تاریخ انتشار : یکشنبه 30 دی 1397 - 18:12
کد خبر : 55593

منظور این نبود که ۱۰ هزار تومان بلیط مترو را از مردم بگیریم/دوچرخه سواری شهردار فانتزی نیست/انتصاب‌های حناچی را تایید می‌کنم/در مورد اخذ عوارض بحث رسمی نشده و مصوبه شورای چهارم و نظرات کارشناسی بوده است/با همه فشارها یک روز کار شهر نخوابیده است

آرمان شرق– عبدالرضا کنی:سومین شهردار تهران هم در دوران شورای شهر اصلاح طلب بر کرسی صدرات بلدیه نشست.شهرداری که قرار است با تجربیات سال های پرشماری که در عرصه مدیریتی سپری کرده و بیگانه با حوزه شهری نیز نبوده، گره های کور پایتخت با معضلات فراوان به میراث مانده را حل و فصل کند و

آرمان شرق– عبدالرضا کنی:سومین شهردار تهران هم در دوران شورای شهر اصلاح طلب بر کرسی صدرات بلدیه نشست.شهرداری که قرار است با تجربیات سال های پرشماری که در عرصه مدیریتی سپری کرده و بیگانه با حوزه شهری نیز نبوده، گره های کور پایتخت با معضلات فراوان به میراث مانده را حل و فصل کند و البته در این میان با کارشکنی های دست های پیدا و پنهان نیز بی گمان روبرو خواهد بود. طیفی که نمی خواهند شورای شهر اصلاح طلب و منتخب آن توفیقی یافته و پالس مثبتی به میلیون ها رای دهنده امیدوار ارسال و آنان را در فواصل بعدی پای کار انتخابات بیایند . البته شهردار حمایت قاطع اعضای شورای شهر را دارد و در این مدت هم سعی کرده جایگاه خود در ساختار قدرت را با ملاقات های مهم و کلیدی تثبیت کند و حال سئوال اینجاست که پیروز حناچی در انتصاب ها و مدیریت شهری آیا رویه محافظه کاری و جلب رضایت لایه های قدرت را بر جلب رضایت آن بدنه افکار عمومی ترجیح خواهد داد یا خواهد توانست توازنی مطلوب در این میان ایجاد کند؟ کاری که دولت روحانی نتوانسته پس از روزهای پرشور اردیبهشت ۹۶ بدان نیل یافته و سرمایه اجتماعی حامیان را به تاراج داده، مضاف بر آنکه این بار در شورای شهر تمام اصلاح طلب حیثیت این طیف سیاسی به تمامی در میان است و حسسیت ها دو چندان. در رابطه با فعل و انفعالات پس از روی کارآمدن حناچی در شورای شهر آرمان شرق با زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران به گفت و گو نشسته که در ادامه می خوانید.

ارزیابی شما از انتصاب های شهردار تهران چیست ضمن اینکه شایعاتی هم وجود دارد که ایشان نسبت در انتصاب ها آنچنان عنایتی به اصلاح طلبان ندارند ؟

شهردار تهران هنوز انتصاب آنچنانی انجام نداده، ولی همین چند تا موردی هم که انجام داده به نظر من انتصاب های خوبی بوده .با شناختی که من از این افراد دارم افراد کار آمد ،متعهد و افراد شایسته ای هستند که سابقه شان هم در کارامدی وموفقیت شان صحه می گذارد .ایشان هنوز انتصاب گسترده ای انجام نداده ولی در همین چند مورد که من می شناسم انتصاب ها را تایید می کنم .

یک انتقادی هم به شهرداری وجود دارد که می گویند؛ شهردار تهران آنچنان به مسایل روبنایی اهمیت نمی دهد (مثل پارک ها و چاله چوله ها و اینها ) آیا چنین انتقادی به شهردار وارد است ؟

