تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آذر 1397 - 20:13
کد خبر : 52239

اتحادیه عرب ترکیه را متجاوز خواند

آرمان شرق: «محمود عفیفی» سخنگوی اتحادیه عرب ضمن محکومیت حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق در روزهای اخیر، این اقدام آنکارا را «نقض حاکمیت عراق» خواند. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا؛ محمود عفیفی، همچنین گفت: اقدام ترکیه با هر هدفی که صورت گرفته باشد به شدت محکوم است زیرا این حملات در تناقض

آرمان شرق: «محمود عفیفی» سخنگوی اتحادیه عرب ضمن محکومیت حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق در روزهای اخیر، این اقدام آنکارا را «نقض حاکمیت عراق» خواند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا؛ محمود عفیفی، همچنین گفت: اقدام ترکیه با هر هدفی که صورت گرفته باشد به شدت محکوم است زیرا این حملات در تناقض آشکار با قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری است.

وی افزود: پیشتر اتحادیه عرب بارها اقدامات ترکیه در نقض حاکمیت عراق را محکوم کرده ولی بی توجهی ترکیه نشان می دهد که این کشور هیچ گونه اعتقادی به روابط مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها ندارد.

اتحادیه عرب در سال های اخیر بارها حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق را محکوم کرده است.

در ماه مه ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۱۳۹۶) دبیرکل اتحادیه عرب حملات هوایی ترکیه به منطقه ‘جبل سنجار’ در شمال عراق را محکوم و بر حمایت از عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل تاکید کرده بود.

اتحادیه عرب همچنین در دسامبر ۲۰۱۵ (دی ۱۳۹۴) با صدور بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا هرچه سریع‌تر نیروهای خود را بدون هیچ قید و شرطی از عراق خارج کند و این اقدام را بار دیگر نه تنها در عراق در هیچ کشور عربی دیگری تکرار نکند.

این بیانیه افزود: ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق تهدیدی برای امنیت ملی اعراب می باشد و از آنکارا خواسته می شود تا هرچه سریع تر نیروهای خود را از شمال عراق خارج کند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع ترکیه، ۳۰ فروند جنگنده های نیروی هوایی ارتش ترکیه، هفته گذشته و در شامگاه ۲۲ آذر مناطق سنجار و کوه کاراجاک در شمال عراق را مورد هدف قرار دادند.

بر اساس گزارش ها این نخستین بار بود که جنگنده های ترکیه با این حجم سنگین این دو منطقه را هدف حمله قرار دادند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه هم در خصوص این عملیات گفت: اجازه تشکیل یک کوریدور تروریستی از شمال عراق به شمال سوریه و دریای مدیترانه را نخواهیم داد.

وزارت امورخارجه عراق نیز جمعه گذشته «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و مراتب اعتراض خود به ‘تجاوز آنکارا به حریم هوایی عراق’ را اعلام کرد.

این نخستین موضع‌گیری دولت جدید عراق به‌ ریاست «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور به تجاوزهای مکرر نظامی ترکیه به خاک عراق به‌ بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.