات دیپلماتیک کار خود را ادامه خواهد داد.

مطهرنیا با رد این موضوع که آمریکا با اتهام زنی به ایران در خصوص ارتباط با القاعده به دنبال منحرف کردن افکار عمومی نسبت وقایع و بحران های اخیر در داخل است گفت: چنین تعاریفی در کشورهایی مانند ایران مطرح می شود؛ چرا که حمله به ساختمان کنگره در رسانه های دنیا و رسانه های آمریکا بازتاب بسیار زیادی دارد و کار به جایی می رسد که توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ را به عنوان رهبر قدرت فدرال می بندد. از آنجایی که در داخل آمریکا حمله به کنگره از سوی ژنرال های جمهوری خواه کودتای نافرجام ترامپ خوانده می شود اگر انحراف افکار عمومی را رد نکنیم این امر احتمال بسیار ضعیفی دارد. اگر تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران را موجب انحراف افکار عمومی از عملکرد ترامپ بدانیم نوعی تحلیل تقلیل گرایانه تلقی خواهد شد. باید توجه داشته باشیم که به تعبیر گراهام فولر، جهان ایران را قبله عالم نمی داند. در برخورد با چنین مسائلی ما تنها با دیدگاه نگرشی خود به موضوع نگاه می کنیم؛ در حالی که ایران موضوعی بسیار مهم است، اما همه موضوعات جهان به ویژه برای افکار عمومی آمریکا ایران نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.