نه به نظر من درست نیست،اولا آقای دکتر حناچی مدت زیادی نیست که بعنوان شهردار تهران فعالیت می کند و نمی شود به راحتی قضاوت و ارزیابی کرد . البته تصریح می کنم نمی شود الان عملکرد ایشان را ارزیابی کرد .از طرفی که اقداماتی که ایشان دارد انجام می دهد، اقدامات خوب و عاقلانه ای است . هر شهرداری دارای یک تعداد زیادی معاون و مدیر است که بسیاری از فعالیت ها و کار ها را آنها انجام می دهند ،نقش شهردار مدیرت و هدایت و در واقع سیاست گذاری برای مدیران اجرایی و عملیاتی است . اگر خود شهردار بخواهد وارد مسایل اجرایی شود خوب اولا برای چی این همه معاونت ومدیر در آن سیستم تعریف شده و از طرفی کار مدیر و مدیر ارشد را که باید راهبری ،هدایت و نظارت کند، آن وقت چه کسی انجام خواهد داد . بنابراین به نظر می آید که این نکته نکته درستی نیست و من تایید نمی کنم.

اخیرا بحثی در مورد سه شنبه های بدون دوچرخه داریم و شهردار با دوچرخه بر سر کار می آیند ،در این خصوص و یک بحثی در فضای مجازی ایجاد شده که شهرداری و شورای شهر تهران بیشتر اسیر طرح های فانتزی شده اند و یک نگاه ایده آلیستی دارند . به نظر شما چنین چیزی صحت دارد ؟

نه ببینید اینکه یک کار کاملا واقعی است و اینکه شهردار انقدر راحت و ساده در کنار مردم قرار می گیرد خوب است .وقتی ما به مردم می گوییم از وسایل حمل و نقل پاک استفاده کنند و از وسایل عمومی استفاده کنید و بعد هم خود کسانی که این حرف را می زنند از این وسایل استفاده می کنند فانتزی بودنش را من متوجه نمی شوم . مگر حرف هایی که زده می شود؛ فقط مردم باید انجام دهند ،خود مسئولین باید مقدم بر مردم اینکار را انجام دهند و این حرف هایی که می زنند؛عملی کنند و به آن بپردازند تا مردم هم انگیزه بیشتری برایشان شود . دوچرخه سواری شهردار تهران اصلا کار فانتزی نیست .

این طرح هنوز تبدیل به یک بدعتی نشده که بقیه مردم هم بخواهند همین کار را بکنند ،می بینیم شهردار با دوچرخه عبور و مرور می کنند ولی بقیه مردم نه .بنابراین در سیستم حمل و نقل تغییر خاصی ایجاد نمی شود ؟

نه ببینید هر کاری زمان خودش را می برد و باید فرهنگ سازی شود .مهم این است که در وهله اول مسئولین باید مبادرت کنند به انجام کار هر چند اگر مردم انجام ندهند .یعنی مسئولین باید مراقبت کنند که جای حرفی باقی نماند به این معنا که اگر چیزی را مطرح می کنند و شعار آن را می دهند و از آنها سوال می شود که خود شما عمل می کنید یا خیر بگویند بله من عمل می کنم .سه شنبه گذشته که ما در مراسم تشییع عزیز آتش نشانی که در شهرک بهارستان متاسفانه به شهادت رسیده بود، از آتش نشانی حسن آباد تا داخل محوطه شهرداری حضور داشتیم .مراسم که تمام شد ما به اتفاق آقای شهردار برگشتیم که به سراغ کار خود برویم من دیدیم که شهردار تهران سوار تاکسی شد و رفت .برای خود من سوال بود که برای چی ایشان سوار تاکسی شد، یکهو یادم افتاد که امروز سه شنبه است . ببینید در آنجا کسی نبود و افرادی در حد خیلی محدود بودند ولی این رفتار به نظر من اصلا رفتار تصنعی و شعاری و پوپولیستی نیست . این یک رفتار واقعی است که از باور فرد بر می خیزد.وقتی آدم رفتاری را بر مبنای اعتقاد و باور خود انجام دهد حتما اثر خودش را خواهد گذاشت.ولی زمان بر است و کم کم ما باید این فرهنگ را در مردم ایجاد و نهادینه کنیم.

یکی از همکاران شما قبلا در مورد بلیط مترو نظر داده بودند که باید ۱۰۰۰۰تومان شود ،حالا هم بحث عوارض تونل ها مطرح شده .اگر چه که به لحاظ حرفه ای درست است و باید این عوارض گرفته شود و لی در حال حاضر با واقعیت های جامعه و میزان درآمد مردم همخوانی ندارد . در این مورد چه نظری دارید؟

روی بحث مترو که گفته شد قیمت بلیط مترو ۱۰۰۰۰تومان است مفهومش این نبود که باید از مردم ۱۰۰۰۰تومان گرفته شود .انتظار ما از رسانه ها بعنوان واسطی که می توانند صدای مردم را به گوش مسئولین و پاسخ مسئولین را به گوش مردم برسانند این است که واقعا مطالب را دقیق منعکس کنند . هم مطلب از بین نرود و همانگونه که گفته شده منتقل شود و هم در مردم اثر مثبت خودش را بگذارد .یکی از همکاران ما آقای میرلوحی گفتند که قیمت تمام شده بلیط مترو برای شهرداری ۱۰۰۰۰تومان در می آید . یعنی اگر شهرداری بخواهدقیمت واقعی را بگیرد باید مبلغ ۱۰۰۰۰تومان بگیرد اما در حقیقت دارد سوبسید می دهد و این رقم را دریافت نمی کند . اصلا مفهوم آن این نبود که مردم ما می خواهیم از شما برای بلیط مترو ۱۰۰۰۰تومان بگیریم.یا مثلا در ارتباط با اتوبان ها و بزرگراه ها و اینها این مصوبه شورای چهارم است و چیز جدید نیست و باید این مصوبه را شهرداری اجرا می کرده .مصوبه شورای چهارم بوده و شهرداری اجرا نکرده الان هم هنوز شهرداری نه به صورت رسمی و نه غیر رسمی هیچ لایحه ای به شورا بر مبنای مصوبه دوره قبل ارائه نکرده ،در حد کارشناسی چند تا کارشناس بوده که یک گفت و گو هایی کرده اند و اینها را منعکس کردند اما هیچ مقام مسئولی نه از اعضای شورا و نه از معاونین شهرداری و معاون حمل و نقل اصلا صحبتی از این نکرده که باید برای بزرگراه ها هزینه گرفته شود ،ضمن اینکه شهر تهران بالاخره شهر بزرگی است و هزینه های شهر خیلی زیاد است . برای مدیرت شهری هزینه های خیلی زیادی پرداخت می شود .وقتی از هزینه ها صحبت می شود و اینکه باید برای اداره شهر منابع کافی تامین شود این لزوما به این معنی نیست که این منابع از مردم تامین شود .یک بخشی بله یابد از مردم تامین شود اما یک بخشی هم برمی گردد به دولت و حاکمیت . به دلیل اینکه شهر تهران پایتخت کشور است و بسیاری از هزینه هایی که امروز بر شهر تهران تحمیل می شود هزینه های پایتخت بودن آن است . بالاخره مقر سیاسی کشور اینجاست ،قطب اقتصادی و فرهنگی کشور اینجاست ،پس بنابراین یک سری هزینه هایی که امروز بر شهرداری تحمیل می شود هزینه این پایتخت بودن ومحور بودن آن است . این هزینه را باید نه فقط شهروندان تهران بلکه دولت و حاکمیت باید بخشی از آن را تقبل کنند و پرداخت کنند .بنابراین مقلا در مکورد مترو اگر اینها گفته نشود ما چگونه می توانیم سهمی که دولت دارد و باید پرداخت بشود را دنبال کنیم .چگونه می توانیم با نمایندگان مجلس گفت و کو و رایزنی کنیم که مترویی که شهروندان الان این استقبلا را دارند ودارند رفت و آمد خود را از این طریق میسر می کنند ،این مترو خیلی هزینه بر است. به دلیل تجهیزات و امکاناتش و خوب یک وسیله پاک و ایمن است .این برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند و خطوط بیشتری داشته باشد و گسترش پیدا کند و فاصله بین خطوط کم شود و زمان سفر به حداقل برسد و تعداد کمسافر بیشتری را جابجا کند و کمتر مردم معطل شوند لازمه اش ای است که هزینه بیشتری دریافت شود . این هزینه بیشتر یک بخشی سهم مردم است و یک بخشی سهم شهرداری باید باشد بعنوان سوبسید و یک یخشی هم سهم دولت است ،دولت باید تامین کند . امروز در تهران ما با یک شهر یک میلیون نفری مواجه نیستیم که ما با یک شهری مواجه هستیم که جمعیت ثابت آن چیزی حدود ۸/۵ میلیون نفر است و جمعیت شناور آن هم تا ۱۲ میلیون نفر است که از اطراف و شهرکها و شهر های اطراف صبح به تهران می ایند و شب بر میگردند .این جمعیت کمی نیست جمعیت کل کشور ۸۰ تا ۸۵ میلیون نفر است و ۱۲ میلیون نفر آن فقط در تهران هستند . اصلا نمی شود با تهران خیلی ساده برخورد کرد باید مسایل آن را به اندازه شهر تهران دید و چالش هایی که در تهران وجود دارد و مشکلاتی که دارد، باید خیلی دقیق بررسی و بیان کرد ،اگر بیان نکنیم که اینها حل نمی شود .افراد و نهادها و سازمان هایی که مسئول هستند و باید پاسخگو باشند به ضرورت موضوع وقوف پیدا نمیکنند . انتظاری که ما از دوستان عزیز رسانه و شبکه های مختلفی که می توانند نقش ارتباط و انتقال پیام ها را برقرار کنند داریم این است که مطالب دقیق منعکس شود که هم مردم به واقعیت موضوع پی ببرند و هم ایجاد نگرانی و تشویش در این شرایطی که بالاخره الان مشکلات مردم زیاد است نکنند و هم اینکه واقعا با تعاملی که برقرار می شود مدیریت شهری بتواند به خوبی شهر را اداره کند و از پس هزینه ها و مشکلات آن بر بیاید.

عملکرد شورای شهر را چگونه ارزیابی می کنید و چه نمره ای به آن می دهید؟ شورا برای گذر از دست هایی که دوست دارند شورا عملکرد مثبتی نداشته باشد چه کارهایی باید انجام دهد ؟

من عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می کنم ،شورای پنجم از روز اولی که تشکیل شد یا حتی چند ماه قبل از شروع رسمی، کار خود ر ا به صورت غیر رسمی آغاز کرده و مرتبا هم فعال بوده و کار کرده . ده ها لایحه و طرح را تصویب کرده و نقش خیلی موثر و جدی شورای شهر تهران داشته است . علیرغم فشار ها و فراز و نشیب هایی که داشته و مشکلاتی که به شورا در تغییر دو شهردار تحمیل شده و شهردار سوم را شورا انتخاب کرده ولی اصلا تزلزلی نه در کار شورا ایجاد شده و نه در اداره شهر. شهر هم به خوبی دارد اداره می شود و در طی این ۱۶ ماهی که شورای شهر تشکیل شده و سه شهردار هم آمدند یک روز اداره شهر متوقف نشده .هر جایی که مدیر آن عوض می شود کار می خوابد و مدتها طول می کشد که دوباره به جریان بیافتد ولی خوشبختانه در کار شهرداری و شورا هیچ وقفه ای نبوده و به خوبی اداره شده و انشالله موانع و مشکلات هم رفع شود و منابع بتواند به اندازه کافی تامین شود تا پروژه ها سرعت بیشتری بگیرد . در یک چنین شرایطی که شورای پنجم در حقیقت کار خود را شروع کرده ومدیریت شهری با بدهی ها ی زیاد و با نیروی انسانی بسیار زیاد و یک سازمان متورم با پروژه های نیمه تمام و کمبود منابع، اساسا به سمت شهر فروشی و نابودی باغ ها و فضاهای ارزشمند شهری نرفته و سیاست ها یش را تغییر داده ،به نظر من شورا خیلی خوب عمل کرده و شهرداری هم خیلی مناسب اقدام کرده است و توانسته علیرغم کنار زدن رویه های غلط گذشته و سیاست های غلط شهر فروشی که شهر را برای اینکه اداره کنند می فروختند و باغات شهر را نابود می کردند، برای در آمد بیشتر اینکار ها را نکرده و شهر را نفروخته و فضای سبز و باغات را نابود نکرده و درآمد را از طرق درست کسب کرده و شهر را اداره کرده و هیچ کدام از وظایف مدیریت شهری تا به امروز روی زمین نمانده و همه را انجام داده .در بحث پروژه ها هم انشالله منابع بیشتری که تامین شود و هرچه به سمت جلو می رویم این ثبات و پایداری بیشتر می شود و منابع انشالله تامین می شود و پروژه ها هم به حول قوه الهی و همت مدیران انشالله به نتیجه و بهره برداری خواهد رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.